• Joico

Hur göra skor mindre hala?

Jag har ett par skinnstövlar som jag tänkt använda i vinter.. dom är lite för stora så jag får ner ett par ullstrumpor och en varm sula.

Problemet är bara att dom är snorhala. På packad snö och is blir dom som skridskor, och de byggs gärna snöklumpar under som gör som snorhala om jag går in i en affär t.ex.

Kan man göra nåt åt det?

• Svar på tråden Hur göra skor mindre hala?
  • La Lola

När syrrans ungar var snö sprayade hon nån spray under sulorna på deras skor för att de inte skulle vara hala.
    finns säkert nåt i skoaffärer eller vildmarksbutiker.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Joico
    La Lola skrev 2010-11-05 11:07:40 följande:
    När syrrans ungar var snö sprayade hon nån spray under sulorna på deras skor för att de inte skulle vara hala.
    finns säkert nåt i skoaffärer eller vildmarksbutiker.
    Jag vet inte hur man är när man är snö, men jag ska kika efter sprayen tack för tipset!
    astalacasta skrev 2010-11-05 11:13:02 följande:
    Sula om dem?
    Ja, fast nej... Vad kostar det? Det är en liten klack på och jag vill ju gärna att den ska låta Det är ju främst höst- och vårskor egentligen
  • Birgitta2

Enkel lösning: Trä några gummiband runt stövelfoten . Det gör jag när det är riktigt halt och har "fel" skor på mig. Ser lite knepigt ut, men vi gamlingar vill INTE trilla i halkan.

• La Lola
    Joico skrev 2010-11-05 11:17:58 följande:
    Jag vet inte hur man är när man är snö, men jag ska kika efter sprayen tack för tipset!
    astalacasta skrev 2010-11-05 11:13:02 följande:
    Sula om dem?
    Äh menade ju små. Blir så där när man ska underhålla en 1-åring, hjälpa en 10-åring med ett korsord o samtidigt surfa på FL.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mrs Statham

Att sula om skor kostar inte alls mycket, max 200.
    Och bara för att de sular om skorna tar de ju inte och gör något med klacken.
    Jag tipsar om att gå till en skomakare.

• Joico

Jag köpte ett par riktiga vinterskor istället var för snål för att köpa ett par, framför allt eftersom jag hakat upp mig på ett par i Gore Tex för 999 men så hittade jag likadana, fast bruna, på Tradera (använda litegrann förra vintern) och vann auktionen för 190kr inkl. frakt!

Svar på tråden Hur göra skor mindre hala?