• anyXX

Förskola eller dagbarnvårdare?

Vi ska förmodligen flytta och kommer så smått börja se oss om efter barnomsorg till våra barn som då kommer vara 1,5 och 3,5. Den stora har gått på förskola (småbarnsavdelning) ett par månader och det funkade bra men vi valde att ha henne hemma när lillebror kom.

I kommunen vi flyttar till finns båda förskolor och dagbarnvårdare. Vad hade ni valt (om det nu går att välja alltså)? På sätt och vis ser jag fördelar med dagbarnvårdare, särskilt för den lille men samtidigt undrar jag hur pedagogiska de är med större barn, ja gtänker med pyssel, skapande, lära sig enkel matematik och klockan och så... någon med erfarenhet? Jag ser helst att de går tillsammans och de flesta förskolorna verkar ha syskonavdelningar och om vi väljer dagbarnvårdare blir det ju också tillsammans...

Iris 080308 & Nils 100319
  • Svar på tråden Förskola eller dagbarnvårdare?
  • Mummy

De ska jobba med samma saker som på förskolan. Så den pedagogiska biten ska inte vara sämre för att det är hos en dagmamma

• MalinEddie

Det beror så mycket på vad det är för dagmamma tycker jag (eftersom hon är det enda vuxna) och hur stora barngrupperna är på förskolan. Vi valde en förskola med ganska små barngrupper. Jag ville att mina barn skulle ha mer än en vuxen att ty sig till. Besök både dagmammorna och förskolorna och se vad som känns bäst.

• anyXX

Ja vi ska naturligtvis besöka dem :) Jag tänkte mer generellt...  I den kommunen vi bor nu valde vi bort dagbarnvårdarna för de verkade så otrevliga när jag ringde dem, då fick vi en förskola till vår dotter som vi var supernöjda med.

• MalinEddie
    anyXX skrev 2010-11-04 14:42:50 följande:
    Ja vi ska naturligtvis besöka dem :) Jag tänkte mer generellt...  I den kommunen vi bor nu valde vi bort dagbarnvårdarna för de verkade så otrevliga när jag ringde dem, då fick vi en förskola till vår dotter som vi var supernöjda med.
    Här finns lite för och nackdelar listade:
    www.barnomsorgsguiden.se/empty_84.html
  • Bompan

Jag driver ett eget familjedaghem med I Ur och Skur inriktning. Mina barn har tidigare gått på förskola och jag har själv arbetat på förskola. Fördelarna som jag ser med familjedaghem är att när föräldrarna kommer och hämtar kan jag ge en tydlig bild hur barnets dag har varit. Även att jag kan anpassa verksamheten efter barnets/gruppens intressen. Även att jag kan vara mer flexibel och på så sätt anpassa maten efter vad barnen tycker om. Även fast det är viktigt att de får prova all sorts mat. Det är superviktigt med personkemin. Både mellan mig och föräldrarna och mig och barnet. Men det känner man ganska snabbt och om jag känner att det inte kommer att gå att samarbeta med en familj så måste jag vara tydlig från början och säga att det här kommer inte att fungera. Innan man ställer sig i kö hos mig så måste man komma hem och träffa mig och redan där känner man ifall det känns rätt eller inte. Jag uppmuntrar även föräldrarna till att vara raka och ärliga emot mig så att det inte blir att de går och småirriterar sig på saker eller undrar något.

Har det bästa jobbet man kan tänka sig. Barnen vill oftast inte gå hem och vi har haft roligt tillsammans hela dagen.

• Sixxty

Ta reda på hur dagbarnvårdarana arbetar. Hos vår "dagmamma" fungerar det så att hon har hon barnen hemma månd-onsd. Torsdag och fredag har 5 dbv gemensam lokal med sina barn. Det bästa av två världar. Det kan ju se ut så på fler ställen.

