• Sleeping Beauty

4 åring med kraftiga magsmärtor på nätterna. Vad kan det vara??

Vår 4-åriga son har nu fyra nätter i rad vaknat och gråtit, skrikigt och klagat över ont i magen och rumpan. Vi kan inte förstå vad det är som är fel. Igår natt åkte vi in till akuten och läkaren menar på att det kan vara två saker:

1. Förstoppning

2. Springmask

Anledningen till att läkaren uteslöt andra åkommor är för att de två ovannämnda är kända för att bli värre på natten. Vår son mår precis som vanligt på dagen, men på natten kommer det tillbaka igen. Vi har analyserat vad han stoppat i sig, men kan inte se ngt mönster. Möjligtvis har han fått i sig lite mer fullkorn än tidigare, men då främst på morgonen så det kan man ju tycka skulle visa sig tidigare under dagen om det är det som är boven.

Till saken hör också att sonen hade kolik som liten och problem med förstoppning tills han lärde sig gå vid 9 mån. Efter det fungerade det mesta bra tills vi slutade med välling på kvällarna när han var över 2 år. Tanken var att han istället skulle få lite yoghurt, men då hade han liknande kramper som nu nätterna igenom emellanåt, så det slutade vi med. Sen dess får han ingenting med laktos på kvällarna och vi har inte haft såna här problem alls... Hans mage fungerar som en klocka och han går på toaletten minst en gång om dagen utan några som helst problem.

Även läkaren kunde efter en dos lavemang konstatera att det inte var fråga om ngn förstoppning. Alltså kvarstod springmask. Vi blev ordinerade att ta Vanquin hela familjen trots att ingen av oss har sett en enda mask eller kännt av ngn klåda.... Känns helkonstigt. Jag upplever sonens mage som gasig och när han skriker och gråter på nätterna så resulterar det ofta i mycket pruttar.

Snälla är det ngn som kan ge oss tips och råd..?? Vi vet inte vad vi ska ta oss till. Vi går på knäna här hemma när ingen kan sova på nätterna... Om det fortsätter i natt så funderar jag på att gå till en annan läkare imorgon bitti...

• Svar på tråden 4 åring med kraftiga magsmärtor på nätterna. Vad kan det vara??
  • Teskedsmamman

Utred om han är laktosintolerant, du skrev att ni inte ger laktos på kvällen, men sluta ge laktos överhuvudtaget under minst 4 veckor och provocera sedan med vanliga mjölkprodukter, har han blivit bättre under de 4 veckorna och genast blir sämre igen när ni börjar så är han laktosintolerant.

Min äldsta son hade massor med magknip på natten när han fick diagnosen laktosintolerant.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Sleeping Beauty

Ja, det är en tanke jag haft också... Kanske intoleransen helt plötsligt blivit värre... Det enda problemet är att dagis kräver läkarintyg för att utesluta laktosen . Ibland undrar man ju hur detta samhälle är uppbyggt. Det ena kräver det andra som kräver det första... Moment 22...

Hade din son bara magknip på nätterna eller hade han det på dagen också..??

• Puffy75

Har ni tagit medlet mot mask? Har en 4-åring som klagat på magknip och kli i rumpan sen i somras. Har funderat öveer matintag (oxå mjölkallergisk när hon var liten), tänkt om vi ätit annan olämplig mat...ja vridit ut och in på allt. Har googlat och läst om springmask (som jag för övrigt knappt hört talas om) och kollat flera flera gånger hur det ser ut eftresom det sägs man ska se de där maskarna.

Varit på allergiutredning och tagit blodprover - inget. Läkare sa oxå att ta Vanquin även om vi inte sett något, vilket jag inte gjorde eftersom det kändes konstigt att bara göra det sådär.

