Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (mamma)

Min 4-åring bajsar helt grönt!

Senaste veckorna har min son, 4 år, bajsat GRÖNT då och då. Alltså inte så det kan anas lite grön skiftning utan riktigt grönt.
    Inte alls varje gång men ibland. Han har inte ont i magen eller så. Han har varit sjuk med feber och halsont och det är nog efter det som detta började.
    Läste att det kunde bero på att maten passerar för snabbt, men varför skulle den börjat göra det nu helt plötsligt? Och bara ibland? Ingenstans står det att det kan vara något farligt, men jag blir ju lite fundersam...
    Nån som varit med om liknande? Bör jag kontakta sjukvården?

• Svar på tråden Min 4-åring bajsar helt grönt!
  • amina22

det kan vara att din son inte ater som han ska Man kan fa gront Bajs Pga Undernaring

• Anonym (mamma)
    amina22 skrev 2010-11-07 10:04:29 följande:
    det kan vara att din son inte ater som han ska Man kan fa gront Bajs Pga Undernaring
    Ok, han är dock inte undernärd och han äter väldigt bra. Äter av allt, grönsaker de flesta maträtter. Inga allergier.
    Det är som sagt bara ibland.. Jag har sett det 3-4 ggr nu de senaste veckorna. Övriga gånger ser det helt normalt ut.
    Lite konstigt..
  • Qiina

Min son, 4 år, har oxå bajsat grönt ibland men det har berott på att han ätit väldigt mkt gröna grönsaker :) Kan det vara så för er?

• Anonym (mamma)
    Qiina skrev 2010-11-07 10:12:54 följande:
    Min son, 4 år, har oxå bajsat grönt ibland men det har berott på att han ätit väldigt mkt gröna grönsaker :) Kan det vara så för er?
    Vilka grönsaker tänker du på då?
    Jag kan inte precis koppla ihop det med det.. Han äter grönsaker, men vanliga mest som gurka tomat paprika..
    Hur grönt menar du? Min sons är verkligen grönt som en grön krita liksom!!
  • Qiina

Ja Gud hur grönt var det... Svårt att säga men som spenat kanske... Och det var det han ätit massor av :) Ring vc eller BVC om du är orolig! :)

• Anonym

Gallan kan färga avföringen grön! Kan tänka mig att det är gallblåsan som spökar då det är lite då och då

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2010-11-13 22:43:25 följande:
    Gallan kan färga avföringen grön! Kan tänka mig att det är gallblåsan som spökar då det är lite då och då
    Som spökar?
    Farligt/ofarligt?
    Nu har det inte varit grönt något mer efter att jag skrev i TS..
  • Anonym

Alltså farligt kan man väl inte säga så, men du ska nog boka tid hos doktorn då det kommer ofta. Är inte så insatt när det gäller barn i sig.  Med "spökar" menar jag att det är gallblåsan som håller på. När man har gallbesvär retas gallan av viss mat, ex ägg, äpplen, fetare mat i sig, typ pannkakor osv kommer inte riktigt ihåg. Har själv bara grus i gallgångarna och får inte så stora besvär. Men många får ju även väldigt ont men då är det ofta större stenar som passerar. Men det är tydligen rätt vanligt att barn kan ha grön avföring läste jag nyss. Den gröna färgen blir av att gallvätskan (som är starkt gul från början) när den blandar sig med avföringen, när tarmarna arbetar snabbare. När tarmarna får en mer normal takt blir avföringen brun.
    Här har du en som undrar typ samma sak: 
    www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx

Hoppas min konstiga förklaring gav dig ett någorlunda svar

• Anonym (en mamma)

Om det inte kommer tillbaks så tror jag inte du behöver vara orolig. Det kan ha haft samband med förkylningen han hade.
    Tarmarna är vanligen inblandade i förkylningar. Det är inte ovanligt med orolig mage vid förkylning.
    Däremot kanske han äter väldigt snabbt och behöver tugga längre och bättre så att kroppen hinner med att bryta ned fördan, så det kan  ni ju jobba på.  Särskilt om han äter mycket mat.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2010-11-15 08:18:41 följande:
    Alltså farligt kan man väl inte säga så, men du ska nog boka tid hos doktorn då det kommer ofta. Är inte så insatt när det gäller barn i sig.  Med "spökar" menar jag att det är gallblåsan som håller på. När man har gallbesvär retas gallan av viss mat, ex ägg, äpplen, fetare mat i sig, typ pannkakor osv kommer inte riktigt ihåg. Har själv bara grus i gallgångarna och får inte så stora besvär. Men många får ju även väldigt ont men då är det ofta större stenar som passerar. Men det är tydligen rätt vanligt att barn kan ha grön avföring läste jag nyss. Den gröna färgen blir av att gallvätskan (som är starkt gul från början) när den blandar sig med avföringen, när tarmarna arbetar snabbare. När tarmarna får en mer normal takt blir avföringen brun.
    Här har du en som undrar typ samma sak: 
    www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsr...

Hoppas min konstiga förklaring gav dig ett någorlunda svar
    Tack för era svar!!!!!
  • Anonym (mamma)
    Anonym (en mamma) skrev 2010-11-15 08:25:13 följande:
    Om det inte kommer tillbaks så tror jag inte du behöver vara orolig. Det kan ha haft samband med förkylningen han hade.
    Tarmarna är vanligen inblandade i förkylningar. Det är inte ovanligt med orolig mage vid förkylning.
    Däremot kanske han äter väldigt snabbt och behöver tugga längre och bättre så att kroppen hinner med att bryta ned fördan, så det kan  ni ju jobba på.  Särskilt om han äter mycket mat.
    Menade ditt svra oxå när jag skrev här ovan! Tydligen kunde jag inte citera er båda samtidigt..
Svar på tråden Min 4-åring bajsar helt grönt!