• Anonym (Mother)

TVÅSPRÅKIGA barn - när kom talet igång????

Ni med tvåspråkiga barn.. när började era barn prata ordentligt?

Vi pratar ett språk hemma och bland släkten och svenskan kommer ifrån allt annat (förskolan, vänner, tv, böcker osv..).

Sonen har inte börjat prata ordentligt ännu (2,5 år) varken på den ena eller andra språket men kan fler ord på svenskan.. dock under 25 st.

• Svar på tråden TVÅSPRÅKIGA barn - när kom talet igång????
  • ingvild01

Jag vet att jag reagerade på att min tvåspråkiga dotter var sen med med talet, tror det kom igång riktigt vid 2,5 års ålder. Men på bvc sa dom att det var helt normalt att tvåspråkiga barn var mycket senare, så du behöver inte oroa dig.

• Anonym

Jag kan svara för min sambos skull.
    Hans mamma pratade enbart sitt språk hemma med honom och pappan pratade svenska. Jag har för mig att han började prata vid 2½, första orden alltså, men sen flöt det på.
    Han var alltså, han var väldigt sen.

• Anonym

oj skrev lite konstigt, hoppas ni förstår ändå.

• Becca1986

Min dotter kommer bli tvåspråkig, hon är två år, pratar inte mycket, men några ord på både svenska och spanska.

Tvåspråkiga barn kommer oftast igång senare med talet, men vid fyra års ålder har det jämnat ut sig så att säga och de pratar som vilket barn som helst. Så det kommer, man får ha tålamod bara. Har ingen direkt källa men tog upp det under min utbildning till förskollärare om barns språkutveckling så det fick jag till svar då.

• jessamy

Hej. Till oss sa dom att våran dotter skulle bli sen med talet eftersom vi pratar två språk med henne. Hon började prata mycket när hon var 1,5 år. Hon blir 2 i december och säger många ord. Sätter ihop 3  - 4 ord till meningar med. Dock är det svenskan som dominierar. Flamländskan kommer väl senare.

• Anonym

Stora pojken  så blev han hmm runt 2 år när det riktigt kom igång..
    Vår lille började prata innan han var 1 år..  Här pratar vi 2 språk..
    Dom pratar väldigt mycke och är 3 år och mini är snart 2 år.

• hilah

Vår son på 21 månader har ännu inte kommit igång med att prata. Men vi längtar! Han förstår dock väldigt mycket och lika mycket på båda språken.

• MamaPapa

Min son var runt två år - lite senare än andra tyckte jag men han kom snabbt ikapp.

• Hemskis

Bor i England och jag pratar svenska medan sambon pratar engelska med barnen.
    For min stora tjej kom talet igang strax efter hon fyllde tva. Hon ar fem nu och pratar konstant.
    Min lilla tjej, Katie fyllde tva i augusti och pratar inte alls, inte ett enda ord. Sa, vi vantar och ser vad som hander med henne.

• ModestyB

Min man pratar konsekvent sitt hemspråk med vår dotter sedan hon föddes. Hon är nu 2,5 år. Sätter som max ihop två ord, men vi märker att det börjat lossna nu senaste tiden. Hon har alltid varit uttrycksfull, men på sitt sätt. Nu pratar hon nästan bara svenska, säger ströord på pappas språk, hoppas att hon kommer att prata mer tvåspråkigt sedan.

• Anonym

Min flicka är 2,5 år snart och pratar inte heller mycket. Lite spanska och lite  svenska. Få ord dock på båda språken....

• Anonym (tvåspråkig)

Det är så olika när jag tittar bland vänner och bekanta och tänker tillbaka på min egen uppväxt.

Det finns de som är väldigt sena, ca 2-3 år gamla när de kommer igång med talet.

Det finns andra, som jag själv som använder båda språken blandat från början (började prata i "normal" ålder).

Sedan finns det andra som väljer det ena språket och vägrar prata på det andra språket förrän långt senare. Har en del sådana kompisar, de började inte prata sitt andra språk förrän ca 4-5-6 års ålder, men pratade då flytande på en gång!

Sedan finns det ju trespråkiga som oftast är i kategori ett, dvs ganska sena med talet.

Det är bara att fortsätta kommunicera på ditt modersmål med barnet och låta pappan och era andra släktingar  göra detsamma, så kommer talet att komma igång så småningom. Läs, berätta, titta på filmer!

• Anonym (Mother)

Tack för alla svar..{#emotions_dlg.flower}

Det är eg. förskolan som reagerar och tycker inte att sonen förstår dom alltid..men han går 15 h/vecka så han hinner inte riktigt få något flyt.. själv tar jag det lite lungt.. man får väl se om det inte lossnar snart..

Svar på tråden TVÅSPRÅKIGA barn - när kom talet igång????