• anyXX
    Bompan skrev 2010-11-04 20:01:29 följande:
    Jag driver ett eget familjedaghem med I Ur och Skur inriktning. Mina barn har tidigare gått på förskola och jag har själv arbetat på förskola. Fördelarna som jag ser med familjedaghem är att när föräldrarna kommer och hämtar kan jag ge en tydlig bild hur barnets dag har varit. Även att jag kan anpassa verksamheten efter barnets/gruppens intressen. Även att jag kan vara mer flexibel och på så sätt anpassa maten efter vad barnen tycker om. Även fast det är viktigt att de får prova all sorts mat. Det är superviktigt med personkemin. Både mellan mig och föräldrarna och mig och barnet. Men det känner man ganska snabbt och om jag känner att det inte kommer att gå att samarbeta med en familj så måste jag vara tydlig från början och säga att det här kommer inte att fungera. Innan man ställer sig i kö hos mig så måste man komma hem och träffa mig och redan där känner man ifall det känns rätt eller inte. Jag uppmuntrar även föräldrarna till att vara raka och ärliga emot mig så att det inte blir att de går och småirriterar sig på saker eller undrar något.

Har det bästa jobbet man kan tänka sig. Barnen vill oftast inte gå hem och vi har haft roligt tillsammans hela dagen.

Oj det låter ju jättebra! Du bor inte i Östergötland? :)

Sixxty skrev 2010-11-04 22:33:42 följande:
    Ta reda på hur dagbarnvårdarana arbetar. Hos vår "dagmamma" fungerar det så att hon har hon barnen hemma månd-onsd. Torsdag och fredag har 5 dbv gemensam lokal med sina barn. Det bästa av två världar. Det kan ju se ut så på fler ställen.

Ja jag tor det är så dit vi ska flytta också! Ska ringa kommunen men det är ingen brådska för vi behöver inte barnomsorg förrän till hösten.

• mina1

Jag som förskollärare arbetar nu som dagbarnvårdare och har tidigare arbetat både på privata och kommunala förskolor.
    Om jag hade behövt välja hade jag valt privat förskola eller familjedaghem då de kommunala förskolor jag arbetat på har alla haft alldeles för stora grupper. Och det spelar ingen roll att pedagogerna varit suveräna när det aldrig får tas in vikarier och barngrupperna ligger på över 20 barn oavsett åldrar....

Men känn efter det kan ju vara annorlunda i din kommun.

• MalinEddie
    anyXX skrev 2010-11-05 08:24:33 följande:

Ja jag tor det är så dit vi ska flytta också! Ska ringa kommunen men det är ingen brådska för vi behöver inte barnomsorg förrän till hösten.

Vart i Östergötland ska du flytta?
  • MalinEddie
    mina1 skrev 2010-11-05 08:30:00 följande:
    Jag som förskollärare arbetar nu som dagbarnvårdare och har tidigare arbetat både på privata och kommunala förskolor.
    Om jag hade behövt välja hade jag valt privat förskola eller familjedaghem då de kommunala förskolor jag arbetat på har alla haft alldeles för stora grupper. Och det spelar ingen roll att pedagogerna varit suveräna när det aldrig får tas in vikarier och barngrupperna ligger på över 20 barn oavsett åldrar....

Men känn efter det kan ju vara annorlunda i din kommun.
    Vi har kanske haft tur. Vi har en kommunal förskola till våra barn och det är 13 barn på 3.5 förskollärare. Jag hoppas att detta håller i sig för vi älskar verkligen förskolan och dom arbetar där. Jag har istället hört att vissa privata förskolor häromkring (jag tror den kallas Vittra) har mycket stora barngrupper och lite personal. Som du säger är det säkert olika från kommun till kommun.
  • Sixxty
    anyXX skrev 2010-11-05 08:24:33 följande:

Ok. Jag tycker att den lösningen är suverän. De får den lilla lugna gruppen och man har samma person att prata me dom barnen (ingen risk att information "faller mellan stolarna"). Hos vår dagmamma finns maken hemma också så barnen åker en del skoter och fyrhjuling på dagarna (mycket sakta förståss ).
    Sen har de den stora gruppen med olika barn och olika vuxna så att skolan inte kommer som en chock med stora grupper.
    Mitt förstahandsval var förskola men jag är jätteglad att vi inte fick det.
  • Anne69

