• Anonym (Jag ger upp!)

Studera för att få mer än 15 tim på förskolan, hur?

Jag har en dotter på snart tre år och en dotter på tre mån. Kämpar verkligen för att få älsta tjejen att må bra, gör verkligen allt. Men hon är understimulerad och skulle behöva mer tid på förskolan. Har pratat med både BVC och socialen för att få hjälp ang detta och fått medhåll och stöd men förskolan menar att det bara är upp till dem att avgöra och de säger blankt nej (man får bara fler timmar och någon i familjer dör eller barnet får en diagnos). Så nu efter allt slit och kämpande med detta då jag trodde att man kan få bra lösningar genom att prata med folk så ger jag upp och gör som alla sa till mig från början. Jag får börja plugga eller i alla fall skriva in mig på en kurs.

Hur går det till? Har förstått att många gör så, skulle behöva hjälp. Vi bor i Vallentuna kommun (på gränsen till Täby där de ska höja till 25 tim 2011...)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Studera för att få mer än 15 tim på förskolan, hur?
  • Anonym

Varför ska du ha fler timmar dagis till henne?
    Herregud du har 2 barn...du kan väl ta hand om henne själv...15 timmar räcker utmärkt om man är föräldraledig och hemma.Varför ska du lämna bort henne och låta andra ta hand om henne?Tror du helt seriöst att hon blir lättare att ha och göra med när du lämnar bort henne hela dagarna för att ta hand om bebisen.Dom känner av sånt!

Man vet om när man skaffar fler än ett barn att det kräver både kärlek och tid och det kanske man ska tänka igenom innan.
    Jag är så fruktansvärt trött på alla som inte kan ta hand om sina barn utan måste ha dom på dagis hela dagarna fast dom är hemma.Vad är det för fel?Vill man inte umgås med sina barn???

Bry dig om barnet,lek med henne,rita,läs böcker,lek med lera,gå till öppna förskolan,ta promenader och upttäck en massa,gå till lekplatsen,baka,se på tv,prata och hitta på saker.Skitsnack att hon är understimulerad...men är hon det så beror det ju på dig.

Låt dom som jobbar och verkligen behöver platsen få den istället för att arbetslösa och föräldralediga ska ha full tid!

• Cia o krabaten

Såklart kommer det ett anonymt påhopp direkt, som vanligt på FL.

Anonym: Platsen tar hon ju redan upp, oavsett om hon har 15 eller 40h?! Så där brister ditt resonemang om att låta andra få platsen.

TS: I min kommun kan man ansöka till kommunen för att få utökad tid och det kan vara bla pga att föräldern behöver det av olika anledningar eller att barnet gör det och här behövde det styrkas med läkarintyg. Sen beslutar ansvarig på kommunen  och inte förskolan i fråga.
    Kolla på kommunens hemsida om det kan funka hos er också. 

• Panda87

hur är dotterns 15 timmar fördelade?  5 dagar 3 timmar eller 3 dagar 5 timmar?

• majlinsa

Jag kommer hamna i sammaa sits som du ts och om jag orkar så kommer jag att läsa lite gymnasiekurser när lillebror är runt 2-3mån. Eftersom jag sen till söka till universitetet..  Men jag räknar även med att gå på öppna förskolan, träffa andra lediga föräldrar ect..

• Tow2Mater
    Cia o krabaten skrev 2010-11-04 13:03:02 följande:
     Anonym: Platsen tar hon ju redan upp, oavsett om hon har 15 eller 40h?! Så där brister ditt resonemang om att låta andra få platsen.
    Men i vilket fall så blir det lugnare på dagis (med minder barn under en del timmar) for de barns som måste vara där länge och ofta till foljd av arbetande foräldrar. Att foräldraledigas barn overutnyttjar sina platser leder inte till bättre miljo for dessa barn.
  • KATITZY

Studerar du så har du rätt till så många timmar dina studier kräver, så studerar du heltid så har du rätt till heltid.
    Ja, ska sossarna öka på timmarna igen? Jag tänkte att det pratades om det före valet, iallafall i många kommuner...

• Buspojkarna

i uppsala kunde  man söka om utökad till om barnet behövde det eller liknande. Jag ansökte om det för att jag är sjuk och har ont i kroppen. fick då 25 timmar istället för 15. Det ansökte vi om direkt hos kommunen

• Cia o krabaten
    Tow2Mater skrev 2010-11-04 15:08:33 följande:
    Men i vilket fall så blir det lugnare på dagis (med minder barn under en del timmar) for de barns som måste vara där länge och ofta till foljd av arbetande foräldrar. Att foräldraledigas barn overutnyttjar sina platser leder inte till bättre miljo for dessa barn.
    Visst är det så, men kommunen planerar ju inte antalet platser efter om man är 15h eller 40!
    För arbetslös kan man ju bli när som helst tex.
    Platsen måste ju finnas och förskolan måste ha kapacitet att ta hand om barnet.

Nu däger jag inte om det är rätt eller fel utan bara om hur det funkar. 
  • Anonym (bella)

Vilka påhopp det kommer i den här tråden! Döm inte när ni inte vet hur situationen ser ut. Jag tycker det är vedervärdigt att utgå från att mamman "inte vill ta hand om sitt barn" av någon slags lathet. Frusktansvärt smalt synsätt. Och att säga att man inte skulle ha skaffat barn för att man upplever det som tungt - vad hjälper det?? Det är bara elakt! 

Ts: Du kan få utökad tid på förskolan genom att du söker en kurs som berättigar till studiemedel. Antingen på gymnasienivå eller högskolenivå. Nu har egentligen anmälningstiden gått ut, men på många kurser finns det möjlighet att göra en sen anmälan eftersom det finns platser kvar. KOlla hemsidan för ditt närmaste universitet/högskola. Kolla på nätbaserade eller distanskurser. När du är antagen och registrerad på en kurs kan du ansöka om utökad barnomsorg för föräldraledig. Jag skulle först söka kurs, sedan prata med den som är placeringsansvarig inom barnomsogen och förbereda dem på att du kommer att lämna in en sådan ansökan då du fått ditt antagningsbesked. Föräldrapeng går bra att ta ut medan du pluggar på distans, så länge du vårdar barnet. Det vill säga om du ska iväg en dag på föreläsning eller så och lämnar barnet till någon annan kan du inte ta ut fp för den dagen. Om du pluggar 50% på distans så borde du få 25 timmar i veckan. Inga konstigheter! Välj någon kurs du är intresserad av, köp böckerna och se hur det går. jag ska också försöka plugga på distans i vår med liten bebis. Går det så går det.

Svar på tråden Studera för att få mer än 15 tim på förskolan, hur?