• Puzzels matte

Viktigt med profylaxkurs

Jag skulle behöva lite råd gällande profylax kurs.
    Är nu inbokad på en sådan kurs nu i December, men har på senare tid börjat fundera på att inte gå.
    Vi ska gå på föräldrakurs via mödravårdscentralen, samt att jag går på gravidyoga.

Jag känner nu att profylax känns överflödigt.

Är det någon som har erfarenhet om profylax och som starkt rekommenderar att man ska gå på profylax, eller någon som inte gått profylax och klarat sig med Bm, kurs samt ev. yoga och annan förberedelse?

Tack så länge

Therese
    V. 28

• Svar på tråden Viktigt med profylaxkurs
  • Thelonius

Hej! Vi har inte varit på föräldrautbildning än, men blev rekomenderad en profylaxkurs av min bm eftersom de knappt berör andning i föräldrakursen på min vårdcentral. Jag tyckte att profylaxkursen var jättebra och tror att jag kommer att känna att jag kommer att ha större kontroll över förlossningen nu. Dessutom så tyckte både jag och in sambo att det var en bra pappakurs. Kan tyvärr inte jämföra med yoga eftersom jag inte testat det. /Johanna v.29+5

• SJu2

Hej!
    Tycker också att det är lite svårt att välja - vad ska man gå på? Har resonerat så här:
    Yoga - är jättebra men något man gör själv (dvs utan pappan)
    Föräldrautbildning - ska vi visserligen gå på tillsammans, men det är tydligen i sjukhusets aula och då blir det förmodligen ganska mycket envägskommunikation och inga praktiska övningar
    Eftersom jag vill att vi båda ska vara förberedda, så har jag anmält oss till profylax.

Tack Thelonius för ditt inlägg, det låter riktigt bra!

• Alexandra1983

hej!
    jag har ingen erfarenhet av profylaxkurs men däremot av gravidyogan. Min "gravidyogalärare" har hört med bm vad de tycker och de flesta tycker att yogan är bättre där man både träna andning och avslappning+ en massa annat. De viktigaste oavsett vilken kurs man går är att aldrig sluta andas när man får smärta. sen hur du andas har inte med saken att göra.
    Jag tycker som så att när du väl är på förlossningen så är det ju bara du själv som kan andas åt dig och ingen annan.
    men smaken är som baken

• Honey1982

vet inte heller hur viktigt det är.. min kusin hade mycket hjälp av profylaxen vid sin förlossning så hon har rekommenderat mej det. så vi ska gå på en kurs i helgen

• Medde

Profylaxkurs kan ju kännas onödigt om du på yogan får bra tips på andning.

Jag går åxå på yoga och tycker att det räck alldeles utomordentligt bra med den. Det enda negativa är ju att man själv får informera blivande fadern om andningen. För det blir ju han som får stötta mig under förlossningen!

Lycka till
    Medde v. 35

• fenomena79

jag & sambo har gått profylaxkurs och vi känner oss båda taggade och förberedda på förlossningen. det känns hur bra som helst med kursen i ryggen! hade inte velat vara utan den! att andas rätt är "inte bara att andas".. på kursen pratar man en del om partnerns roll oxå vilket kändes tryggt. rekommenderar absolut kursen!!! lycka till!

• Golvmoppen

Vi skall gå på profylaxkursen i december och tycker att det känns bra för bägge två får informationen och kan träna teknik tillsammans.
    Pratade med en tjej som hade gått kursen i oktober och de var jättenöjd. Det hade fokuserats en hel del på pappan och vad hans farhågor kan vara.
    Jag känner det som så att det är så mycket med en själv vad det gäller graviditeten, så kan pappan vara med så är det bara bra, så att man blir ett litet team.

Lycka till!

Sara v.29

• wellah

jag tyckte föräldrautbildningen jag gick på fokuserade mkt på andning och avslappning så jag övar på här hemma, hade inte gått profylaxkurs om det funnits här....

• Mums

Profylaxkursen var helt fantastisk! Den var jätteviktig för oss!

Jag rekommenderar att hellre köpa begagnad vagn och gå profylaxkursen, om man t.ex. väljer mellan dem.

Jag har dessutom gått på yoga i flera år, så jag hade såklart hjälp av yogan också. Det är bra att ha övat på att röra sig med andningen, och på att slappna av medvetet.

Det är avslappningen som är nyckeln till en bättre förlossning. Andningen är bara ett medel att nå avslappningen.

• guldplutt

Min BM var också mer positiv till gravidyoga än till profylax, främst av anledningen att profylaxkurser ofta hålles av glada amatörer och inga med medicinska eller liknande kunskaper. Men nu har vi hittat en kurs som hålles av barnmorskor som verkar bra, så vi ska köra på det i alla fall. Jag har gått på yoga också, och det har varit jätteskönt och välgörande, men tror mer på superfokus på andningstekniker till själva förlossningen.

• MrsC

Jag har gått på både föräldrautbildning, yoga och profylaxkurs och jag skulle INTE vilja vara utan profylaxkursen! Dels ger den en helt annan riktad andningsträning än yogan gjorde, dels, och framförallt, blandar den ju in pappan vilket ju inte yogan gör alls. Helt plötsligt får pappan en aktiv roll i förlossningen vilket jag tror kommer att vara viktigt både för honom (han kan göra något konkret för att hjälpa till) och för mig (jag kommer sannolikt att ha så ont att jag kommer glömma av vad jag ska göra och kommer därmed att behöva hjälpen). Nu har jag ju visserligen inte gått igenom förlossningen ännu, men känslan efter profylaxkursen är att jag känner mig mycket bättre förberedd än jag gjorde innan, och detsamma gäller min man.

Jag gick fö kurs för Mickan på Profylaxgruppen, mycket bra!

Svar på tråden Viktigt med profylaxkurs