Vi har själva bara erfarenhet av fsk. Men när vi stod inför valet tidigare i år så valde vi fsk eftersom vi bedömde att en fsk alltid har bättre med resurser - såväl personellt som övrigt. Driftsäkerheten är hög så att säga..... Och det har verkligen visat sig vara så. Maten är bra, helt ok med mängden personal, de fortbildar sig o har en genomtänkt verksamhet, blir någon sjuk dyker vikarie upp! Att människorna som jobbar med barn är fantastiska det gäller förstås såväl inom fsk som för en dagmamma.

• anyXX
    MalinEddie skrev 2010-11-05 09:16:54 följande:
    Vart i Östergötland ska du flytta?
    Troligtvis ska vi flytta till Boxholm. Bor du också i detta underbara landskap? ;)
  • Mumin75

Vi har dagbarnvårdare till våra två minsta och har även haft till dom stora som går i 4:an nu. Har varit och är hur nöjd som helst med vårt val. Tycker det funkar kanon. I vår kommun är dagbarnvårdarna indelade i grupper. Ca 4-5 i varje grupp och dom träffas med barnen flera dagar i veckan. En heldag tillbringar dom i en gemensam lokal där dom har lekar och pyssel osv. En fm/vecka har dom gymnastik i skolans gympasal och en fm/vecka har dom mulle. Sen träffas dom även på en lekplats med alla barnen 1-2 gånger per vecka... gör utflykter och annat roligt tillsammans med alla barnen. Dom jobbar med den pedagogiska biten på ungefär samma sätt som förskolorna. Vi har bara sett fördelar med vårt val och våra barn trivs väldigt bra hos deras dagbarnvårdare. Vi har haft två olika dbv och det har funkat lika bra hos båda. Den första blev tyvärr uppsagd (pga att vår kommun vill ha bort dagbarnvårdarna, idioti) så då fick vi byta men det funkar lika bra hos henne också och barnen trivs som fisken i vattnet 

• MalinEddie
    anyXX skrev 2010-11-05 16:06:31 följande:
    Troligtvis ska vi flytta till Boxholm. Bor du också i detta underbara landskap? ;)
    Japp, i lilla Vadstena:) Vad bra att det finns så många valmöjligheter i Boxholm, det är väl väldigt litet?
  • anyXX
    MalinEddie skrev 2010-11-07 20:31:21 följande:
    Japp, i lilla Vadstena:) Vad bra att det finns så många valmöjligheter i Boxholm, det är väl väldigt litet?
    Jaha vad kul, Vadstena som är så mysigt! Vi bor i Mjölby nu :) Ja det är ju inte så stort... och jag har inte kollat hur dagbarnvårdarna är. När vi skulle söka förskola till dottern ringde jag dagmammorna också och bara från det bemötande jag fick av dem i telefon kunde jag säga att jag inte ville ha min dotter hos dem!
  • Hemmaföräldern
    MalinEddie skrev 2010-11-04 15:02:20 följande:
    Här finns lite för och nackdelar listade:
    www.barnomsorgsguiden.se/empty_84.html
    Jag ser att det står att dagmammorna inte följer läroplanen men det gör de. Den är vägledande även för dagmammorna. www.skolverket.se/content/1/c6/02/20/99/Annan%20pedagogisk%20verk_22%20okt.pdf

"Den bästa förskolan är en dagmamma". Dagmammorna får överlag högre betyg av sina föräldrar än dagisen får av sina dagisföräldrar och det beror på de små barngrupperna, den hemlagade maten och att barnen får göra mer utflykter. Både i Stockholm och Gbg har dagmammorna nöjdare föräldrar men det är inte alla kommuner som mäter dagmammornas verksamhet... tyvärr... Men många kommuner vill fasa ut dagmammorna och motarbetar dem aktivt, vilket gör det svårt för dem att nå ut.

www.gp.se/nyheter/ledare/1.251013-basta-forskolan-en-dagmamma 
Svar på tråden Förskola eller dagbarnvårdare?