• Lingonblom

Kan man ringa 112 giftinformation från utlandet?

Vi ska resa bort en månad till Asien och jag funderar på om det går att ringa giftinformationscentralen ifall lillen skulle äta något olämpligt (vi ska bo hos en familj som inte precis har barnsäkrat hemma). Jag vet att det går att ringa deras icke-akuta nummer men går det att kontakta dem akut via 112 också?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man ringa 112 giftinformation från utlandet?
  • Dajo

Man kan tyvärr inte ringa 112 från utlandet, men du kan ringa giftinformationen direkt på +468331231 istället!

• Lingonblom
    Dajo skrev 2010-11-05 20:25:46 följande:
    Man kan tyvärr inte ringa 112 från utlandet, men du kan ringa giftinformationen direkt på +468331231 istället!
    Tack för snabba svar! Glad

Jag vet att man kan ringa på det numret, men där svarar de bara på kontorstid. Hade varit skönt om man kunde ringa även helg/kväll, speciellt med tanke på tidsskillnaden. Litar inte riktigt på sjukvården i landet vi kommer att vara i...

Men ok, det går visst inte. Får hoppas allt går bra Flört
  • Dajo
    Lingonblom skrev 2010-11-05 20:31:15 följande:
    Tack för snabba svar! Glad

Jag vet att man kan ringa på det numret, men där svarar de bara på kontorstid. Hade varit skönt om man kunde ringa även helg/kväll, speciellt med tanke på tidsskillnaden. Litar inte riktigt på sjukvården i landet vi kommer att vara i...

Men ok, det går visst inte. Får hoppas allt går bra Flört
    Nejdå, de svarar dygnet runt även på det numret! Ring gärna och kontrollera!
  • Dajo
    GrodanHopp skrev 2010-11-05 21:22:23 följande:
    Men är inte 112 ett internationellt nr?
    Jo, det fungerar i de flesta länderna, men det går till respektive lands larmcentral och inte till Sverige om du befinner dig utomlands.
Svar på tråden Kan man ringa 112 giftinformation från utlandet?