• Mimmpan

Egypten eller Gran Canaria

Hej! Vi ska boka en resa över nyår och funderar mellan Egypten eller Gran Canaria. Vad skulle ni tips om? är jag och min sambo ska åka och bara mysa med varandra Vet inte så mycket om något av ställena..

• Svar på tråden Egypten eller Gran Canaria
  • någonspappa

I Egypten får du som kvinna räkna med många skamliga förslag, det är väldigt vanligt att folk blir magsjuka där, fördelen är att det är billigt. Det är inget partyland men helt ok om man tar en all inclusive för att ligga vid poolen en vecka. Kanarieöarna är ju mer försvenskat, dyrare att vara i. Bra nybörjar resa.

• Kramnalle

Jag skulle nog åka till Gran Canaria.

• Elinore

jag har varit på båda...och jag röstar för egypten..vilka upplevelser!!! snorka bland delfiner och sköldpaddor, nattvandra i öknen med beduinerna...ja, det finns hur mkt som helst... jag håller inte med om att man får skamliga förslag, det är bara rent sunt förnuft- ta på dig kläder när ni ska "ut bland folk"..( dvs knälång kjol och ett linne som man inte visar allt i..) svårare än så är det inte.... folket är jääätetrevliga, vi blev inbjudna varje kväll av "vanliga" egyptier på tea...och dom tyckte att vi var så intressanta.... attt jag hade hål i tungan, att sambon hade tattuering var de helt fachinerade av,.,..dom dömde oss inte, men hade andra åsikter och det var såå intressant att prata med dem om såna saker så min röst blir egypten!!!

ps. glöm inte magtabletter och våtservettar så ska det gå fin-fint!! *

• Fruxo

egypten, gran canaria e som någonspappa skriver alldeles för svenskt. näe vi var där kunde vi inte gå nånstans förän alla prata svenska med oss vi visste inte om vi var hemma elle utomlands.

egypten känns mer exotiskt med pyramider o sånt.

• Mimmpan

låter som egypten är mer för mig.. Var på tenerifa över ett nyår det var den tristaste resan jag varit på. Låter just som nu beskriver Gran Canaria.. Men är det varmt och skönt i egypten i december-januari?

• lillälva

Egypten! Fantastiskt spännande land! Skulle inte lägga mig på ett all-inclusive en vecka kanske, men det beror ju på vad man är för person och vad man vill ha ut av semestern! Tycker Elinore fångar mycket av våra upplevelser i sitt inlägg. Många kommentar kvinnors utseende med "mama mia" oh lala" eller (till partnern) "lucky man" osv. Upplevde inga skamliga förslag dock! Man får ta det med glimten i ögat, och inse att kulturen i Sverige och i Egypten är som dag och natt.
    Snorkling är ett måste om man åker till Egypten. Och att våga testa maten! Det sägs att det egentligen är pengarna som gör en magsjuk, istället för maten, så ladda med alco-gel 8från apoteket) och tvätta er innan varje måltid!

Vill ni iväg och mysa kan jag rekommendera kryssning på Nilen! Vi gjorde det i en vecka och sedan var vi en vecka i El Gouna. Supermysigt litet ställe (men obs. väldigt turistigt, enbart uppbyggt för turister, men du slipper påflugna försäljare just där, som du får desto fler när du sticker näsan utanför hotellet i Hurgharda). El Gouna är lite dyrare än Hurgharda, men det kändes värt pengarna. Vårt rum låg 50 meter från havet, och några hundra meter ut fanns ett rev där det var förhållandevis bra snorkling! Över nyår är det kanske dock lite kallt i vatnnet!?

Oj då, här blev det en del... ha en trevlig resa vad ni än väljer!

• Mimmpan

älskar att dyka och snorkla, vore ju inte skoj om det är för kallt i vattnet när jag kommer till ett ställe där dykmöjligheterna är stora.... måste se om jag kan hitta något väder för egypten i december-januari eller är det någon som vet?

• sweetpea

Vi var där i januari och hade tur - 25-30 grader varje dag och den eviga ökenvinden verkade ha tagit semester. Det var kallt i vattnet i lagunerna i El Gouna, men ute på reven var det inte så farligt. Dessutom får man låna våtdräkt när man snorklar, och då kan man vara i länge utan att frysa.

Vi var i Egypten en hel vecka utan att bli det minsta magsjuka, och ingen vi pratade med i El Gouna hade blivit det heller. Påhoppad blev jag inte heller - förutom i Hurghada, där karlarna började "kuttra" åt mig så fort vi gick förbi.

Tyckte du att Teneriffa var trist förstår jag inte att du överväger Gran Canari - det lär ju vara ungefär samma sak.

• Elinore

ja..el gouna är uuunderbart...så avis på er om ni åker dit
    vi blev magsjuka, men, fick tabletter av killarna i receptionen (ur hans egen "ficka" så att säga...och vi blev friska på en gång det är absolut bra väder i januari..vi var där i februari..och det var 30 grader varje dag..men, riktigt kallt blir det på nätterna, så ta med dej en kofta...(det glömde jag,så jag gick omkring med en jeansjacka hela nätterna )

• Mimmpan

Vart i egypten ligger El Gouna? Vi har presentkort med solresor och de flesta hotell de har verkar ligga i Hurghada. Låter ju bra att det är lite värme och sol. Blir nog Egypten för oss

Svar på tråden Egypten eller Gran Canaria