• Molntussen1

Von Rosenskena! Tips och hjälp önskas

Hej!

Min lilla tjeja (12dagar) fick häromdagen en Von Rosenskena och allt som varit så bra blev fullständigt kaos. Är såklart jätteglad att de åtgärdar hennes lätt överrörlighet i ena höften nu när hon är såpass liten men allt känns så mycket krångligare nu. Jag saknar att ha henne så nära och den där skenan är så mycket ivägen. Det enda jag gjort är gråtit sen hon fick den.

Ni som har barn som har/har haft sån här skena, hur klarade ni det? Har ni tips på amningställningar? Jag njöt verkligen av att ligga ner och amma henne, det var så mysigt, men den möjligheten känns som bortblåst!

Vore underbart med tips, tankar och stöd! Det behövs!
    Kram från en ledsen nybliven mamma

Äntligen är vår prinsessa här - 25/10-10
  • Svar på tråden Von Rosenskena! Tips och hjälp önskas
  • tideloo

Hej! Det känns jobbigt i början,innan man vant sig och accepterat! Min dotter hade skena i 3 månader,rosen i 6 av dem! Tycker inte de va så farligt efter ett tag! Jag ammade henne med henne liggandes å vände hennes huvud mot bröstet,ibland hade jag henne lite på sidan! Räkna inte dagar utan räkna i veckor.då känns det inte lika långt fram! Å tänk va skönt att hon har skenan nu så hon slipper den senare i livet eller få höftproblem! Ha henne på magen mot dej,min lilla sov på
    Magen på mej när jag satt i soffan! Ni fixar det!

• Lärarn

Förstår hur du känner!
    Vår tjej var 9 dagar när hon fick sin - jag bara grät. Allt gick så fort hos ortopeden och de bara skickade hem oss med tjejen i ett paket och en bilbarnstol som vi ombads inte använda eftersom den var dålig. Som tur var är det barn 2 för oss - jag tror att det hjälpte att behålla lite lugn!

Hon hade sin skena i 6 veckor - tog bort den för 2-3 veckor sedan - och är nu helt normal enligt läkaren.

Det gick jättebra!
    När man väl vande sig var det bekvämt att hon låg i skenan. Hon blev väldigt stabil och lätt att lyfta och bära. Amningen gick också bra vilket jag inte trodde - provade aldrig att liggamma men det går säkert att hitta en variant när ni vänjer er. Jag valde att sluta amma av andra anledningar - skenan blev lite droppen som fick bägaren att rinna över, men det gick faktiskt bra de dagar jag ammande med skena!
    Nu i efterhand är jag glad att det blev som det blev. Hon kommer ha normala höfter och det gick jättesmidigt.
    Håller med om att man saknade att ha henne riktigt nära! Det var jobbigt! Också synd att hon aldrig kunde använda de fina kläderna vi hade i stlk 56, men det är ju en världslig sak

Du får gärna skriva till mig om du vill ha mer detaljer och stöd! Jag försåt verkligen sorgen och oron, men det kommer gå fort och bra!

• Lärarn

Och sedan - känslan att krama henne, stryka över ryggen och klämma på den lilla rumpan efter 6 veckor gjorde allt som bortblåst!

• Eira78

Vår lilla kille har haft von Rosenskena i 6 veckor och efter det Frejkabyxa i ytterligare sex veckor. Byxan tog vi av för ett par veckor sedan och det var såååå skönt! När skenan kom på kändes han som ett hårt paket och när den kom av hade man vant sig vid det och tyckte att han kändes jätte sladdrig.

Jag grät också en hel del i början och på sjukhuset. Nästan alla mammor gör det sa de på sjukhuset. Jag vande mig efter några dagar. Kände också att jag inte ville vara ledsen framför honom. Han verkade inte lida direkt av det. Man ska som sagt inte räkna dagar utan veckor. När det var fem veckor kvar tänkte jag såhär. - Fem veckor brukar ju en del ha semester, och alla vet ju hur fort en semester går. :) 

Att ligga och amma blev ju mycket svårare men det gick ändå lite. Fast han fick ju verkligen vrida huvudet för att det skulle funka. Man kan rulla ihop en filt eller handduk och lägga under barnet lite så att han/hon vänds lite mer emot sig och inte behöver vrida huvudet lika mycket. Jag satt mest upp och ammade med honom i knät.  

Om barnet har magknip kan man massera magen lite lätt. Annars brukar man ju kunna dra upp benen mot magen men det går ju inte med skenan.

Vi fick ta loss skenan uppe vid axlarna vilket kan vara bra att göra då och då för att se att det inte blivit skavsår på ryggen. Vår son fick lite skavsår de sista två veckorna. Vi körde då med en liten tunn t-shirt innanför skenan. 

