• Bina86

Hur ofta dricker sin sambo alkohol när ni har små barn?

Jag bara undrar av ren nyfikenhet hur ofta era sambos/makar dricker alkohol när ni har barn som är små? Hur mycket dricker han då? Bara någon öl till maten eller till salongsberusning eller mer? Låter ni honom hantera barnet om han är lite salongsberusad (men absolut inte full så)?

• Svar på tråden Hur ofta dricker sin sambo alkohol när ni har små barn?
  • anyXX

Om inte din sambo känner själv var gränsen går har han antagligen problem med alkoholen. Kan man inte avgöra var gränsen går skulle jag inte druckit alls när man har hand om små barn.

Iris 080308 & Nils 100319
  • anyXX

Ledsen om jag lät hård, det är bara att jag har varit i en liknande situation och jag tror att om man ställer en sådan fråga vet man instinktivt att något är fel... men det är min erfarenhet.

• Rhoda Horswunce

3 gånger i veckan kanske det blir. Oftast dricker han bara en folköl till maten, ibland (kanske en gång i veckan eller något sådant) kan det även bli en senare på kvällen. Någon gång i bland (kanske var tredje eller fjärde månad) delar han en flaska vin med mig. Berusad blir han bara om vi har barnvakt och åker på kryssning eller går på krogen. Jag skulle inte gilla det om han drack sig full framför vår son (4 år gammal).

• Pickeli

"låter ni honom hantera barnet" Det är väl hans barn också? Jag behöver aldrig ta sådana beslut om hurvida han ska hantera våra gemensamma barn. Om han kommer hem från en fest så sover han oftas på soffan ifall barnet skulle komma till sängen, det gör han på eget beväg. Han är en vuxen människa som tar ansvar för sina handlingar liksom jag.

Varken han eller jag skulle någonsin behöva säga "nu är du för full för att ta barnet" till varandra. Vi har full koll själva.

Google it!
  • Queenie70

Har ingen sambo förnärvarande men när jag hade det så händ det väl att han drack ett par gånger om året. Han tålde rätt lite så han blev nog rätt påverkad av en halv flaska vin och då fick han inte hantera barnet. men visst hände det att han utöver dessa gånger kunde ta en enstaka folköl. Själv blir jag snorfull av en halv flaska vin och det kanske jag dricker en eller max ett par gånger om året, och då ser jag också givetvis till att inte ha hand om barnet under de tillfällena.

Jag tror precis som any att om du ens ställer frågan så finns det nåt slags problematiskt i konsumtionen du frågar om, som du ska ta på allvar.

• Pickeli

Och hur ofta han dricker, hmm ja en öl då och då på fredagskvällen. kanske i snitt 2 ggr i månaden.

Google it!
  • Lincon

Min sambo -aldrig här hemma (endast GT när han går ut)

Jag däremot kan dricka ett eller två glas vin till matlagningen/maten nån gång på helgen. Ja, och såklart när jag går ut! Men då är det ju barnfritt!

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Bina86
    anyXX skrev 2010-11-04 13:28:56 följande:

Om inte din sambo känner själv var gränsen går har han antagligen problem med alkoholen. Kan man inte avgöra var gränsen går skulle jag inte druckit alls när man har hand om små barn.

Tack för ditt svar och jag håller med dig. Jag undrar bara av ren nyfikenhet för det verkar vara så otroligt olika. I min umgängeskrets har vi folk som är ganska extrema antingen så är de nykterister eller så tar de med sitt barn på fest och dricker sig i alla fall minst salongsberusade. Jag dricker inte alkohol på det sättet när jag är med min dotter max 1-2 glas vin på en kväll (inget jag påverkas av direkt)
  • 071001

Vi dricker vin eller öl varje helg, i princip. Vi har blivit salongs ibland, ja.

• anyXX
    Bina86 skrev 2010-11-04 13:43:38 följande:
    Tack för ditt svar och jag håller med dig. Jag undrar bara av ren nyfikenhet för det verkar vara så otroligt olika. I min umgängeskrets har vi folk som är ganska extrema antingen så är de nykterister eller så tar de med sitt barn på fest och dricker sig i alla fall minst salongsberusade. Jag dricker inte alkohol på det sättet när jag är med min dotter max 1-2 glas vin på en kväll (inget jag påverkas av direkt)
    Vi har också folk i vår bekantskapskrets som dricker alldeles för mycket när de har hand om sina barn, eller alldeles för mycket över huvud taget faktiskt. det är otroligt många fler människor som har alkoholproblem/missbrukarproblematik än vad man tror och ofta kanske man inte tänker på det när man inte har barn så länge han/hon sköter jobb etc. Men börjar man glömma saker som är viktiga för barnet, försätter sig i situationer som kanske itne är livsfarliga men ändå riskabla för barnet - ja då vet man att nåt är fel. Personligen tycker jag också att nåt är fel om man inte kan avstå alkohol vid ett tillfälle för att någon ber en att göra det utan att alkoholen är viktigare. Jag menar att om du säger att du inte vill att han dricker på lördag och exempelvis och han inte klarar av att avstå just den gången så har han troligtvis någon grad av beroende.
Svar på tråden Hur ofta dricker sin sambo alkohol när ni har små barn?