• Russinkastrull

Hjälp! Jag ska hålla tal på 40-års fest

Finns det någon som kan hjälpa mig med lite tips på vad jag kan säga i mitt tal? Min bästa vän fyller 40 år och ska ha stor fest med middag. Jag är säker på att hon förväntar sig ett tal från mig. Jag tycker dock sådant här är jättejobbigt och känner mig väldigt obejväm med detta... Är det någon som kan hjälpa mig med lite ideér kring hur man gör ett bra tal? Min vän som fyller år är en riktigt spontan, go och trevlig tjej och hade säkert gjort detta jättebra själv. Vill inte göra henne besviken och hoppas hoppas någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hjälp! Jag ska hålla tal på 40-års fest
  • Linapina

Ni har möjligtvis inte tillgång till projektor på kalaset?

I så fall kunde du ju göra ett bildspel med roliga/fina bilder på henne, med musik till, och olika rubriker?

Så slipper du hålla tal. :)  

• GrodanHopp

Du ska ABSOLUT, INTE, UNDER NÅGRA SOM HELSTA omständigheter börja med att säga: Jag är ingen talare (eller liknande) Eh, sitt ner o håll käft då svarar alla i huvudet på sig själva!! Ja menar vad tänker du om läkaren säger: jag är ingen hjärtkirurg. Typ.. O du ska INTE sluta med att säga: det var allt, eller liknande. För det är att förminska din prestation/ ditt tal.
    Lycka till!!

• Russinkastrull

Vet inte om det funkar med projektor, kanske måste kolla det. Det vore roligt men känns kanske lite svårt att sätta ihop något. Fy vilken dålig fantasi jag har... men tack för tipset

OK, sk ainte säga "jag är ingen talare" eller avsluta som du skriver . Tack för de råden!

Funderar på om jag ska låtsas läsa ur en stor bok med fina guldpärmar och lägga upp talet som en saga eller föröka sätta ihop ett rim. Å gode gud hur ska detta gå???

Någon som är bra på att rimma? Jag betalar gärna (fast det kanske jag inte får skriva?)

• GrodanHopp

Berätta hur länge du känt henne, hur ni träffades hur relationen förändrats under åren, allvar varvat med humor.
    Tex: så kom sommaren 91 o hennes älskade Göran kom in i bilden. Första gången jag träffade Göran tänkte jag: fan att ja inte såg honom först (sorry älskling)/... tänkte jag: herre Gud! En kemist! Hon är upp över öronen förälskad i en kemist!!?! Hon som tror att vin är ett grundämne!!
    Efter ett par år hade hon lärt sig att vin inte är ett grundämne. Alice o Harry kom till världen o även jag fick barn. Under de mest intensiva barnåren tappade vi varandra. Telefonsamtalen glesade ut osv. Trotts detta så ställde hon upp för mig när min mamma dog. Hon släppte ungarna där hon stod o slängde sig i bilen o körde 60mil på rekord tid.
    Allvar/ blandat med humor med fokus på henne:)

• Russinkastrull

Tack det låter bra! Ska tänka på det när jag finurlar fram något. Jag får dedikera ett antal timmar på detta så ska jag förhoppningsvis få ihop något. Vill ju så gärna göra något bra för min bästa vän på hennes fest .

Svar på tråden Hjälp! Jag ska hålla tal på 40-års fest