Byxorna fick vi gå upp en storlek direkt. Tyckte det var bra att köra med rätt elastiska byxor.

Jag var glad att vi köpt en ganska bred vagn då barnet tar mer plats. Sista tiden var det inte mycket marginal kvar på sidorna av benen när han hade Frejkabyxan. Han kunde inte heller sitta i bilbarnstol med Frejkabyxan. Däremot gick det bra med von Rosenskenan. Vi lade en ihopvikt handduk i botten av bilbarnstolen så att han kom upp lite mer. Frejkabyxan fick vi vara utan 4 timmar om dygnet så om vi skulle åka en kortare sväng med bilen så tog vi av den.

Det positiva är att det är en så himla effektiv behandling. När vi tog av skenan sa doktorn att de kanske ska förkorta ner perioden för hur länge man behöver ha skenan. Värre om felet upptäcks när barnet börjar gå.

Hoppas att du också vänjer dig snart och ändå känner att du kan komma nära ditt barn under dessa veckor. Njut av ditt barn och försök att inte tänka så mycket på skenan. :)

• Molntussen1

Hej och tack för era fina svar!

Jag försöker verkligen tänka positivt, men jag snurrar alltid in mig på det här med närheten. Tycker det känns jättetungt allting, så mycket krångligare. Å jag kan verkligen inte hålla gråten då jag ser henne ligga i skenan, tycker att det är så hemskt. O jag känner mig så hjälplös och så rädd att göra illa henne eller göra fel.

Och som du "Lärarn" skriver gick allt så fort hos ortopeden, de bara bakade in henne i skenan och lämnade över henne till mig. Vi ska tillbaka till ortopeden nu i veckan för kontroll så jag har en lista full med frågor.

Jag längtar så tills skenan åker av och vill att tiden ska gå fort, men ändå så vill jag ju inte att tiden ska gå fort då jag vill njuta av min lilla skatt nu i början. Allt känns så tungt.

Som jag skrev så hade vår prinsessa en överrörlighet i ena höften, så det var inte så jätteallvarligt, men de ville inte låta bli att inte behandla henne för säkerhetsskull. Vad hade era små för "fel"? Är det vanligt att det räcker med 6 veckor? eller finns det risk att det blir längre?

• Eira78

Känner igen det där att man både vill att tiden ska gå fort och inte. Det blir så dubbelt liksom. 

Vår kille hade ganska "glappa" höftleder som kunde hoppa ur led. Skålen som höftkulan sitter i hade inte vuxit klart riktigt och var väldigt flack. Som jag förstod det så räcker det bra med 6 veckor, men vi fick ju även ha Frejkabyxa i 6 veckor till för säkerhetsskull. Vi fick en broschyr där det stod exakt hur lång behandlingstiden skulle vara så det verkade som att alla får samma tid och att det funkar.

Fick reda på att en av mina bästa vänner hade en sådan skena när hon var liten och hon mår ju alldeles utmärkt idag. Har sedan träffat flera som har haft skena så det är ju ganska vanligt. Alla jag pratat med har helt friska höfter.

Vi ska tillbaka och röntga honom när han är 6 månader. Nu känns det ju som att allt är bra och läkaren har sagt att höfterna är stabila men man blir ju ändå oroligt att något ska vara galet. Kommer nog inte känna mig helt lugn förrän han blivit röntgad ordentligt och allt är bra. 

Ja, allt blir ju verkligen krångligare. Bara det där med att bada liksom. Nu när vår kille är fri från allt så tycker jag jämt att jag har glömt något när jag klätt på honom. Allt går så mycket fortare och smidigare. 

Rätt var det är så är du där också, alltså med ditt barn utan skena.  Det går ändå rätt fort. 

• Lärarn

Vår tjej hade samma som du Solstrålen1, lite överrörlig i ena höften. Gränsfall, men som sagt bättre mer än mindre. Vid kollen efter 6 veckor böjde läkaren lite på hennes höfter och sa att allt kändes helt normalt...

Försök att tänka positivt, hitta nya sätt att snosa, snart är skenan borta, och din bebis kommer hon att vara hela livet!

• gladayoyo

Hej.

Min lillebror hade en höftluxation som missades när han blev utskriven från bb. Pga det blev hans första år fyllt av skenor, operationer o, ligga i sträck och gipsningar.
    När min lille Oliver föddes hittade ett litet fel på hans höft med och man gav honom freyablöja dagen innan julafton. Jag blev helt förstörd men nu i efterhand är jag så glad att han fick den så tidigt. Han hade ju inte börjat röra sig än och visste inget annat. Och tiden gick faktiskt fort. Jag kunde amma riktigt bra sittande och han blev ju lite stadig.

Tänkte bara säga att var glad att de upptäckte det nu, min lillebror är ännu inte bra i sin höft idag är han 18 år.
    Veckorna kommer gå fort och när hon är ute i dden kommer du inte ens minnas hur det var när hon hade den.

