• Anonym (tandlös)

Jag saknar en tand - hur f*n ska jag göra?! Snälla hjälp...

Sedan jag tappade mina mjölktänder har jag alltid saknat min "tredjeratand" på ena sidan uppe. Dvs först två framtänder, sedan två tänder på var sida om framtänderna, sedan en tand på ena sidan... och sedan ingen tand på den andra!
    Jag tappade mina sista mjölktänder väldigt sent, varför gjorde jag det? Är det vanligt?

Denna gluggen har varit där rätt många år, jag har skämts för det lite men ingen har sagt något om det. Inte tandläkaren och ingen har påpekat det nånsin så jag tror inte det syns så mycket men jag börjar störa mig på det och även undra VARFÖR tanden aldrig kommit upp?!
    Om det finns dokumenterat att det varit såhär sedan jag hade gratis tandvård men ingen gjort ngt åt det (själv trodde jag väl att den skulle växa ut liksom) kan jag då få det åtgärdat gratis? Finns det fler som har tänder som bara inte kommit upp?

• Svar på tråden Jag saknar en tand - hur f*n ska jag göra?! Snälla hjälp...
  • Cia o krabaten

Min svärmor har ingen av sina hörntänder uppe!

Är det något att göra något åt egentligen?
    Syns det så himla mycket att det är ett problem?
    Känns som om det är himla massa bök med att ha tandställning och bredda isär tänderna, sätta i stift upp i tandbenet för att kunna hålla en ny tand.
    JAg hade nog inte brytt mig om det iaf...  

• Menhir

En del saknar anlag för alla tänder, ofta är det ärftligt så kankse saknar någon släkting också en tand?

Eller menar du hörntanden (alltså "huggtanden" som är lite spetsig)? Den saknas mycket sällan så antagligen ligger den kvar uppe i käken, troligen lite på tvären.

Troligen får du det inte åtgärdad gratis men det beror lite på hur gammal du är och om du blev erbjuden tandreglering men tackade nej (eller dina föräldrar gjorde). Och givetvis på hur "handikappande" det anses vara.

Börja med att prata med din tandläkare, han/hon kan skaffa fram dina gamla journaler och dessutom får du svar på varför du saknar en tand.

Menhir, leg tandläkare

• TheStar

Jag saknar tandanlag för båda mina "femmor" nere. Alltså kommer ingen tand under och petar bort mjölktänderna så därför tappar man dem senare. (Vet dock inte om det har något samband med att man allmänt tappar tänder sent, för det har jag också gjort). Jag har alltså inte ens tappat mina tänder än, men har tagit upp det flera gånger med tandläkare sedan detta upptäcktes när jag var typ 12 år. Då fick jag välja mellan 1. att dra ut båda dessa mjölktänder samt motsvarande tänder uppe och få tandställning eller 2. att låta det vara tills vidare och se vad som händer - "tänderna kan ramla när som helst eller så kan de sitta kvar tills du är 20". Jag valde alternativ 2 och är nu 34 år... Alltså räknar jag med att tappa dem när som helst och har kollat upp med tandläkaren som jag har nu. Han har kollat och hittat något slags prejudikat som anger att om det är medfött (vilket det ju är, eftersom jag - och även min syster - helt saknar tandanlagen) så får man en stor del av kostnaden för åtgärder ersatt. I mitt fall önskar jag nästan att jag valt alternativ 1 när jag var ung, för jag har trångt mellan tänderna, men som det är nu skulle jag tro att det blir bryggor.

Vad gäller just din situation där du inte åtgärdat något på en gång vet jag inte hur det kan vara - tänderna kan ju ha flyttat sig i ovankäken. Har du inga problem med bettet - att tänderna uppe inte riktigt passar ihop med dem nere? om du inte har något sådant problem kanske det är enklare att låta det vara. Men om du vill åtgärda så be absolut tandläkaren kolla upp detta med om det är medfött eller inte - det borde väl kunna finnas gamla röntgenbilder i din journal från när du fortfarande hade mjölktanden kvar?

• Thi 08

Precis som ovan skriver så saknar vissa tandanlag, varför vet man inte. det finns även de med för många tandanlag.

