• Anonym

Lite skum fråga: Spara sperma i egen frys?

Hej!

Det känns som att det här är en rätt puckad eller åtminstone lite skruvad fråga, men frågar man inte får man ju inga svar som det heter. Hoppas det inte är nån som tar illa upp.

Vi är ett par som har lite svårt att bli med barn, och jag funderar på om man kan öka antalet chanser genom att spara lite sperma i frysen och försöka använda någon/några gånger per dag? Man kan ju visserligen ha sex istället, men ändå. Det är nåt jag har funderat på ett tag.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Lite skum fråga: Spara sperma i egen frys?
  • kakmamman

Jag tror att färsk sperma har mer förutsättningar till att bli något, även om det funkar med fryst sperma också..Men visst är det en fördel om man vill spruta in sperma några gånger dagligen och inte kan ha sex hela dagarna.

Men det finns ju annat som ska till för att man lättare ska bli med barn, t.ex om kvinnan är mera våt, då spermierna simmar lättare.

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym

Nej det går naturligtvis inte. Varför tror du vi betalar tusentals kronor för provrörsbefrukningar, då skulle vi göra det hemma i frysen själva istället.

• Anonym

Hur tänkte du använda den? I stil med istamponger? (Frågar också, så jag får svar )

• Anonym
    kakmamman skrev 2010-11-05 21:42:47 följande:

Jag tror att färsk sperma har mer förutsättningar till att bli något, även om det funkar med fryst sperma också..Men visst är det en fördel om man vill spruta in sperma några gånger dagligen och inte kan ha sex hela dagarna.

Men det finns ju annat som ska till för att man lättare ska bli med barn, t.ex om kvinnan är mera våt, då spermierna simmar lättare.

Så du tror att det funkar alltså, att spermierna överlever? Kylskåp kanske är bättre, så måste man inte "tina" det först. Nej, nu låter det här jättekonstigt. Men ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-05 21:43:20 följande:
    Nej det går naturligtvis inte. Varför tror du vi betalar tusentals kronor för provrörsbefrukningar, då skulle vi göra det hemma i frysen själva istället.
    Det är sant...
  • Anonym

ha ha det var nog dagens roligaste fråga =)

Nej det går inte!! Ska man frysa sperma ska den ner till ja 150-200minus grader med flytande kväve o sen tinas upp varsamt till 38-39grader. Så har du inget kärl för flytande kväve så är det nog rätt kört =)

jag hade nog kört med varannan dag metoden istället.

Lycka till =)

• Vickan I

Nej det går inte. Spermierna måste frysas och tinas på ett speciellt sätt för att inte bli skadade. Spermierna behöver näringslösning och frostskyddsmedel för annars sprängs de när de fryses. Dessutom ska de frysas ner till nästan 200 minusgrader och det grejear inte frysen hemma . Hade varit bra om de tvar så lätt, då skulle många av oss slippa IVF.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • kakmamman
    Anonym skrev 2010-11-05 21:44:50 följande:
    Så du tror att det funkar alltså, att spermierna överlever? Kylskåp kanske är bättre, så måste man inte "tina" det först. Nej, nu låter det här jättekonstigt. Men ändå.
    JA frysning av spermier funkar, annars hade dom inte använt sig utav det vid sådan hjälp som finns..
    Men jag vet inte hur man går tillväga, hur snabbt frysningen ska ske är väl omedelbar, men jag skulle inte tro att det ska ske på SEKUNDEN, eftersom när man lämnar spermieprov så står man ju inte utanför frysen liksom. Men inom 1 minut..

Men sen ska dom ju tina också...sen är spermier bra överlevare och överlever i upp till 5 dygn INUTI kvinnan.. Om man säger att ni istället har 6 var 3e dag så ska ni som "normalt" bli gravida inom 1-2 år... Annars kan man få hjälp!

