• Anonym (orolig)

Extrafamilj

Sambons tioåriga dotter ska få en extrafamilj pga att mamman inte klarar av situationen med barnen. Barnen är väldigt krävande, konfliktsökande och i mina ögon skulle de behöva gå hos en psykolog och prata för jag tror mycket bottnar i en fruktansvärt smutsig skilsmässa och två föräldrar som inte kan samarbeta för fem öre. Jag vet, "it takes two to tango", men när en förälder hela tiden skriker så fort den andra inte har samma åsikt, då är det svårt. Så svårt att mamman fick ensam vårdnad till slut pga att samarbetssvårigheterna drabbade barnen (barnen bor hos mamman, hade de bott hos pappan hade han troligen fått enskild vårdnad, om de inte hade sett till att han är man förstås...).

I alla fall. Jag tror att detta är jättebra för flickan som verkligen är ett HELT annat barn när hon är ensam. Då är hon lugn och trevlig och väldigt lätthanterad. Så fort något av syskonen är i närheten är hon som förbytt, far omkring och skriker, bråkar och är allmänt "jobbig". Men ändå finns min oro. Dels att soc är inblandat, då jag inte har någon större positiv erfarenhet av soc. Dels att, tänk om det går så bra hos familjehemmet och ändå fortsatt åt helskotta hos mamman, tar de kanske henne ifrån mamman till slut?? Som sambo till pappan har jag ju absolut ingenting med detta att göra och pappan har inte heller något att säga till om. Och VARFÖR kan hon inte få hjälp med att prata med något proffs istället?? Finns så otroligt mycket i den lilla flickans undermedvetna som hon säkert inte minns, men som garanterat påverkar.

Är orolig, men förmodligen har jag inget att oroa mig för. undrar dock om någon med erfarenhet kan lugna mig? :)

• Svar på tråden Extrafamilj
  • Bulldozer

Du skriver "extrafamilj"  sen skriver du längre ner "familjehem"?
    Vad är sagt, ska flickan få en stödfamilj som hon är hos nån gång varje månad eller ska hon familjehemsplaceras?
    Det är stor skillnad

• Anonym (orolig)

Menar extrafamilj som hon ska vara hos ibland.

• Bulldozer
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-05 12:33:18 följande:
    Menar extrafamilj som hon ska vara hos ibland.
    Okej, mamman har blivit beviljad stöd/kontaktfamilj ex antal gånger per månad!
    Finns inget som helst som säger att hon eventuellt kommer att familjehemsplacerat men jag förstår din oro över att Soc är inkopplat! Försök att inte se det så, dom är inte till för att splittra och förstöra som man läser om och framför allt på FL, man får endast höra "skräckhistorierna" om hur Soc bara går in och tar barn ifrån bio föräldrar osv osv
    Fungerar inte riktigt så men är svårt kanske att se det på något annat sätt än så om man är mitt uppe i det!
    Soc är till för att hjälpa dessa barn som inbte mår bra, behöver hjälp eller far illa!
    Sen har allt 2 sidor i alla lägen.
    Flickan kommer att vara hos denna stödfamilj dom dagarna mamman och hon kommer överens om.
    Tycker det är tragiskt att flickan inte får hjälpen hon behöver förutöver själva stödfamiljim-satsten!
    Är det som du säger så skulle hon absolut behöva någon att prata med, någon objektiv och proffesionell person som hjälper henne med det hon gått igenom, tycker,tänker och känner!
    Att du inte har med saken att göra tycker jag är fel, tänk inte så för det har du! Du lever med flickans pappa och hon är hos er ibland klart du har i allra högsta grad med det att göra! Att du inte har någon laglig rätt till saker o ting är en sak men visst har du med flickans liv att göra!
Svar på tråden Extrafamilj