• The Hermit

Barn som gör sönder saker hemma hos andra.

Inspirerad av en annan tråd ställer jag dig en fråga.
    Du har lämnat ditt barn hemma hos en kamrat vars förälder är hemma och passar barnen.
    Barnet, som är under 5 år gammalt råkar göra sönder en sak hemma hos kamraten.
    Hur tror du att du skulle agera i det läget? 

Det kan naturligtvis vara svårt att avgöra en sån sak på det här viset eftersom det kan spela roll hur det har gått till och hur man blir bemött o.s.v.

Men om vi säger att kamratens föräldrar propsar på att du betalar och att saken kostar ca 2000.sek 

Hur lång en minut är, beror helt på vilken sida av toadörren man befinner sig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn som gör sönder saker hemma hos andra.
  • Theta

Klart att man ska ersätta, men då vill man gärna ha kvitto för att se att prylen verkligen kostat så mycket och när den är inköpt.. För värdet sjunker ju efterhand.

Min dotter är bara 7 månader än så länge, men jag lägger undan ömtåliga saker så hon inte ska ha tag i dem. Ligger ju lite på mitt ansvar att se till att de sakerna är i säkert förvar.

• eec82

Lite anser jag själv då jag har barn här å de tar sönder något, så får jag slylla mig själv att jag inte hade koll el tog bort det innan. Nu ahr de inte kostat så mycket men iaf. Hade ett barn som pilla in en rabattkuping i vårt wii kostade 200:- att få ut. Men inte kräver jag nån på den summan.

Men hade mitt barn tagit sönder något, så hade jag iaf erbjudit mig betala. El betalat för att få de ur värden. Men svårt då man inte vet hur de gått sönder, inte varit med osv. Men ett visst ansvar tar jag givetvis. Men kräver aldrig minna vänner el deras barn på pengar.

• ladynorway

Den andra föräldern hade ansvaret då!

• The Hermit
    eec82 skrev 2010-11-05 15:09:42 följande:

Lite anser jag själv då jag har barn här å de tar sönder något, så får jag slylla mig själv att jag inte hade koll el tog bort det innan. Nu ahr de inte kostat så mycket men iaf. Hade ett barn som pilla in en rabattkuping i vårt wii kostade 200:- att få ut. Men inte kräver jag nån på den summan.

Men hade mitt barn tagit sönder något, så hade jag iaf erbjudit mig betala. El betalat för att få de ur värden. Men svårt då man inte vet hur de gått sönder, inte varit med osv. Men ett visst ansvar tar jag givetvis. Men kräver aldrig minna vänner el deras barn på pengar.

Jag resonerar ungefär likadant som dig. Själv har jag tre barn och de har aldrig vad jag vet gjort sönder något hos andra så vi har hamnat i den situationen.
    Jag hade dock ett dagbarn som slog hål i en dörr åt oss och visst var det förargligt men jag såg det som att det var på mitt ansvar att se till honom. Dörren står kvar med hål i trots att det nog var 15 år sen det hände.
    Jag har börjat kasta blickar på dörren nu när yngste sonen börjar bli större, så det kan eventuellt bli tal om att skaffa en ny.Guld i mun
    När man har småbarn hemma så blir det helt enkelt en hel del slitage på hemmet. 
    Det kommer en dag då de blir större och man kan fixa lite finare hemma om det är vad man vill.Glad 
  • Sixxty

Vet nog inte riktigt hur jag skulle göra. Men kan tycka att man är ansvarig i sitt eget hem. Jag skulle aldrig kräva betalning av föräldrarna om ett annat barn skulle råka ha sönder något.

• kaji

kompromiss & delat ansvar

beror på hur gammalt barnet är och vad som hänt.

stor skillnad på en liten som råkat göra sönder något för att den som passat inte sett till ordentligt och en större som förstört med flit.

ju yngre barn desto större är ansvaret hos den som passar

med ett ädre barn ligger mer av ansvaret på för äldren för att se till att barnet är normalt uppfostrat för sin ålder

• The Hermit
    kaji skrev 2010-11-05 15:44:24 följande:
    kompromiss & delat ansvar

beror på hur gammalt barnet är och vad som hänt.

stor skillnad på en liten som råkat göra sönder något för att den som passat inte sett till ordentligt och en större som förstört med flit.

ju yngre barn desto större är ansvaret hos den som passar

med ett ädre barn ligger mer av ansvaret på för äldren för att se till att barnet är normalt uppfostrat för sin ålder
    Helt rätt att man kräver mer ansvar av ett äldre barn och att det är stor skillnad om det sker med flit.
    Därför satte jag en gräns på 5 år eftersom barn under 5 ofta inte kan hålla koll på vart benen och armarna tar vägen. 

• kaji
    The Hermit skrev 2010-11-05 15:50:40 följande:
    Helt rätt att man kräver mer ansvar av ett äldre barn och att det är stor skillnad om det sker med flit.
    Därför satte jag en gräns på 5 år eftersom barn under 5 ofta inte kan hålla koll på vart benen och armarna tar vägen. 

ja, olyckshändelser med barn under 5 år får man liksom räkna med och är nog den passandes ansvar att göra vad de kan för att undvika tycker jag.

inte heller tycker jag man som förälder/barnvakt ska räkna med att riktigt små lyder eller ens har tillräcklig impulskontroll o förstånd för att det ens ska vara deras eller förälderns ansvar om de gör något med "flit"

men någonstans runt 4-5 år tycker jag det börjar bli lite flytande...skulle en unge i den åldern göra sönder avsiktligt tycker jag att det till viss, eller tom stor, del är barnets/barnets förälders ansvar oavsett vem som står för passandet för stunden.
  • Linda1976

Skulle aldrig kräva betalning för nåt som nån slog sönder hemma.

Jag menar, en olycka kan hända även om man är 10 eller 34. Det handlar ju inte om uppfostran om det faktiskt råkar hända en olycka.

Sen kan kanske en 10åring slå sönder nåt, efter att man upprepade gånger sagt att de får coola ner leken lite, annars kommer snart nånting gå sönder! Då tja... då är det mer förargligt, men jag skulle inte kräva betalning. Irriterad skulle jag däremot bli, men inte kräva pengar. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • kaji
    Linda1976 skrev 2010-11-05 16:30:34 följande:
    Skulle aldrig kräva betalning för nåt som nån slog sönder hemma.

Jag menar, en olycka kan hända även om man är 10 eller 34. Det handlar ju inte om uppfostran om det faktiskt råkar hända en olycka.

Sen kan kanske en 10åring slå sönder nåt, efter att man upprepade gånger sagt att de får coola ner leken lite, annars kommer snart nånting gå sönder! Då tja... då är det mer förargligt, men jag skulle inte kräva betalning. Irriterad skulle jag däremot bli, men inte kräva pengar. 
    kräva pengar skulle jag nog aldrig göra heller, möjligtvis av en tonåring som ägnat sig åt regelrätt skadegörelse.

däremot skulle jag absolut vilja och erbjuda mig att betala om något av mina äldre barn gjort sönder något hos någon annan med flit. skulle nog också ta emot betalning om någon annans stora unge förstört med flit hos oss och de själva erbjöd sig att betala utan att jag föreslagit det.
Svar på tråden Barn som gör sönder saker hemma hos andra.