• Anonym

Gallsten??

Jag har sen i fredags haft väldigt ont vid höger revben, ca två cm upp från naveln och sedan in mot revbenet.
    Det lättar om jag tar två panodil var 4de timma. jag har ingen feber men olidigt trött och yr. Och ibland kallsvettas jag.
    Var sitter gallan? Trodde först det var magkatarr, men den brukar sitta mer på vänstersidan. jag är öm, känns som ett blåmärke ungefär.
    Läste att man kan ta värktabletter om det är gallan måste man söka vård? Kan det ge med sig själv?
    Jag mår lite illa, men inte kräkts. Är det vanligt man kräks?

• Svar på tråden Gallsten??
  • Jennywise

Jag hade täta gallstensanfall under min andra graviditet, och för mig gjorde det så ont att jag knappt kunde andas. Om du har så ont och det känns lite som kramp, så är det inte helt otroligt att det är gallsten. Smärta känns ju dessutom olika för alla så det kan ju säkert vara det ändå. Jag hade ont under bägge revbenen och mådde också såpass illa att jag kräktes.

• Jennywise

Gallan sitter dessutom på höger sida, åtminstone enligt mina operationsärr.:)

• Anonym

AH nu sitter det på höger magkatarrern brukar sitta på vänster.
    Det känns bättre om jag sträcker ut mig.. Men är det vara att ta panodil och hoppas det lättare? hur länge sitter det i?

• Anonym (ssk)

Åk in imorgon och kolla upp det. Undersöks med ett enkelt ultraljud om du har gallsten.
    Typiskt för gallstensanfall (gallstenar kan man gå runt med utan symtom, anfall triggas) är att de kommer efter intag av fet mat, ägg, gurka och gröna äpplen.

Onödigt att gå hemma och ha ont. Ring 1177 för rådgivning.

• Anonym (ssk)

Har en sten gått ut i gången och fastnat så kan det vara att den sitter där, fast. Kan fastna på lite olika ställen med olika konsekvenser... en är att du kan få inflammation i gallblåsan, eller ännu värre - i bukspottskörteln.

• Anonym

Får kanske göra det. Är livrädd för sjukhus bara, Kan dom kolla sånt på vårdcentralen?

• Jennywise

För mig var det väldigt olika hur länge anfallen höll på. Allt från några timmar till en vecka... Jag minns att det brukade lätta när jag kräktes, så är du inte så känslig föreslår jag att du stoppar fingrarna i halsen. Panodil hjälpte inte ett dugg för min del, voltaren eller citodon hjälpte litegrann. Ring din VC på måndag så kan de säkert kolla upp det där. Vad som triggar igång ett gallstensanfall är väldigt individuellt. För mig var tomat, ägg och stark mat extremt anfallsframkallande.

• Jesper f

Gallan sitter precis under ditt sista högra revben. Och blindtarmen sitter på samma sida, men dryga decimetern ned. ( nedanför naveln ). Dock kan jag av personlig erfarenhet säga att Ipren har ingen större värkan på vare sig blindtarm eller gallsten. Likaså tror jag du kan utesluta akut pancreatit ( inflammation i bukspottkörteln ) för då blir man så akut sjuk och dålig, att man inser att man MÅSTE ringa ambulansen omedelbart, för man står inte ut med smärtan.

Däremot undrar jag om inte du har fått en inflammation i din gallgång? Den uppstår av grus som irriterar, och det påminner litegrand om en gallsten, men är en "light" variant. Men kan vara nästan lika så besvärlig.

Tycker du ska ringa till Vårdguiden eller din lokala sjukvårdsupplysning omgående, om du inte redan gjort det, så dom får börja föra journal anteckning på dig, OM det är så att du måste söka vidare imorgon. Fördelen med en inflammation i gallgången, är att den ofta "läker" sig själv, utan att man behöver göra så mycket mer än att se till att dricka och äta smärtlindrande tabletter. Men för din egen säkerhets skull. Lycka till!!

Svar på tråden Gallsten??