• Putte11

Bra restauranger i Stockholm med både bra kötträtter och vegetariska rätter?

Hej,

Jag försöker hitta restauranger i Stockholm, där såväl vegetarianer som köttätare kan hitta väldigt bra mat. Många bra restauranger kan ha svackor på den vegetariska sidan och många restauranger med bra vegetarisk mat är uteslutande vegetariska.

Är det någon som känner till en (eller ännu hellre flera) bra restaurang(er), där såväl vegetarianer som ickevegetarianer kan äta riktigt gott? Det ska gärna vara restauranger av lite högre standard och allra helst med ett brett spann från vegetariska rätter till blodiga köttbitar, men det är absolut ingen nödvändighet, så alla förslag mottages tacksamt!

• Svar på tråden Bra restauranger i Stockholm med både bra kötträtter och vegetariska rätter?
  • mosterYster

Välj nån poppis italienare. De brukar ha bra kött och en hel hoper pastarätter med tex svamp eller grönsaker. Jag är ingen älskare av italiensk mat och äter inte pasta alls, men det är ju ganska ovanligt att man har sådan smak. De allra flesta älskar både och. 

• Putte11
    mosterYster skrev 2010-11-05 00:29:27 följande:
    Välj nån poppis italienare. De brukar ha bra kött och en hel hoper pastarätter med tex svamp eller grönsaker. Jag är ingen älskare av italiensk mat och äter inte pasta alls, men det är ju ganska ovanligt att man har sådan smak. De allra flesta älskar både och. 
    Tackar, mostern! Har tänkt ungefär i de banorna du gjorde och att det känns som ett rätt bra alternativ. Risken är väl dock lite även där att det finns väldigt få vegetariska alternativ, även om de är bra? Men "italienarspåret" ska definitivt kollas in och det bör ju definitivt finnas några ställen som har åtminstone några valmöjligheter rörande vegetariskt.
  • Tallkotte12

Vapiano kanske? www.vapiano.se
    De har många olika pastarätter, både vegitariska och med kött eller skaldjur. Dessutom beställer man pastarätterna direkt av kocken, så det borde inte vara supersvårt att modda och tex ta bort köttet ur någon rätt. De har tre restauranger i stockholm.

usch, va reklamigt det här blev då...

• mosterYster

Till Vapiano skulle jag aldrig gå (om det inte var jobblunch möjligen). Usch, det är som att äta i en kantin. Utfodring. Den gamle och havet samt Döden i grytan är två bra italienare i Sthlm.

• beli

Koh Phangan har grymma tzayspett, som jag brukar ta. Även mitt köttätande sällskap har gillat sina rätter.

Hamburger Börs har god vegetarisk risotto. Laxen var tydligen fadd (tyckte två personer) men de andra kötträtterna var tydligen goda.

Latino deli har både jag och min karnivorsambo varit nöjda med.

Blå porten har smarrig mat.

Bara Bistro Bar åt vi på igår - väldigt gott.

Byn är en helt underbar galetterie/crêperie med mat för alla.

• Putte11
    Tallkotte12 skrev 2010-11-06 09:04:33 följande:
    Vapiano kanske? www.vapiano.se
    De har många olika pastarätter, både vegitariska och med kött eller skaldjur. Dessutom beställer man pastarätterna direkt av kocken, så det borde inte vara supersvårt att modda och tex ta bort köttet ur någon rätt. De har tre restauranger i stockholm.