Kram

• Molntussen1

Hallå igen! Vad underbara ni är som delar med er av era erfarenheter :)

Ja, jag hoppas verkligen det bara blir 6 veckor hon får ha skenan. Den timmen varje dag vi får ta av skenan är den bästa timmen på hela dygnet. Då har jag henne på magen och passar på att amma henne nära nära ;) Hon är så duktig så som ligger kvar i grodställning. Så då är frågan, när skenan tas bort kommer hon ligga som en groda automatiskt då?

Hur sov era små med skenan? Mycket på rygg? Känner mig så dålig på att lägga henne på magen och på sidan så hon lutar lite.. Men jag är rädd att göra henne illa. Får hon luta sig på ena knät om jag lägger henne på sidan?

Kram på er!

• Eira78

Vad lyxigt att få ta av skenan en liten stund om dagen. Det fick inte vi göra. Får ni bada henne själva då? Vi fick åka till sjukhuset varannan vecka för att bada honom och då var de noga med att de höll i benen.

Vår kille låg så med benen när vi tog av skenan men han börjar mer och mer att ligga på lite olika sätt nu. Börjar få lite mer styrka i benen.

Han låg jämt på rygg och sov. Svårt att lägga honom på magen tyckte jag. I bland fick han ligga lite på mage på min amningskudde. Jag var också lite rädd att göra knäna illa. Rädd att klämma knät eller att det skulle böjas åt fel håll. Man får nog vara lite vaksam så det inte blir för mycket tryck på knät tror jag.

• Kianne

Hej!
    Både jag och min syster låg i skena när vi var små bebisar, i 12 veckor. Idag är jag 30 och hon 27, ingen av oss har märkt av några promblem hittills, så för egen del kan jag ju bara säga att det var värt den tiden. Mamma har berättat att hon inte fick ta av oss skenan själv, utan fick som någon annan berättade åka in till sjukhuset för att bada oss en gång i veckan. Lyxig stund tyckte hon! Sedan efter 12 veckor var vi som vilka bebisar som helst, och jag minns ju såklart inget av detta idag även om jag kanske var ledsen då.
    Lycka till!

• Molntussen1

Hej på er!

Har varit hos ortopeden/sjukgymasten idag på återbesök. Kändes jättebra och sjukgymnasten var supertrevlig.Lillan fick även en större storlek på skenan, så hon har något att växa i ;)

Oj, fick ni bada henne endast varannan vecka? Konstigt att det är så olika regler i landet (även i samma län). 
    Vi får ta av henne skenan 1 timme/dag då hon får sprattla som hon vill (o bada henne), det är underbart!
    Det jag tycker är konstigt är att man inte röntgar/gör ultraljud när man tar av skenan, utan 6 veckor efter man gjort det. Hur har dom gjort med era små?

Jag frågade just om det där med knäna, att det känns läskigt att ha henne lutad mot ena knät vid amning och belastning på knät när man tar på byxor (det är bökigt), men hon sa att det inte var någon fara.

Kramkram

• tideloo

Min dotter hade skenan i 12 veckor och henne röntgade de inte förräns hon va sex månader gammal!men det skiljer verkligen åt i landet,vi fick inte heller ta av rosen skenan utan vi åkte till östra en gång i veckan,då tog dem av skenan och jag och lillan fick vara själva i ett rum och bada!men man vande sej,tyckte det va jätteskönt när vi fick frejka så vi kunde bada henne hemma:)

• Molntussen1

Okey. Konstigt att det skiljer så mycket överallt.
    Idag har hon haft skenan i 1 vecka och hon har fått stora skavsår på låren då hon sparkar
    så hårt mot skenan hela tiden. Har klippt sönder hennes långa strumpor som jag satt på henne
    som skydd så de täcker hela benen. Jag hoppas det hjälper, ser ju inte klokt ut. Har era små klarat sig från skavsår?

• tideloo

Ja hon fick aldrig några skavsår,skönt!men hon var rätt lugn och sparkade inte så mkt, tubgas kanske?

• Molntussen1

Vad skönt.
    Jo vi har klätt in hela skenan med sån där tubbandage, men hon är så stark och trycker ner sina ben riktigt hårt.
    Testar nu med långa strumpor och smörjer in henne med salva.. hoppas det läker..

• Lärarn

Hur går det TS? JAg gissar att din dotter är fri från skenan nu?

• Molntussen1

Hallå! Japp det blev en perfekt julklapp! Känns helt underbart att se henne sprattla runt.
    Nu är det röntgen som väntar om några veckor och det ska väl inte vara något att vara orolig för, eller?
    Tack för alla svar och tips!

Kram till er alla

Svar på tråden Von Rosenskena! Tips och hjälp önskas