• Anonym (Snål?)

Ekonomi i bonusfamiljen?

Har inte några egna barn men två bonusbarn... nu har jag börjat fundera lite på det ekonomiska...

Vi har pratat om det lite till och från och vi har varit överens om att jag inte ska betala för hans barn (förutom att jag betalar halva boendekostnaden och matkostnaden i hushållet, jag fick högre kostnader när vi blev sambos och han lägre) men när det ska handlas verkar det ändå som om sambon förväntar sig att jag ska betala hälften... gäller ex om det behövs nya möbler mm... dock anser han inte att jag ska betala ex dagisavgifter och aktiviteter... 

Jag har inte något emot att betala för maten när vi äter ute, glass och godis ibland men när det kommer till saker som kostar en del som bara är till barnen känner jag att det tar emot lite... till saken hör att han tjänar mer än mig och har mer pengar i "kassan" också...

Hur gör ni andra och vad förväntar ni er av era partners... det är säkert en enklare sits om ni båda har barn eller om ni fått gemensamma men ni som är barnlösa eller lever ihop med någon som är barnlös?

• Svar på tråden Ekonomi i bonusfamiljen?
  • Anonym

Väljer man att bli sambo med en som har barn så tar man även lite ansvar ekonomiskt (när barnen är där) anser jag.....

• Anonym

Och lite ekonomiskt ansvar tar hon ju i och med boende och matkostnaden. Du behöver inte betala mer! Lägg pengarna på dig själv.

• Namnam

Jag tycker man betelar det vanliga som sambor dvs hyra mat räkningar osv
    Han barns kostnader underhåll kläder fritidsintressen osv ska deras föräldrar stå för och absolut inget du ska stå för om du inte vill.

• Anonym

När jag var yngre var jag vid 2 tillfällen sambo med någon med barn. Båda gångerna tjänade killen betydligt mer än mig.
    Första gången handlade det om en tonåring som bodde hos oss på heltid. Där var det självklart delade vi allt på 3 och han betalade för 2 och jag 1. Han behöll också underhåll och barnbidrag.
    I det andra fallet hade vi 3 barn varannan helg och även då betalade jag ungefär på samma sätt. Dock mer beroende på min dåliga inkomst än barnen.
    Vid jul och födelsedagar löste vi det så att de betalade och jag handlade.

Jag hade inget som helst ekonomiskt ansvar för barnen utan tog istället på mig ansvaret att vara den som fixade och ordnade grejor.

• Anonym (mamma)

Sedan vi flyttade ihop har vi haft delad ekonomi. Han har två barn sedan innan och nu har vi ett gemensamt och ett till på väg.

Tänkte aldrig på att dela ekonomin faktiskt. Första halvåret hade jag kvar min lägenhet och betalade allt i den så han stog för allt för sin då. Sen delade vi lika på allt när jag flyttade in och gör fortfarande.

Vet inte vad som är bäst, men det har funkat bra för oss.
    Vi betalar underhåll för de äldre barnen då dom bara är vh.

• Anonym

Hur menar du att du inte vill betala för nya möbler? Är det möbler till barnens rum, eller till era gemensamma rum? Om det är barnens rum så kan väl han betala om ni nu har den uppdelningen annars så ser jag inte varför inte du kan betala hälften?

Personligen anser jag att om man lever ihop, med eller utan barn sedan tidigare, så delar man på inkomster och utgifter.

• Anna undrar

Jag frågade mig alltid, skulle vi köpt det här om vi varit ihop utan barn? Om svaret är ja så hjälper jag till att betala, vid nej så betalar jag inte.
    Ang boendet. När jag var singel hade jag en liten lgh som kostade 5000 i månaden. Hade han inte haft barn hade vi bott där= månadskostnad per person 2500. Vi var tvungna att skaffa större pga hans barn. Då betalade jag 2500 och han resten.

• 2underbara

Min sambo ansvarar helt för hans barn sedan innan, funkar kanon

• FrökenKanSjälv

Om han tjänar mer än dig så borde ni inte betala hälften var för boende och mat, utan han borde betala så många procent som han tjänar (om han tjänar 65% och du 35% så borde han betala 65% ). När det dessutom är hans barn så borde han betala lite extra.

Jag tycker att det är helt galet att du förlorar ekonomiskt på att bo ihop med honom medans han vinner på det. Rent rättvisemässigt borde ni antingen ha lika mycket pengar över varje månad, eller också borde han ha mindre pengar över eftersom han har två barn att försörja.

• Anonym

Har barnen egna rum dvs bor ni större än vad ni hade gjort utan barn?
    Jag skulle nog vilja betala lite mindre av boendeomkostnader och mat. Men vad gäller möbler så förstår jag inte ditt resonemang, en soffa hade ni behövt även utan barn. Däremot gäller ju sambolagen för allt ni införskaffar till gemensamt bo oavsett vem som betalar.
    Vem äger boendet\hyreskontraktet?

Svar på tråden Ekonomi i bonusfamiljen?