Sen nyligen blev nätterna outhärdliga för henne, grät och grät och vred sig i sängen. Sov inte en blund nästan. Så jag tog ficklampan, lyfte på trosorna och jag kan säga att det var det vidrigaste jag sett...var springmask. Fy f-n!
    Så vi fick utskrivet Vermox från distriktssköterskan, en dos direkt och en dos efter två veckor. Tog ca 2 dgr sen slutade kliet. Klagat lite på magen men efter den synen och vad man läst om åkomman så kanske det inte är konstigt.
    Sa häromdagen när hon var så glad och skrattig som hon brukar att det är så skönt mamma, nu när det är borta, för jag har haft det så länge. Sen sprang hon vidare...

• Kaos

Har han fått ont sedan ni tagit medicinen mot springmask?

Jag hade samma problem med min dotter. Vi kunde inte förstå vad det var! Alltid på natten, ont så hon inte kunde vara still och hysterisk gråt. Hon är snart 3 år så hon har ju inte kunnat berätta vad som är fel heller. Vi funderade också över maten. Andra natten åkte vi till akuten med henne för vi visste inte vad vi skulle göra. Där sa de springmask! För att smärtan i stort sätt gick över på vägen dit, när hon var uppe och vaken. Läkaren kunde sätta sitt leg på det, sa hon. Vi hade inte heller märkt av någon mask, inte dagis heller. Och vi kunde inte se några i bajset, kanske en eller två med jäkligt god vilja. Men, hon har inte haft ont sedan dess...

Hoppas att det är mask och inte att laktosintoleransen blivit värre.

• Sleeping Beauty

Oj oj oj!! Puffy75 och Kaos - det låter ju precis som att ni varit med om samma sak!!! Då är det säkert springmask i alla fall!!

Vi har tagit tabletter hela familjen (idag), så nu är det bara att vänta och se... Det var inte helt lätt att få i döttrarna dessa tabletter som ska sväljas hela... Jag tror att båda bet sönder dem redan i munnen, men vad gör man?? De borde väl verka ändå...

Sonen har nu sovit i två timmar och ännu inte vaknat, men jag tror inte att tabletterna hinner verka till i natt, så mina förhoppningar gäller mer kommande nätter. Ikväll förbereder vi oss för ytterligare en jobbig natt och knyter oss redan nu.

Tack snälla för att ni delar med er av era erfarenheter!!!

• Teskedsmamman
    Sleeping Beauty skrev 2010-11-04 19:55:29 följande:
    Ja, det är en tanke jag haft också... Kanske intoleransen helt plötsligt blivit värre... Det enda problemet är att dagis kräver läkarintyg för att utesluta laktosen . Ibland undrar man ju hur detta samhälle är uppbyggt. Det ena kräver det andra som kräver det första... Moment 22...

Hade din son bara magknip på nätterna eller hade han det på dagen också..??
    Ta kontakt med vårdcentral imorgon och få en tid och ta upp det här med laktosen, ni kommer antagligen få rådet att testa så som jag skrev innan, först efter det är det tal om läkarintyg.
    Jag har hittills 3 barn med laktosintolerans och är det väl diagnoserat så är läkarintyg minsta problemet. Både jag och min man är det så vi väntar bara att 4:e barnet också blir det.

Sonen höll igång och hade sig på dagarna så han hann inte känna av magen, magknipet kom mest på natten.
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Puffy75
    Sleeping Beauty skrev 2010-11-04 21:03:41 följande:
    Oj oj oj!! Puffy75 och Kaos - det låter ju precis som att ni varit med om samma sak!!! Då är det säkert springmask i alla fall!!

Vi har tagit tabletter hela familjen (idag), så nu är det bara att vänta och se... Det var inte helt lätt att få i döttrarna dessa tabletter som ska sväljas hela... Jag tror att båda bet sönder dem redan i munnen, men vad gör man?? De borde väl verka ändå...

Sonen har nu sovit i två timmar och ännu inte vaknat, men jag tror inte att tabletterna hinner verka till i natt, så mina förhoppningar gäller mer kommande nätter. Ikväll förbereder vi oss för ytterligare en jobbig natt och knyter oss redan nu.

