• Väntar på Lilla Grodan

Dekorera blockljus...

Hej!! Efterlyser någon som kan det där med att dekorera blockljus Glad
    Tänkte klä ljus med tex notpapper, psalmblad, bibelblad..de flesta har jag fejk skrivit ut från datorn...men sedan linda nåt band runt....
    Nu till frågan: Vad lackar jag med eller hur ska jag göra så att papperet inte brinner upp...vill ju att det ska "försvinna" allt eftersom ljuset brinner ner...
    Hoppas ni förstår...

Väntar tacksamt på hjälp Skrattande

~Amor Vincit Omnia~
  • Svar på tråden Dekorera blockljus...
  • Lena

Du dekorerar inte med vanligt papper då blir det som en egen veke sm kan börja brinn. Du får dekorera i olikfärgat stearin eller bara färg.

• ango07

Du kan dekorera med servetter. Skala den så att det bara är det yttersta lagret kvar (det med motivet. Lägg det runt ljuset eller en urklippt det. Värm sedan en sked över ett ljus och för den över servetten. Då tränger stearinet från ljuset ut genom servetten och kapslar in motivet med stearin. Fungerar hur bra som helst.

• ango07

Se till bara att inte hålla skeden för nära lågan, då blir den svart och förstör motivet. Skeden ska sen läggas direkt mot ljuset/servetten.

• ango07

Det finns dessutom speciella ljusark som man kan köpa som används som vanligt papper i skrivaren. Det är ngn form av stearin eller likn som man sedan fäster på ljuset. Det var lite svårt att få det att fästa, men det fungerade.

www.joelvax.se/

Sedan under ljustillverkning och dekorationsmaterial 

• Väntar på Lilla Grodan

Tack för era tips =) fler tips mottages gärna...

Ideen fick jag när en bekant fick ett jättefint ljus som hon eldade och det var dekorerat med något som såg ut som ett "vanligt" ark...fast det hade fått en glansig yta...kanske va ett sånt där "ljusark" ändå..hmmm...ska googla vidare =)

~Amor Vincit Omnia~
  • Cia o krabaten

Finns ett enklare sätt!

Jag håller på med scrapbooking/papperspyssel/hemmagjorda kort.
    Därför äger jag en del olika stämplar!

Jag stämplar ett motiv på en servett (Eller tar en färdig servett i fint mönster)
    Delar servetten så att jag bara har ett "ark" 
    Lindar det runt ljuset så det ligger slätt och ser ut precis som jag vill att det färdiga motivet ska se ut.
    Sen lindar jag smörpapper/bakplåtspapper runt så att det sitter hårt och ligger slätt det med. (Jag brukar hålla hela ljuset genom att hålla i ändarna av bakplåtspapperet bakom ryggen liksom på ljuset.)
    Sedan värmer jag med en värmepistol på motivet. Antingen en sån man har för att ta bort färg med eller en sån som vi scrappare har som kallas embossingfön.
    När man värmer på så smälter vaxet i ljuset och lägger sig över servetten liksom och får en glansig yta! Man ser när det är färdigt för det mörknar liksom på den ytan.
    Har man något veck på papperet så blir ljuset knögligt. 

Detta funkar med de flesta tunna papper, men servetter är ju smidigt.
    Har något år skrivit ut julkortsfotot på barnen och värmt fast det på ett ljus! lite kul och funkade ok att elda iaf. Såna ljus lämnar ju ofta en kant runt om iaf och papperet hjälper till att hålla kanten lite liksom.
    Såhär blev det!
    http://ciascrap.blogspot.com/2008/12/ljus-med-foto-p.html
    Tror jag länkar där i till en annan som gjort ljus också!

• SupersurasunkSara

Vill dock påpeka att det inte är brandsäkert med decoupage på ljus! Det ska finnas ett medel på biltema som gör det hela brandsäkert.

Jag har löst det genom att gröpa ur lite kring veken så ljuset brinner i mitten, släsar på ljus men jag har än så länge sluppit att det börjat brinna i servetten. Dock VEt jag inte om det kommer att börja brinna så vaksamhet måste man ha. 
    Jag gör mina av servetter och har bakplåtspapper på men jag använder en tändare att värma med, en sån där lång som jag aldrig kommer ihåg vad de heter. Braständare heter de!    

Svar på tråden Dekorera blockljus...