• Freza

Gravid och SÅ ont i händer/fötter. Tips på lindring?

Gravid i v. 38 (37+1) och har samlat på mig vatten i händer och fötter. Detta gör att jag är väldigt svullen men senaste dagarna så gör det även mer ont! När jag ska böja på fingrarna på morgonen så "knirrar" det i lederna och jag kan inte knyta händerna. Vet ju att man ska vara observant om man vätskar på sig snabbt då det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning men blodtryck är bra (120/60) och i övrigt inga andra symtom.

Någon fler som lidit av detta och fått (bra) hjälp? Vet att man kan få skenor på händerna för detta men det känns lite överkurs för max några veckor också.....

• Svar på tråden Gravid och SÅ ont i händer/fötter. Tips på lindring?
  • sagofröken

hmm... har tyvärr inga tips, men är motvilligt glad över att det finns andra som har samma onda händer och fötter som jag... började bli rädd att det var reumatism eller något... i morse kunde jag inte knyta händerna. och jag är bara i v.32! hoppas du hittar något som lindrar!

• Freza
    sagofröken skrev 2010-11-07 20:59:15 följande:
    hmm... har tyvärr inga tips, men är motvilligt glad över att det finns andra som har samma onda händer och fötter som jag... började bli rädd att det var reumatism eller något... i morse kunde jag inte knyta händerna. och jag är bara i v.32! hoppas du hittar något som lindrar!
    Jag trodde det hade att göra med en förkylning först men man brukar ju inte få korvfingrar av det :) Skitjobbigt är det iaf, nog för att jag visste att man kan få vatten i fötterna, men inte så mycket i händerna! :-O 

För dig kanske det skulle vara en god idé att ta kontakt med sjukgymnast? Det brukar vara dom som ordnar med "skenor" (låter hemskt men det är mjuka, tajta skydd som gör att det inte blir så ont) så att det blir lite drägligare, med tanke på att du ändå har några veckor kvar?
  • Parvens syrra

Jag hade precis samma problem unde rmin förra graviditet. Det i händerna kan vara carpaltunnel syndrom.

Haft lite av samma problem under den här graviditeten oxå till benen finns stödstrumpor och händerna handskenor som man kan få via vårdcentralen tror det var arbetsteraupeften jag fick träffa som testade ut dom åt mig.

• Freza
    Parvens syrra skrev 2010-11-07 22:46:21 följande:
    Jag hade precis samma problem unde rmin förra graviditet. Det i händerna kan vara carpaltunnel syndrom.

Haft lite av samma problem under den här graviditeten oxå till benen finns stödstrumpor och händerna handskenor som man kan få via vårdcentralen tror det var arbetsteraupeften jag fick träffa som testade ut dom åt mig.Usch, ja å
    Usch, ja precis- karpalrunnelsyndrom kallade min BM det också nu när jag tänker efter. Läste precis att man kan priva att linda handlederna på nätterna, det kan tydligen lindra! Det ska iaf jag prova, usch och blä för detta!!
  • Lindreas
    Freza skrev 2010-11-07 22:50:52 följande:
    Usch, ja precis- karpalrunnelsyndrom kallade min BM det också nu när jag tänker efter. Läste precis att man kan priva att linda handlederna på nätterna, det kan tydligen lindra! Det ska iaf jag prova, usch och blä för detta!!
    Har du fler symptom från händerna än "bara" att de är svullna? Karpaltunnelsyndrom är ju inte något man misstänker så snart någon har svullna händer.
  • Freza
    Lindreas skrev 2010-11-07 23:03:45 följande:
    Har du fler symptom från händerna än "bara" att de är svullna? Karpaltunnelsyndrom är ju inte något man misstänker så snart någon har svullna händer.
    Ja jag har svårt att knyta fingrarna och att räta ut dem, det liksom "hackar" i fingerlederna när jag försöker räta ut dem speciellt på morgonen, och så domnar jag i händerna.
  • Lindreas
    Freza skrev 2010-11-07 23:12:49 följande:
    Ja jag har svårt att knyta fingrarna och att räta ut dem, det liksom "hackar" i fingerlederna när jag försöker räta ut dem speciellt på morgonen, och så domnar jag i händerna.
    Hur domnar du i händerna? Hela händerna? Halva händerna? Vilken halva i så fall? Gör det ont i händerna, eller känns de "bara" stela?
  • sagofröken

Vad jag förstår ska man ha ont i handlederna om man har karpaltunnelsyndrom? Det har inte jag. Jag har precis som Freza, det är lederna, knogarna, där benbitarna sitter ihop, som är onda och stela. Det var därför jag (i en annan tråd) lite fånigt gissade att det hörde samman med foglossningshormoner!

Jag tyckte inte ens att händerna såg så svullna ut, förrän jag jämförde med min systers igår - vi brukar ha exakt likadana händer - nu var mina myyyycket större... Så ja, ledsen att Freza och andra har/har haft ont men ändå glad att det är "normalt" Glad

• Lindreas
    sagofröken skrev 2010-11-08 08:55:38 följande:
    Vad jag förstår ska man ha ont i handlederna om man har karpaltunnelsyndrom? Det har inte jag. Jag har precis som Freza, det är lederna, knogarna, där benbitarna sitter ihop, som är onda och stela. Det var därför jag (i en annan tråd) lite fånigt gissade att det hörde samman med foglossningshormoner!