usch, va reklamigt det här blev då...
    Tackar. Tycker i grunden att Vapiano är en lite kul grej och är därmed inte riktigt lika missnöjd med det som MosterYster nedan , men just nu letar jag mer efter något lite lugnare, "sitta till bords-ställe" och jag tycker inte mysfaktorn är så hög på Vapiano, utan det känns mer som ett ställe man går till med några polare eller med jobbet om man vill åt "kaoset" snarare än mysfaktorn.
    mosterYster skrev 2010-11-06 13:52:03 följande:
    Till Vapiano skulle jag aldrig gå (om det inte var jobblunch möjligen). Usch, det är som att äta i en kantin. Utfodring. Den gamle och havet samt Döden i grytan är två bra italienare i Sthlm.
    Bra italienarförslag - gillar definitivt Döden i grytan, men har inte provat Den gamle och havet (ännu). Vet att de är "systerrestauranger" - är det liknande koncept, eller är det någon specifik skillnad mellan dem?
  • Putte11
    beli skrev 2010-11-07 09:35:02 följande:
    Koh Phangan har grymma tzayspett, som jag brukar ta. Även mitt köttätande sällskap har gillat sina rätter.

Hamburger Börs har god vegetarisk risotto. Laxen var tydligen fadd (tyckte två personer) men de andra kötträtterna var tydligen goda.

Latino deli har både jag och min karnivorsambo varit nöjda med.

Blå porten har smarrig mat.

Bara Bistro Bar åt vi på igår - väldigt gott.

Byn är en helt underbar galetterie/crêperie med mat för alla.
    Tackar för en uttömlig rapport.
  • mosterYster
    Putte11 skrev 2010-11-07 11:04:38 följande:
    Bra italienarförslag - gillar definitivt Döden i grytan, men har inte provat Den gamle och havet (ännu). Vet att de är "systerrestauranger" - är det liknande koncept, eller är det någon specifik skillnad mellan dem?
    Den gamle och havet är en fiskrestaurang, Döden i... är mer inriktad på kött.

Gillar ni indiskt så finns många bra indier och de har ofta en lång rad bra veg-alternativ, linsgrytor och grönsaksrätter och annat. Indian Garden (finns 2 st på söder) rekommenderas starkt - billigt är det också! www.indiangarden.se/

Om vegetarianerna äter fisk (döda mig inte nu, men vissa gör det ) så är Stekpannan ett bra ställe med väldigt god mat och trevlig personal. Mycket bra prisnivå. www.stekpannan.com

Goda meze med veg alternativ i mängder finns på www.beirutcafe.se

Vilken typ av mat vill ni ha?
  • Putte11
    mosterYster skrev 2010-11-07 12:15:26 följande:
    Den gamle och havet är en fiskrestaurang, Döden i... är mer inriktad på kött.

Gillar ni indiskt så finns många bra indier och de har ofta en lång rad bra veg-alternativ, linsgrytor och grönsaksrätter och annat. Indian Garden (finns 2 st på söder) rekommenderas starkt - billigt är det också! www.indiangarden.se/

Om vegetarianerna äter fisk (döda mig inte nu, men vissa gör det ) så är Stekpannan ett bra ställe med väldigt god mat och trevlig personal. Mycket bra prisnivå. www.stekpannan.com

Goda meze med veg alternativ i mängder finns på www.beirutcafe.se

Vilken typ av mat vill ni ha?
    Aha, låter ju lite logiskt kring "Den gamle och havet"... 

Gillar absolut indiskt, men ser det lite mer "vardagsmat" i den bemärkelsen att det inte blir så "fint". Äter det absolut inte jätteofta och vet inte riktigt hur jag ska förklara känslan, för det är verkligen inte så att det behöver vara något flashigt ställe. Av dina bra kommentarer tidigare, så TROR jag dock att du förstår ungefär hur jag menar. Det är dock fortfarande med och tävlar - absolut.

Inga mord från min sida i alla fall men vegetarianerna äter inte fisk i det här fallet.

Libanesiskt är ju defintivt ett alternativ, där man kan ta vad man vill ha från de olika varianterna.

När det gäller vilken mat vi vill ha, så letar jag jättebrett, då dels jag har väldigt bred matsmak och jag dels inte har en aning vad vegetarianerna kan tänkas vilja ha, utan försöker hitta uppslag jag inte ens tänkt på.

