Bina86 skrev 2010-11-04 13:43:38 följande:
Tack för ditt svar och jag håller med dig. Jag undrar bara av ren nyfikenhet för det verkar vara så otroligt olika. I min umgängeskrets har vi folk som är ganska extrema antingen så är de nykterister eller så tar de med sitt barn på fest och dricker sig i alla fall minst salongsberusade. Jag dricker inte alkohol på det sättet när jag är med min dotter max 1-2 glas vin på en kväll (inget jag påverkas av direkt)
Vi har också folk i vår bekantskapskrets som dricker alldeles för mycket när de har hand om sina barn, eller alldeles för mycket över huvud taget faktiskt. det är otroligt många fler människor som har alkoholproblem/missbrukarproblematik än vad man tror och ofta kanske man inte tänker på det när man inte har barn så länge han/hon sköter jobb etc. Men börjar man glömma saker som är viktiga för barnet, försätter sig i situationer som kanske itne är livsfarliga men ändå riskabla för barnet - ja då vet man att nåt är fel. Personligen tycker jag också att nåt är fel om man inte kan avstå alkohol vid ett tillfälle för att någon ber en att göra det utan att alkoholen är viktigare. Jag menar att om du säger att du inte vill att han dricker på lördag och exempelvis och han inte klarar av att avstå just den gången så har han troligtvis någon grad av beroende.