• lycra

Semestertips i Grekland? eller Turkiet?

Vi har planerat att ta en resa till grekland i juli... sista minuten alltså. Vi har nu funderat på Kreta - Chania. Har ni några andra tips? Inte Rhodos! Sen vill jag gärna till Alanya i Turkiet... vet inte varför :) Är det något ni kan tipsa om? Jättemånga tips & råd önskas!!!

• Svar på tråden Semestertips i Grekland? eller Turkiet?
  • Nevy

Jag bodde och arbetade på Santorini i 2 säsonger, i en by som heter Perissa.
    Själva byn ligger vid stranden, med svart sand, och har massa resturanger och barer och sånt.
    Perissa har lite mindre turisthysteri, och billigare priser än tilll ex Kamari som ligger på andra sidan berget.
    Det finns en liten åsnestig man kan vandra upp till "Ancient Thira".
    Man kan hyra bil eller moped och åka runt på ön, som hör till Greklands vackraste. Solnedgången i Oia, är fantastisk. Man kan åka upp till huvudstan Thira och göra stan eller shoppa.
    Man kan åka ut till vulkanöarna eller till den röda stranden.
    I Perissa finns både hotell, vandrarhem och camping.
    Och den härliga Beach bar, som ligger på stranden, och har öppet så länge man har lust, nästan.
    Det finns svenska charterbolag som åker dit, men jag rekommenderar att ni skaffar rum på plats. Man brukar kunna pruta på priset då.
    Det finns flygplats på santorini, och det går båtar till andra öar, om ni vill öluffa lite.

Ha en trevlig semester!

• helenuz

Jag har varit i Turkiet och Grekland och jag tycker att själva landet är i stort sett samma...Men Turkiet har inte euro så det är betydligt billgare..Turkiet/Alanya var jättefint...

• Annika80

Hej, vi var på grekland för några veckor sedan och det har blivit så dyrt, vissa saker dyrare än i sverige. Så jag skulle valt turkiet om det va jag som skulle åkt! Ha det så skönt vad ni nu väljer.

• Axxa

Hej! jag ska till Alanya på midsommarafton med sista minuten.. Alla jag känner som har varit där säger att det är jättefint.
    Sen så är det nog rätt så mycket billigare å bo där än i grekland som är en fördel när man tar sista minuten och vill åka billigt
    Vi får se om jag hinner ge några tips när jag kommer tillbaka och vet hur det är..

• Lucylin

Har åkt sista minuten till just Chania och rekommenderar det inte. Visst kan man ha tur med boende och område men där vi bodde var det smutsigt och väldigt låg standard (Grekland har ju inte så hög standard på hotell annars heller). Året efter bokade vi därför boende på Kefalonia och det kan jag däremot rekommendera! Grön och vacker ö med underbart vatten Skulle aldrig åka till Turkiet.

• My 2

Har varit i Parga i Grekland (på fastlandet). Rekommenderas varmt, lite lagom turistigt så där men ändå mysigt! Man kan åka till floden "styx" (grekisk mytologi) och följa den till ingången till Hades dödsrike... vi kom aldrig så långt för vattenståndet i floden var för högt och jag hade inte lust att simma flera hundra meter i 4 gradigt vatten

Maten är väldigt italiensk, människorna vänliga, inte så mycket partajande ungdomar men det finns nattklubbar om man vill dansa! Hotellstandardarden var hög jämfört med övriga Grekland eftersom ganska många hotell var nybyggda (och i gammal stil, inte sådana där jättekomplex på stranden).

/my

• Mallin

Älskar Grekland, har varit på Kreta, Rhodos och Zakynthos...har precis bokat en ny resa nu...vi reser om en månad!

• Louise med Amina 030328

Var i Alanya i maj, tyckte det var helt underbart!!! Bodde på hotell Villa Moonflower och dit ska vi tillbaka igen nästa år!!!
    Kram

• Loppan79

Har varit i Chania 5 ggr, jag älskar verkligen Kreta. Men jag tycker det har blivit alldeles för dyrt. Jag tycker inte att det är kul att åka på semester och känna att man måste snåla - äta billig mat osv.

Förra året var vi till Turkiet - Side som ligger mellan Alanya och Antalaya. Jag tyckte Turkiet var kanon. Vi åkte dit för att sola och bada och det var sol hela tiden och mycket fin strand så vi var nöjda. Visst kan turkarna vara lite jobbiga men det är bara att ignorera dem. Maten tyckte jag inte var så bra, det fanns bara "turistmat" typ pizza, hamburgare, pasta.

Vill ni åka utomlands för att se saker så skulle jag välja Chania - det finns hur mycket som helst att se på hela Kreta. Chania-stad är jättefint, en mysig gammal stad med trånga gränder och gamla hus. Man bor oftast några kilometer utanför Chania i små byar där Platanias är den största.

Åker ni för att sola, bada och leva ganska billigt så skulle jag välja Turkiet.

• belly2

Har både varit i Grekland och Turkiet... Med våran svaga KRONA så får du mer för pengarna i Turkiet om du ska shoppa o dyl. Var i grekland förra året och tycker det är svindyrt nu!! En glass till barnen kostade 22kr och det blir ju några stycken på 14 dagar... Maten i vanlig affär var dyrare än på en resturang, så ät ute!! Grekernas ekonomi har blivit så mycket starkare med euron så de behöver inte ha låga priser på något längre! Marmaris i Turkiet otroligt vackert och klart vatten i bukten... Värt att kollas.... Ha en trevlig semester!!

Svar på tråden Semestertips i Grekland? eller Turkiet?