Av det jag hört hittills, så ligger en bra italienare eller libanes i toppen, men jag är fortfarande öppen för förslag. Grymt bra förslag från din sida - uppskattas!
  • mosterYster

Tack!

Var du inne på länkarna jag postade? Beirut café är faktiskt himla fint. Bäst veg.sortiment, vid sidan av de indiska restaurangerna, har de också. Personligen tycker jag att italiensk mat är rätt "hypad" och kostar mer än den smakar, men smaken är ju som baken. Vissa dör ju av salighet när de blir serverade melon och parma (denna till leda uttjatade förrätt!)

Vore kul att höra var ni hamnade och hur det blev!

• Putte11
    mosterYster skrev 2010-11-07 21:49:06 följande:
    Tack!

Var du inne på länkarna jag postade? Beirut café är faktiskt himla fint. Bäst veg.sortiment, vid sidan av de indiska restaurangerna, har de också. Personligen tycker jag att italiensk mat är rätt "hypad" och kostar mer än den smakar, men smaken är ju som baken. Vissa dör ju av salighet när de blir serverade melon och parma (denna till leda uttjatade förrätt!)

Vore kul att höra var ni hamnade och hur det blev!
    Kom att tänka på den här tråden när jag såg dig i en annan tråd (barnsprittråden...) och kom på att jag åtminstone skulle rapportera, efter all din vänlighet i att hjälpa till. Saken är dock den att det inte blev ALLS som tänkt, då de vi skulle ut och äta med inte kunde få tag på hundvakt, så middagen på stan blev i själva verket ett antal hämtpizzor från CiaoCiao hemma hos dem. Klart gott och extremt trevligt likväl, men inte riktigt det där restaurangbesöket som var tänkt.

När det är dags igen, vilket det absolut ska bli, vet jag dock vilken tråd jag ska studsa tillbaka till och nu är det nog Den gamle och havet alternativt en libanes som ligger i täten. Tack igen för tipsen!
  • mosterYster

Ja herregud, den barn-sprit-tråden Tungan ute

Jag blir ju sugen på meze nu! Kanske man skulle ta och ta sig till en av Frankfurts libaneser ikväll... vi har ett gäng, bl a ett hyfsat lyxigt ställe där man kan beställa mix meze deluxe - 30 olika meze. Very smaskigt.

Ser fram emot en restaurangrecension längre fram!

• Putte11
    mosterYster skrev 2010-11-19 17:23:38 följande:
    Ja herregud, den barn-sprit-tråden Tungan ute

Jag blir ju sugen på meze nu! Kanske man skulle ta och ta sig till en av Frankfurts libaneser ikväll... vi har ett gäng, bl a ett hyfsat lyxigt ställe där man kan beställa mix meze deluxe - 30 olika meze. Very smaskigt.

Ser fram emot en restaurangrecension längre fram!
    Uj, nu kittlade det till i libanesdelen av kistan!
  • The Maria

Djungis Khan på Sveavägen 36 har otroligt god mat. Man kan beställa menyer men absolut bäst är buffén. Man tar vad man vill ha och så steker dom till maten. Man får äta hur mycket man vill. OBS att maten steks på samma häll så om man inte ens kan ha sin mat på samma platta som kött varit på så bör man inte gå dit.

• mosterYster
    The Maria skrev 2010-11-19 17:33:18 följande:
    Djungis Khan på Sveavägen 36 har otroligt god mat. Man kan beställa menyer men absolut bäst är buffén. Man tar vad man vill ha och så steker dom till maten. Man får äta hur mycket man vill. OBS att maten steks på samma häll så om man inte ens kan ha sin mat på samma platta som kött varit på så bör man inte gå dit.
    Ska man äta Mongolian Bbq så är den godare  på King Tan *tipsar*
Svar på tråden Bra restauranger i Stockholm med både bra kötträtter och vegetariska rätter?