• Mini Angla

Värdering av stationär dator?

Finns det någon som har tips på var man kan värdera och sälja en stationär dator?
    Den har några år på nacken, men var ändå topp topp när jag köpte den. Nu tänkte jag att någon annan kunde ha nytta av den, då jag själv bara använder min laptop.
    Jag tänkte att jag kunde lägga ut på blocket, men jag har IIINGEN aning om alla bokstavskombinationer, bild/ljudkort och allt möjligt man ska ange för att köparen ska veta vad han/hon får. Jag förstår också att jag inte kommer få någon supersumma, men vill ändå att summan ska vara rätt (om det ens finns någon att tala om :))

Alla tips mottages!

• Svar på tråden Värdering av stationär dator?
  • f j

Vad är det för dator? Hur gammal är den?

Kan ev tänka mig att köpa den.

• Mini Angla

Spännande :)
    Jag vill dock ändå ha den värderad först ;)

Det är en Fujitsu Siemens och det står Scaleo P home PC på alla papper jag har fått med den :P

• Mini Angla

Och det är kanske en -05:a, men det är jag lite mer osäker på

• germx

Det är möjligt att det går att googla fram vad paketet inehåller, då du har köpt en färdi lösning, vad du annars kan göra är att lista lite specs. så kan vi försöka göra en värdering åt dig. Kan säga vart du ska kolla, men det kan variera lite beroende på operativsystem och så. Men jag antar något vanligt windows, typ XP så testa med det här:
    Högerklicka på "den här datorn" (jag antar att du kör på svenska), där ska det bland annat stå vilken processor som finns, t.ex. "Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750@ 2.67GHz " (kommer det inte stå, men du hittar säkert något.

Sedan ska det stå hur mycket "RAM" du har, t.ex. "installerat minne (RAM): 1024MB".

Sedan skadar det väl inte att säga vilket operativsystem det är.

Sedan kan du gå in i enhetshanteraren, tror den finns i den rutan du just öppnat på någon flik. Där kan du kolla "display adapter" (eller svensk motsvarighet). Alternativet är att högerklicka på skrivbordet, välja egenskaper och sedan upplösning och clicka på avancerat.. där ska det också stå.

Om du hittar ljudkort i enhetshanteraren så kan du ju skriva med det också. (här ska även uppgifter om processor finna en gång till.)

Gå in på den här datorn och kolla hur många och hur stora hårddiskar du har och eventuella CD/DVD läsare/brännare.

Skulle väl behöva göra en guide med bilder, men jag orkar inte ^^

• Mini Angla

Haha :)

Saken var den att tills för 3 timmar sedan stod datorn oanvänd och ej inkopplad. Tänkte jag skulle kunna ta reda på vad jag hade på den utan att starta. Men, Fujitsu kunde inte hjälpa med bara serienummer. Så nu är den igång!
    Here we go...

Microsoft Windows XP
    Intel Pentium(R) 4 CPU 3.0 GHz (kan det stämma att jag har två? det står i plural "precessorer", och sedan står namnet på precessorn två gånger, på varsin rad)

1,0 GB RAM

Om jag lyckats hitta rätt så menar du DPI-inställning= Normal storlek 96 DPI?

Bildskärmskort - RADEO X600 Series Secondary
    2 st hårddiskar (11,7 GB + 116 GB)
    4 st flyttbara enheter + DVD-RW-enhet (HL-DT-ST DVDRRW GWA-4164B)
    Ljudkort vet jag inte om jag lyckats hitta... Kanske - Realtek HD Audio rear output?

Jag har samtliga installations-CD kvar, jag har som sagt serienummer och alla möjliga papper sedan jag köpte den.
    Det som dock saknas är tillhörande högtalare och muspekare, var jag nu har tappat dom Skrikandes

Håller tummen på att det är nog med info! Skrattande

• Mini Angla

Se vad vilsen man kan vara. Jag trodde det var stort utrymme :)
    Tack för svaret!

• germx

Vet inte varför den skriver så, men det är inte speciellt troligt att det är två processorer.

Det där med DPI var väl lite illa förklarat av mig då, det var Radeon x600 series jag var ute efter :)

Realtek HD Audio är nog den bästa information du kan hitta, eftersom du har ett integrerat ljudkort.

Så det där är ju all info som behövs om själva datorn iaf. Sedan får man ju såklart mer om det ingår kring-utrustning.

Det är ju en helt ok dator, men inte direkt någon värsting-spelmaskin. Tyvärr dalar kostnaden för sådan något fruktansvärt snabbt.

Grafikkortet är för gammalt för att kunna köpas nytt(i princip), men om det skulle gå skulle det väl vara värt (rent prestandamässigt) någonstans runt hundralappen.

Hårddiskutrymme kostar runt 50öre/gig så utrymmet är väl värt en femtiolapp :P

Processorn verkar ändå vara värd några hundralappar, inte så pjåkig ändå.

Men eftersom inga entusiaster kommer vilja ha dessa delar (om de inte ska ha någon retro-burk?) så är det nog bäst att sälja det som ett fungerande paket till någon som bara behöver en stationär arbetsdator. Den går ju fortfarande att spela väldigt många spel på om man nu vill det, så helt värdelöst är det ju absolut inte, bara man lyckas hitta rätt köpare.

Men tror nog att DavidsPappa gissar ganska bra på priset med tanke på vad komponenterna är värda.

• DavidsPappa

skälet till att den visar 2 processorer är HyperThreading tekniken. XP kan inte tolka den helt korrekt och tar den då som en dubbelkärnig processor och visar plural i listan

• Mini Angla

Men jag får tacka så mycket för era expertutlåtanden! Det finns verkligen bredd på familjeliv, Haha!

Jag kommer inte bli rik på den där burken, det visste jag sedan innan. Det blir till att sälja den till syrran som sitter på en 10 år gammal sak i dagsläget. Då är nog min bättre :)

Tack än en gång, och ha det fint!

Svar på tråden Värdering av stationär dator?