Jag tyckte inte ens att händerna såg så svullna ut, förrän jag jämförde med min systers igår - vi brukar ha exakt likadana händer - nu var mina myyyycket större... Så ja, ledsen att Freza och andra har/har haft ont men ändå glad att det är "normalt" Glad
    Vid karpaltunnelsyndrom får man dessutom domningar i handen, från tummen till halva ringfingret. Om det däremot är lillfingret och halva ringfingret (den sida som är närmast lillfingret alltså) så är det nerven uppe i armbågen som spökar.
  • Freza
    Lindreas skrev 2010-11-07 23:18:50 följande:
    Hur domnar du i händerna? Hela händerna? Halva händerna? Vilken halva i så fall? Gör det ont i händerna, eller känns de "bara" stela?
    Inget lillfinger som domnar, stelhet och smärta från handledens led och i alla fingerlederna. Domnar värst i pek, lång och ringfinger men även tummen Ondast är långfingret!
    Började bli "fumlig"  i fingrarna redan kring v. 28 och en kollega (sjukgymnast) bedömde det som att det "kunde" vara karpaltunnel.... och ja... jag tror inte heller att det endast är vatten i fingrarna Har ju vatten även i fötterna men det gör inte alls lika ont som i händerna.
  • Lindreas
    Freza skrev 2010-11-08 22:22:32 följande:
    Inget lillfinger som domnar, stelhet och smärta från handledens led och i alla fingerlederna. Domnar värst i pek, lång och ringfinger men även tummen Ondast är långfingret!
    Började bli "fumlig"  i fingrarna redan kring v. 28 och en kollega (sjukgymnast) bedömde det som att det "kunde" vara karpaltunnel.... och ja... jag tror inte heller att det endast är vatten i fingrarna Har ju vatten även i fötterna men det gör inte alls lika ont som i händerna.
    Ja, då är det nästan helt säkert karpaltunneln som är påverkad. Skönt nog så går det ju över. Men du kan ju få skenor som lindrar under nätterna!
  • Parvens syrra
    Lindreas skrev 2010-11-08 22:26:54 följande:
    Ja, då är det nästan helt säkert karpaltunneln som är påverkad. Skönt nog så går det ju över. Men du kan ju få skenor som lindrar under nätterna!
    Och skenor kan vara jätte bra för att du inte ska kunna böja på händerna i sömnen.
  • sagofröken
    Lindreas skrev 2010-11-08 20:59:57 följande:
    Vid karpaltunnelsyndrom får man dessutom domningar i handen, från tummen till halva ringfingret. Om det däremot är lillfingret och halva ringfingret (den sida som är närmast lillfingret alltså) så är det nerven uppe i armbågen som spökar.
    Vilken stenkoll! Självklart vaknade jag i morse med fyra bortdomnade fingrar, hann tänka att jag skulle komma ihåg vilket som inte var bortdomnat men så slumrade jag till igen och glömde Ska vara mer uppmärksam  i natt Glad Det börjar kännas i handlederna med. Tack för diagnos, hehe, då slipper jag nojja så mycket!
  • Lindreas
    sagofröken skrev 2010-11-09 07:23:12 följande:
    Vilken stenkoll! Självklart vaknade jag i morse med fyra bortdomnade fingrar, hann tänka att jag skulle komma ihåg vilket som inte var bortdomnat men så slumrade jag till igen och glömde Ska vara mer uppmärksam  i natt Glad Det börjar kännas i handlederna med. Tack för diagnos, hehe, då slipper jag nojja så mycket!
    Du behöver inte vara mer uppmärksam, om fyra fingrar är bortdomnade, och man samtidigt har ont från handleden, särskilt på morgonen (om när man är gravid!) så är det nästan helt säkert karpaltunnelsyndrom. Genom karpaltunneln går nerverna som leder till tumme, pek-, lång- och halva ringfingret, men den halva som vetter mot lillfingret, och hela lillfingret, påverkas inte.

Om det däremot är tvärtom, att det är lillfingret och halva ringfingret som är domnat, då handlar det om ulnartunnelsyndrom. När man slår i armbågen till exempel så är det oftast ulnarisnerven som man slår i, och det gör ju förbaskat ont, genom hela underarmen och ut i lillfingret.

Så. Om du håller handen så tummen pekar uppåt och du är domnad i övre delen - karpaltunneln. Om det är undre delen - ulnartunneln.

Observera dock, under gravidiet är det ju vanligt, och ofarligt, och skulle det inte gå över så är det en enkel operation som löser problemet. Och, för att förtydliga, jag är inte sjukvårdsutbildad på något vis, utan ovanstående är baserat på google och egna erfarenheter.

Men blir det besvärande så prata med barnmorskan för att få hjälp, man behöver ju inte ha ont i onödan!
Svar på tråden Gravid och SÅ ont i händer/fötter. Tips på lindring?