• Anonym

Brist på D-vitamin

Någon som har/har haft brist på D-vitamin??

Vet ni varför man har det och kan det ha att göra med någon sjukdom etc? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-05 11:38
    Oj vilken disskution det blivit i tråden...

Jag undrade mest om D-vitaminbrist kan vara till följd av något eller påverka något,
    då jag har bl.a neurologiska symtom och utreds för utmattningsdepression...

Har kontakt med en dr och hon nämnde något om att mina symtom kan ha med bristen att göra, dock fick jag inte möjlighet att gå djupare in på det.

Försöker därför få en bild av VAD d-vitaminbrist innebär, googlat men svårt få fram något konkret.
    Tänkte att någon kanske hade egen erfarenhet av detta... :)

• Svar på tråden Brist på D-vitamin
  • Pickeli

Jag kan tänka mig att den vanligaste anledningen till brist på d-vitamin är att man helt enkelt fått i sig för lite via kosten och har vistas för lite i solen i samband med att man kanske har mörkare hy.

Men det finns säker vissa rubbningar och sjukdomar som påverkar på bildningen och upptaget av d-vitamin i kroppen. Om du lider brist på d-vitamin bör du ha konaktat en läkare som säkerligen kan svara på dina frågor!

Jag rekomenderar att prata med denne.

Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2010-11-05 08:25:07 följande:
    Jag kan tänka mig att den vanligaste anledningen till brist på d-vitamin är att man helt enkelt fått i sig för lite via kosten och har vistas för lite i solen i samband med att man kanske har mörkare hy.

Men det finns säker vissa rubbningar och sjukdomar som påverkar på bildningen och upptaget av d-vitamin i kroppen. Om du lider brist på d-vitamin bör du ha konaktat en läkare som säkerligen kan svara på dina frågor!

Jag rekomenderar att prata med denne.
    Via kosten är det nästan omöjligt att få i sig tillräcklig mängd d-vitamin på vintern. Solen är för svag och räcker inte till att hjälpa kroppen omvandla exponeringen till d-vitamin.

D-vitaminbrist kan orsaka bl.a depression,  rubbning i kroppens omsättning av fosfat och kalcium, störa reglering av kalkbalans i skelett och tänder, störa lera funktioner i immunförsvaret och flera funktioner i nervsystem och hjärtat. D-vitaminbrist ger benuppmjukning (osteomalaci) eller engelska sjukan (rakit) hos barn m.fl. sjukdomar och ökar risken för många fler sjukdomar.
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-11-05 09:29:37 följande:
    Via kosten är det nästan omöjligt att få i sig tillräcklig mängd d-vitamin på vintern. Solen är för svag och räcker inte till att hjälpa kroppen omvandla exponeringen till d-vitamin.

D-vitaminbrist kan orsaka bl.a depression,  rubbning i kroppens omsättning av fosfat och kalcium, störa reglering av kalkbalans i skelett och tänder, störa lera funktioner i immunförsvaret och flera funktioner i nervsystem och hjärtat. D-vitaminbrist ger benuppmjukning (osteomalaci) eller engelska sjukan (rakit) hos barn m.fl. sjukdomar och ökar risken för många fler sjukdomar.
    Nej det är absolut inte omöjligt. Det håller jag verkligen inte med om.

för det första, jag vet vad d-vitaminbrist kan orsaka och det har inte med tråden att göra öht.
    för det andra, varför skriver du detta till mig?
    för det tredje, hade du svar på ts fråga?
    Google it!
  • Pickeli
    Pickeli skrev 2010-11-05 09:35:13 följande:

för det första, jag vet vad d-vitaminbrist kan orsaka och det har inte med tråden att göra öht.
    Det jag menar är väl egentligen att det inte är omöjligt att få i sig tillräckligt för att du inte ska få symptom, bli sjuk eller lida av åkommor av den anledningen. Sen att det är lätt att få i sig RDI av D-vitamin varje dag under vinterns mörkaste månader är kanske inte så troligt. Men det jämnar liksom ut sig när solen kommer fram på våren igen.
    Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2010-11-05 09:35:13 följande:

Så hur vill du påstå att man ska äta för att få i sig tillräckligt med d-vitamin?