Tack snälla för att ni delar med er av era erfarenheter!!!
    Fick tips av en kompis som fått denna eländiga åkomma ett par gånger...via distriktssköterskan kan man få en medicin som heter Vermox (stavning osäker). Man tar en dos på 5 ml sen ytterligare en inom 2 v. Smakar ok. Tydligen enklare än de där tabletterna. Tänkte om det är svårt att få i barnen...
    Verkar konstigt om en eller alla ska behandlas, läser man på vårdsidor på nätet så står det olika. Vi fick bara medicin till den med problem men jag tog en  liten shot oxå. Vill helst INTE ha de äckliga små larverna!
    Hoppas det blir bra!
  • Sleeping Beauty

I natt sov sonen hela natten!!! Vi blev så klart överlyckliga och trodde att allt var över, men redan på morgonkvisten klagade han över ont i rumpan. Nu ikväll har han bara sovit en timme, men redan haft en gråtattack... Det verkar inte vara så enkelt det här... Känner mig helt trasig. Har sovit en hel natt på en vecka... Hur ska man orka tjafsa med vården om man knappt orkar med det dagliga hemma..??

Om det fortsätter så ska vi självklart till läkare igen, men jag antar att man måste ge det ett par dgr först. Vanquin verkar väl inte så snabbt..?

• Sleeping Beauty

Det går inge vidare... Rynkar på näsan. Kliandet fortsatte och igår gick vi åter till läkare. Hon blev irriterad på den första läkaren som inte givit sonen ngn salva mot klådan, så nu fick vi salva mot både klåda och smärta att ta innan läggdags. Det fungerade bra i natt. Sonen sov hela natten, men det kan ha varit för att han var såååå trött också. Han är ju uppe lika mkt som vi på nätterna och förr eller senare stupar man ju.

Imorse var vi till Vårdcentralen enligt ordination från akutläkaren. Sonen måste lämna avföringsprov men akutläkare får inte skriva ut såna remisser (?!!) så vi fick gå till husläkaren. Nu har vi fått hem resurser till det och ska lämna in prov så snart vi kan. Hoppas att de i detta prov kan hitta orsaken till klådan!!! Jag hoppas också att salvorna fortsätter att fungera då sonen gråter på nätterna och frågar varför det fortfarande kliar fast han tagit sin medicin Rynkar på näsan. Vad säger man då??

• Kaos

Hoppas det går bra och att ni får besked snart så att sonen kan få rätt hjälp!

• Mandelbiskvi

Slleping beauty: Hur gick det?
    var det springmask?
    Fick han hjälp?
    Vad var det egentligen?

jag har en 6-årig dotter som haft magproblem till och från sedan 2,5 årsålder.
    Läkarna säger olika, ena att hon är förstoppad och ska ha tarmereglerande medle i dubbel dos, den andra läkaren säger att magen nu är frisk och att hon kan sluta med medicinerna.
    Vi fattar ingenting!
    Hon fortsätter ha ont i magen och det blir värre med virusinfektioner har vi märkt.
    Nässelutslag, ont när hon äter (precis börjat) och när hon går på toa, och på natten. Ibland akut oftast "lågintensiv smärta/obehag", det är sjukt jobbigt!

• Sleeping Beauty 2

Nu är det ju 3,5 år sedan detta hände så jag minns inte exakt resultatet. Jag minns att vi behandlade mot springmask trots att vi aldrig såg någon mask. Vi smörjde också med salvan vi fått utskriven och sakta men säkert försvann det onda. Han hade dock fortsatt ont efter både första och andra behandlingen mot mask, så jag var tveksam om det verkligen var det och vet än idag inte vad det var.... Det försvann dock efter ett par veckor och problemet har inte kommit tillbaka.

Hälsn.
    Sleeping Beauty

Svar på tråden 4 åring med kraftiga magsmärtor på nätterna. Vad kan det vara??