Bekymrar du dig väldigt mkt kan du betala för ett implantat, men det är ett stort ingrepp. Kanske inte värt det?

• Menhir

The star - den äldsta patient jag tagit bort en mjölktand på var över 80 år! Det är iofs ovanligt att de sitter kvar så länge men åtskilliga har mjölktänder kvar upp i 40-årsåldern.

Tyvärr kan rötterna börja resorberas utan att man riktigt förstår varför men så länge tänderna funkar är det enklaste oftast att låta dem vara.

• Thi 08
    TheStar skrev 2010-11-04 20:07:40 följande:

Jag saknar tandanlag för båda mina "femmor" nere. Alltså kommer ingen tand under och petar bort mjölktänderna så därför tappar man dem senare. (Vet dock inte om det har något samband med att man allmänt tappar tänder sent, för det har jag också gjort). Jag har alltså inte ens tappat mina tänder än, men har tagit upp det flera gånger med tandläkare sedan detta upptäcktes när jag var typ 12 år. Då fick jag välja mellan 1. att dra ut båda dessa mjölktänder samt motsvarande tänder uppe och få tandställning eller 2. att låta det vara tills vidare och se vad som händer - "tänderna kan ramla när som helst eller så kan de sitta kvar tills du är 20". Jag valde alternativ 2 och är nu 34 år... Alltså räknar jag med att tappa dem när som helst och har kollat upp med tandläkaren som jag har nu. Han har kollat och hittat något slags prejudikat som anger att om det är medfött (vilket det ju är, eftersom jag - och även min syster - helt saknar tandanlagen) så får man en stor del av kostnaden för åtgärder ersatt. I mitt fall önskar jag nästan att jag valt alternativ 1 när jag var ung, för jag har trångt mellan tänderna, men som det är nu skulle jag tro att det blir bryggor.

Vad gäller just din situation där du inte åtgärdat något på en gång vet jag inte hur det kan vara - tänderna kan ju ha flyttat sig i ovankäken. Har du inga problem med bettet - att tänderna uppe inte riktigt passar ihop med dem nere? om du inte har något sådant problem kanske det är enklare att låta det vara. Men om du vill åtgärda så be absolut tandläkaren kolla upp detta med om det är medfött eller inte - det borde väl kunna finnas gamla röntgenbilder i din journal från när du fortfarande hade mjölktanden kvar?

Vad menar du, hur skulle det INTE  vara medfött? Självfallet är det medfött. Finns inga tandanlag på röntgen, dvs en tand som inte erupterat, finns ju inte tanden och då är det medfött. Hörntanden brukar inte ha så stor betydelse för bettförhållanden. Jag tror därför inte det bekostas av fsk, eftersom det då är ett estetiskt problem och det är inget försäkringskassan betalar. Men göra en prövning hos försäkringskassan kan man ju alltid om en tandläkare intygar att det inte endast handlar om estetik.  
  • Thi 08

Tillägg: Jag förstår hur du menar nu the Star. Läste lite för fort

• Menhir
    Thi 08 skrev 2010-11-04 20:13:18 följande:
    Vad menar du, hur skulle det INTE  vara medfött? Självfallet är det medfött. Finns inga tandanlag på röntgen, dvs en tand som inte erupterat, finns ju inte tanden och då är det medfött. Hörntanden brukar inte ha så stor betydelse för bettförhållanden. Jag tror därför inte det bekostas av fsk, eftersom det då är ett estetiskt problem och det är inget försäkringskassan betalar. Men göra en prövning hos försäkringskassan kan man ju alltid om en tandläkare intygar att det inte endast handlar om estetik.  
    Hörntanden räknas faktiskt som en av de viktigaste i bettet.

Men det är långt ifrån självklart att man ska få nya tänder gratis bara för att man saknar något enstaka tandanlag. De som saknar ett flertal tänder får däremot behandling enligt sjukvårdstaxa men de allra flesta som saknar tandanlag får betala det själva.

