sagofröken skrev 2010-11-09 07:23:12 följande:
Vilken stenkoll! Självklart vaknade jag i morse med fyra bortdomnade fingrar, hann tänka att jag skulle komma ihåg vilket som inte var bortdomnat men så slumrade jag till igen och glömde Ska vara mer uppmärksam i natt

Det börjar kännas i handlederna med. Tack för diagnos, hehe, då slipper jag nojja så mycket!
Du behöver inte vara mer uppmärksam, om fyra fingrar är bortdomnade, och man samtidigt har ont från handleden, särskilt på morgonen (om när man är gravid!) så är det nästan helt säkert karpaltunnelsyndrom. Genom karpaltunneln går nerverna som leder till tumme, pek-, lång- och halva ringfingret, men den halva som vetter mot lillfingret, och hela lillfingret, påverkas inte.
Om det däremot är tvärtom, att det är lillfingret och halva ringfingret som är domnat, då handlar det om ulnartunnelsyndrom. När man slår i armbågen till exempel så är det oftast ulnarisnerven som man slår i, och det gör ju förbaskat ont, genom hela underarmen och ut i lillfingret.
Så. Om du håller handen så tummen pekar uppåt och du är domnad i övre delen - karpaltunneln. Om det är undre delen - ulnartunneln.
Observera dock, under gravidiet är det ju vanligt, och ofarligt, och skulle det inte gå över så är det en enkel operation som löser problemet.

Och, för att förtydliga, jag är inte sjukvårdsutbildad på något vis, utan ovanstående är baserat på google och egna erfarenheter.
Men blir det besvärande så prata med barnmorskan för att få hjälp, man behöver ju inte ha ont i onödan!