• Mystic noblesse

Ny vedpanna?

Om man installerar en ny vedpanna och det inte finns någon ackumulatortank sedan innan måste man köpa en ny sådan då?

• Svar på tråden Ny vedpanna?
  • Mandel

Vill du ha accumulatortank för att slippa elda hela dagarna så måste du köpa det.

Rekommenderar istället bergvärme eller jordvärme.
    Vi bytte till jordvärme istället för att byta till större vedpanna.
    Vi fick större utrymme då vi blev av med 3 accumulatortankar samt vi slipper hålla på att elda med ved för varmvatten på sommaren och för vatten och värme på vintern.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mystic noblesse

Nej vi vill inte ha bergvärme. Blir mycket dyrare om det går sönder än om man kör med vedeldning

• Mystic noblesse

Okej då vet jag det Måste det va helt nya tankar? Fan kan inget om detta. Har googlat men verkar bara söka på fel ord

• Mirris

Åhh, jag vill ha bergvärme.. så fort jag vinner pengar så kommer min första present till mig själv att vara BERGVÄRME
    Är SÅÅÅÅ less på veden... det är dyrt, det är SKRÄPIGT, ett evigt bärande o staplande och huggande (för att få ner priset lite) det är tungt o det är en ständig kamp att hålla kylan borta.

Är ju inte så att man kan sätta igång en panna o sen åka iväg på semester i en vecka... varken med eller utan ackumlatortank  .. (jag har ingen ackumulatortank utan måste elda varje dag...två gånger om dan... för att hålla värmen)

Hade jag inte behövt byta taket så hade jag haft bergvärme nu o inte bheövt slita med vedhelvetet!

• 7småtroll

Vi köpte en beg ack-tank på blocket. Här är det så många som numer går över till fjärrvärme i tätorten i kommunen så vi hittade en billigt på blocket inkl alla grejer till. Sparade en bra slant på det!

Vi har en vedpanna i köket (kökspanna) som är kopplad till ack-tank i angränsande rum. Ack-tanken är på 1000 liter och vi behöver kanske egentligen en tank till även om det funkar såhär också.

Vad som är viktigast är att hitta en bra vvs:are som kan koppla in systemet ordentligt med rätt rördimensioner osv. Det fick inte vi tag på och därför fungerar inte vårt system optimalt (elementen har gamla rördimensioner och det nya som sattes in har nya rördimensioner som är mindre. Det blir inte så bra då).

• Cad 1955

Vet inte om det behövs helt nya tankar eller om man kan köpa beg.
    Vi renonerade som så, att eftersom vi satte in en helt ny panna så köpte vi nya tankar med,
    2 st på 750l/st och har rördragningar klara om vi tycker att vi behöver en 3:e tank, men i nuläget känns det inte som det behövs.

Svar på tråden Ny vedpanna?