LÄs lite här.. men sök även själv på "frysning utav spermier" och hur det går till på t.ex sjukhus..
    http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/4/4210_barnloshet_5olofsson.pdf
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym

...och nej kylen går tyvärr inte heller. Spermierna dör ganska fort utanför "rätt" miljö

• Anonym

Ja, det är sant. Det ska nog typ vara i flytande kväve. Ett tag funderade vi på om det tvärt om skulle vara varmt, dvs lika varmt som inne i kroppen, men det kanske också är knasigt. Kanske bättre att fortsätta som vi gör, med ägglossningstest. Men varannan-dag-metoden är ju förstås också värd ett försök.

Hoppas jag inte förolämpat någon som går på IVF. Vi är bara lite frågvisa och desperata : )

• Anonym (E)
    Fast det är ju ganska stor skillnad på IVF och insemination.

Jag tror dock att det är liten chans att lyckas frysa sperma och tina upp den med levande spermier. Däremot tror jag att man skulle kunna lyckas hålla liv i den i ett kylskåp ett par dagar. Spermierna kan ju leva inne i kvinnans kropp i ett par dagar.

Men varför vill ni spara den? Jag kan förstå att ni inte vill ligga med varandra varje dag men kan ni inte "ordna" lite sperma en gång per dag och så inseminerar ni den direkt?
  • Vickan I
    Anonym skrev 2010-11-05 21:51:53 följande:
    Ja, det är sant. Det ska nog typ vara i flytande kväve. Ett tag funderade vi på om det tvärt om skulle vara varmt, dvs lika varmt som inne i kroppen, men det kanske också är knasigt. Kanske bättre att fortsätta som vi gör, med ägglossningstest. Men varannan-dag-metoden är ju förstås också värd ett försök.

Hoppas jag inte förolämpat någon som går på IVF. Vi är bara lite frågvisa och desperata : )
    Absolut inte. Frågar man inte så får man inget veta . Synd bara att det inte är så lätt. Om ni inte orkar sexa på så ofta så kör med ägglossninstest istället. Då vet ni vilka tre mest fertila dagar som gäller!
  • Vickan I
    Anonym (E) skrev 2010-11-05 21:52:18 följande:
    Fast det är ju ganska stor skillnad på IVF och insemination.

Jag tror dock att det är liten chans att lyckas frysa sperma och tina upp den med levande spermier. Däremot tror jag att man skulle kunna lyckas hålla liv i den i ett kylskåp ett par dagar. Spermierna kan ju leva inne i kvinnans kropp i ett par dagar.

Men varför vill ni spara den? Jag kan förstå att ni inte vill ligga med varandra varje dag men kan ni inte "ordna" lite sperma en gång per dag och så inseminerar ni den direkt?
    Nej det går inte hålla spermier vid liv i kylen i några dagar. Den dör garanterat väldigt fort. De dör ganska fort i rumstemp också. Går inte jämföra med inne i kvinnan. Vid IVF kan man använda frysta spermier, det gör vi och det var den kopplingen jag gjorde. Att använda frysta spermier som man tinar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-05 21:46:05 följande:
    Det är sant...
    Det var ganska intressant ^^,
    Varför vi betalar så mycket är just för att vi själva inte kan spruta in dom där spermierna i rör och få in dom i livmodern igen..på ett professionellt sätt hahahahahhaha
  • Anonym (E)
    Vickan I skrev 2010-11-05 21:58:20 följande:
    Nej det går inte hålla spermier vid liv i kylen i några dagar. Den dör garanterat väldigt fort. De dör ganska fort i rumstemp också. Går inte jämföra med inne i kvinnan. Vid IVF kan man använda frysta spermier, det gör vi och det var den kopplingen jag gjorde. Att använda frysta spermier som man tinar.
    Ok, jag tror att du har rätt, det går inteatt spara i kylen eller i rumstemperatur.

Men det bör ändå gå att inseminera om man gör det direkt efter utlösningen. Jag tror att det finns sprutor (självklart inte med kanyl) på apoteket som man kan använda. Det kan finnas anledningar till att man inte vill ha samlag så ofta.
Svar på tråden Lite skum fråga: Spara sperma i egen frys?