Men om det kan visas att ingen tandläkare upptäckt det hela eller planerat inför framtiden kan man säkert få hjälp, i vilket fall om man är strax över 20. Dvs att något fel har begåtts.
  • TheStar
    Thi 08 skrev 2010-11-04 20:15:15 följande:
    Tillägg: Jag förstår hur du menar nu the Star. Läste lite för fort
    Ja, menade väl egentligen kolla om anlag saknas. Min far har hittat tänder lite här och var i käken...
  • TheStar
    Menhir skrev 2010-11-04 20:12:14 följande:
    The star - den äldsta patient jag tagit bort en mjölktand på var över 80 år! Det är iofs ovanligt att de sitter kvar så länge men åtskilliga har mjölktänder kvar upp i 40-årsåldern.

Tyvärr kan rötterna börja resorberas utan att man riktigt förstår varför men så länge tänderna funkar är det enklaste oftast att låta dem vara.
    Å - där ser man! Ja, nu har jag då inte för avsikt att göra något åt det innan de ramlar (men som sagt hade jag kanske gärna haft den där extra platsen i munnen om jag vågat göra det drastiska när jag var yngre...) fast det börjar bli rätt tradigt när de är så bräckliga, blir oftare hål där och har flera gånger bitit av delar. Suck, jag är en lukrativ tandvårdspatient
  • Thi 08
    Menhir skrev 2010-11-04 20:18:01 följande:
    Hörntanden räknas faktiskt som en av de viktigaste i bettet.

Men det är långt ifrån självklart att man ska få nya tänder gratis bara för att man saknar något enstaka tandanlag. De som saknar ett flertal tänder får däremot behandling enligt sjukvårdstaxa men de allra flesta som saknar tandanlag får betala det själva.

Men om det kan visas att ingen tandläkare upptäckt det hela eller planerat inför framtiden kan man säkert få hjälp, i vilket fall om man är strax över 20. Dvs att något fel har begåtts.
    Men TS nämner inte om hon har något problem. För henne verkar det mest som en allmän fundering om varför inte tanden kommit upp (dvs att hon tror att det fortfarande finns en tand) och varför ingen har påpekat detta. Och då tänker iaf jag mig att en leg tandläkare BORDE ha påtalat om bettförhållandena vore fel 8och därmed är de förmodligen inte det om hon besökt tandläkare regelbundet). Var nog lite luddig/otydlig med att hörntanden inte har ngn betydelse. Menar att den ju egentligeninte har ngn betydelse för hur man fördelar mat. Ngt jag kan tycka är konstigt är att fsk inte betalar hängande led (?) eller har jag missförstått detta? trots att det handlar om flera tänder. Men då menar jag inte sådant som är medfött alltså. De behövs ju för att kunna tugga.
  • Anonym (Op-tandsköterska)

Ibland så saknas det helt enkelt tandanlag. Detta är relativt vanligt förekommande. Man ser lätt detta på rtg och om du har varit hos tandläkaren så har de garanterat skrivit detta i journalen och antagligen även berättat det för dig. Journaler sparas i 10 år, från att man har slutat som patient (tänkte om du vill skicka efter). Dian föräldrar borde ju också ha legat på lite (när du var liten alltså) och fått detta fixat tycker man eftersom tandläkaren inte gjort något och du skäms över det!

Om det finns tillräckligt med ben så kan man lätt sätta in ett singelimplantat. Man kan även "bygga ut " tänderna på sidorna av gluggen med komposit så att de blir bredare. Har väldigt svårt att tro att du kan få det gratis, men däremot så borde det iallafall gå att åtgärda. Prata med din tandläkare, implantatkonsultation brkar vara kostnadsfri och ibland ingår även en sk OPG (panoramaröntgen). På dessa så kan man se anlagen eller avsaknaden av just anlagen, eftersom man ser hela käken och hakan samt ända upp vid näsan.

Mamma till V08: Hängande led kan ersättas från Försäkringskassan från 5a till 5a, men tand nr 6 och bakåt får man bekosta själv, FK har jättemycket skumma regler för sig och har krånglat till det otroligt för oss inom tandvården under de senaste åren. Däremot så är det billigare för yngre människor att fixa sin tänder numera.,

Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite!
    Lycka till// Operationstandsköterska inom käkkirurgi

Svar på tråden Jag saknar en tand - hur f*n ska jag göra?! Snälla hjälp...