• Mollie

Varför äter hundar gräs?

Är hundvakt till fafars tik, strävhårig tax, och jag kom på henne ute med att äta gräs för att sen gå IN och spy upp alltihop på vardagsrumsgolvet, ca 1 dm från min 2.50x3 m stora matta... *puh* Farfar hade fått en dyr hundvakts nota hos kemtvätten annars...

Men varför äter hon gräs?

M.

• Svar på tråden Varför äter hundar gräs?
  • liten ior

jag tror att hundar äter gräs när de t ex slickat i sig hår eller annat som fastnar... ett sätt att rensa halsen typ...
    min rottis äter gräs under sin fällningstid o, det tror jag beror på att hon får hår i halsen...

• Ebbiz

Dom äter gräs oftast för att dom faktiskt VILL spy!

• liten ior

men varför vill min vovve bara kräkas när hon fäller hår?

• delphy

Min hund äter gräs så fort det finns att äta, men hon spyr aldrig upp det. Det kommer ut med bajset istället.
    Har hört att det ska vara för att rensa tarmarna.......

• Villes mamma

Tarmrensning är precis vad det är. Det gör nog bara gott åt dem, är ju faktiskt bra att de själva vet när tarmen behöver putsas!
    Mina vovvisar gör också så, kräks inte alla gånger..

• Mia1

Min hund tuggar gräs nästan alltid... Innan gjorde hon det när hon svalt något som hon ville kräkas, men nu vet jag inte varför hon gör det....

• Brodsmulan

Jag har en liten sköning som äter både gräs, jord och tuggar på det mesta han kommer över.. fast han är då en valp *s* så det kliar i bissingarna.. men vet andra hundar som äter lite gräs för att det är gott, gäller samma med jord och liknande.. mineraler och vitaminer smarta vovvar.

• LillaSnigel

Vad jag har hört så är det gödsel i gräset som e gott... Har även hört stt det kan vara vitamin brist..
    Men jag tror på det först nämnada..

Min vovve kräks inte upp det, det kommer andra vägen

Pia

• Upptagen

Jag har fått lära mig att det är för att rensa magen som de äter gräs... och det verkar ju funka!

• Naia

Vissa hundar äter gräs för att det är gott, ffa regnvått och vissa sorters gräs, men oftast handlar det om illamående precis som många redan nämnt. Gräsätning kan ställa till rejäla problem om det blir större volymer, gräset guckas ihop till bollar i magsäcken och kan då fastna i nedre magmunnen och hindra foder att gå vidare. Maginnehållet börjar jäsa och har man otur (ffa med djupbröstade raser med livligt humör för stunden) kan hunden drabbas av magomvridning, vilket är ett mycket akut tillstånd som kräver omedelbar veterinärvård. Att försöka reponera en sån mage och få ut gräsbollarna är ett h-vete, jag har jobbat många timmar med sådana patienter, ofta krävs buköppning. Dyrt och gastkramande för djurägaren och naturligtvis hemskt för hunden.

Men LITE gräs gör ingen skada....håll lite koll bara så hunden inte går och äter i flera timmar...

Naia, veterinär.

• Mollie

Oj, det var ett uttömmande svar! tack och lov verkade det röra sig om mycket mindre mängder än de du pratar om! Jag torkade bara en kräka på golvet, sen verkade det vara bra.
    Vovven är återlämnad till farfar och hon mår bra!

M.

Svar på tråden Varför äter hundar gräs?