Det första skrev jag till dig. Resten skrev jag till ts för att hjälpa henne. Varför är du så avig mot mig?

Ts, d-vitaminbrist får man av att man vistats för lite i solen (vintertid är den för svag) och att man ätit för små mängder fet fisk, berikad mjölk osv. Vid ökad ålder försämras förmågan att ombilda solljus till d-vitamin. Men det finnss d-vitamintillskott att köpa.

• Anonym
    Pickeli skrev 2010-11-05 09:42:56 följande:
    Det jag menar är väl egentligen att det inte är omöjligt att få i sig tillräckligt för att du inte ska få symptom, bli sjuk eller lida av åkommor av den anledningen. Sen att det är lätt att få i sig RDI av D-vitamin varje dag under vinterns mörkaste månader är kanske inte så troligt. Men det jämnar liksom ut sig när solen kommer fram på våren igen.
    Vad säger du nu? Det är i stort sett pmöjligt att få i sig tillräckligt via kosten på vintern! Visst kan man få symptom om man får i sig för lite, bl.a retlighet...
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-11-05 09:48:25 följande:
    Vad säger du nu? Det är i stort sett pmöjligt att få i sig tillräckligt via kosten på vintern! Visst kan man få symptom om man får i sig för lite, bl.a retlighet...
    Hur många lider av d-vitaminbrist som äter bra berikad kost och vistas ute på vintern? Alltså mår dåligt av den anledningen.

Ingen i min närhet har någonsin gjort det iallafall. Tror inte det är så många som blir sjuka av d-vitaminbristen på vintern faktiskt. Men jag kan ha fel har inga källor på det tyvärr, du kanske har?
    Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2010-11-05 09:55:18 följande:
    Hur många lider av d-vitaminbrist som äter bra berikad kost och vistas ute på vintern? Alltså mår dåligt av den anledningen.

Ingen i min närhet har någonsin gjort det iallafall. Tror inte det är så många som blir sjuka av d-vitaminbristen på vintern faktiskt. Men jag kan ha fel har inga källor på det tyvärr, du kanske har?
    Vintersolen är för svag i Sverige...

De flesta har brist på vintern, de mörka har en större brist än de ljusa eftersom de behöver ännu mer d-vitamiin. Hur vet du att ni inte har brist? Brukar du mäta nivån?
  • Pickeli
    Anonym skrev 2010-11-05 09:54:27 följande:
    Skrämma? Ge dig, med påhoppen är du snäll. Du visar stor okunskap och riskerar göra mer skada nän nytta.

35 ägg per dag... eller 300 gram lax om dagen... eller13 liter lättmjölk eller 1 kilo margarin! Det är vad du behöver för att inte ha en brist enbart via kosten!
    Ja jag anser att du i onödan skrämmer ts när du berättar alla åkommor man kan få av d-vitaminbrist när det inte är det hon efterfråga och troligtvis lider av det redan. Det är ungefär samma sak att informera om att cellförändringar kan leda till cancer, infertilitet osv osv  åt en person som ha cellförändringar som frågar om information om hur hon kan ha fått det. Förstår du verkligen inte hur jag menar? Ska jag föklara bättre?

var ligger okunskapen i det?

Jag antar att du jobbar för ett företag som säljer kosttillskott? För om det vore så farligt och skadligt att leva i tex Sverige under vinterhalvåret så borde väl alla äta d-vitamintillskott på vintern? Och alla borde vara väldigt sjuka?

Du tror inte att de flesta klarar sig alldeles utmärkt och är friska även fast de inte tar tillskott på vintern?
    Google it!
Svar på tråden Brist på D-vitamin