• SaraSara

Pärlplattor

Jag har köpt stora sk maxi-pärlor till min dotter då hon är väldigt intresserad av att pyssla. Men jag hittar bara pärlplattor av den typ där man sen måste stryka pärlorna för att de ska hålla ihop. Och pärlorna ligger liksom "löst" på piggarna och välter ganska lätt omkull på pärlplattan. 

När jag var liten fanns det pärlplattor där man fick trycka fast pärlorna, och de hade en vit ram/kant runt omkring. På dessa pärlplattor behövde man inte stryka. Det gick attt vända pärlplattan upp och ner utan att de ramlade av.... Nån som vet om sånna fortfarande går att hitta?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-05 09:17
    Det är inte sk peg art jag tänker på, utan plattor till vanliga "rör-pärlor".

• Svar på tråden Pärlplattor
  • viseversa

Tror inte man kan köpa dessa längre. Varför vill du det? Väldigt slöseri och blir dyrt i längden. Sen ligger plattorna ändå bara och dammar.

• Pickeli

Jag vet vilka du menar och sonen älskar dem! Har inte hittat sådana någonstans att köpa, men han har ett gäng hemma hos sin farmor som han gillar att pyssla med!

Säg till om du hittar några och var! :)

Google it!
  • SaraSara
    viseversa skrev 2010-11-05 08:55:14 följande:
    Tror inte man kan köpa dessa längre. Varför vill du det? Väldigt slöseri och blir dyrt i längden. Sen ligger plattorna ändå bara och dammar.
    Jag vill köpa dem för att de fungerar bra för små barn att pyssla med. Och det handlar inte om att köpa stora mängder, utan några enstaka. Så jag upplever inte att det blir dyrt i längden, eftersom de inte ska köpas "i längden".  (för övrigt tycker jag det är värt pengar för saker som stimulerar dottern). 
  • SaraSara
    Pickeli skrev 2010-11-05 08:59:55 följande:
    Jag vet vilka du menar och sonen älskar dem! Har inte hittat sådana någonstans att köpa, men han har ett gäng hemma hos sin farmor som han gillar att pyssla med!

Säg till om du hittar några och var! :)
    Jag får kolla med mormor om hon har några kvar, för det var hos henne jag brukade pyssla när jag var liten :)
    Men jag hojtar till om jag hittar några.  
  • Waersta

Åhå, jag vet också vad Du menar, ganska stora pärlor med en pinne i botten liksom som man stoppade ner i själva plattan?

• MsTeee

hej. Jag försökte klistra in en länk men min dator vll inte som jag... Men om du går in på hikmet.se under fliken pyssel finns det något som heter pegart tror det är sådana du menar. Har även sett det på city gross :)

• Waersta
    MsTeee skrev 2010-11-05 09:05:52 följande:
    hej. Jag försökte klistra in en länk men min dator vll inte som jag... Men om du går in på hikmet.se under fliken pyssel finns det något som heter pegart tror det är sådana du menar. Har även sett det på city gross :)
    Kunde jag trycka på "gilla" så skulle jag!
  • SaraSara
    Waersta skrev 2010-11-05 09:05:07 följande:
    Åhå, jag vet också vad Du menar, ganska stora pärlor med en pinne i botten liksom som man stoppade ner i själva plattan?
    Nej, helt vanliga "rör-pärlor". Fast plattorna är lite trögare att sätta fast pärlorna på, så pärlorna sitter kvar sen. Pärlplattorna ser ungefär ut som vanliga pärlplattor, fast de har en ram och piggarna man ska sätta pärlorna på är lite tjockare än på vanliga pärlplattor. 
  • SaraSara

Tack för tipsen, men det är inte peg art jag tänker på. 

• SaraSara
    MsTeee skrev 2010-11-05 09:22:11 följande:
    panduro.se har sådana pärlor :) www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS780&...=*SL&VG3=803005

är det sådana? ca 1cm stora?
    Länken du skrev in fungerar inte, men jag hittade iaf inte sånna pärlplattor som jag letade efter när jag kollade panduro.se tidigare. Pärlor har jag, och de är ca 1 cm stora. Men det är pärlplattor jag letar efter. 
  • Shelly

SaraSara, har du sett sådana till maxipärlor? Det finns en hel del olika till standardpärlorna (5mm), fjäril, hund, katt, kyckling, pojke, flicka och kanske fler.

Svar på tråden Pärlplattor