• Stossan

Facket o A-kassa?

Jag har en liten undran som jag hoppas nån kan svara på.
    I januari tar jag min förskollärarexamen så detta är sista sommaren med sommarvikariat under pluggandet. Jag är med i facket genom Lärarförbundet. Denna sommaren (+förra) arbetar jag inom handikappsomsorgen LSS vilket tillhör kommunal, men det ska ju inte spela nån roll. Det jag egentligen funderar på är det här med A-kassa. Ska/kan man gå med i A-kassan genom Lärarförbundet nu när jag snart är klar i skolan?

Hoppas ni förstår min fråga, jag fattar knappt själv för jag förstår mig inte på sånt här. Vi va på ett infomöte idag o då pratade de om regestrering till A-kassan nämligen. Vad vinner man på det?

• Svar på tråden Facket o A-kassa?
  • Jennie Brunflo

Om du är registrerad hos a-kassan (det kostar pengar att vara med) så får du stämpla när/om du blir arbetslös.

• mejram

Alltid bra att vara med i en a-kassa. man vet aldrig om man blir arbetslös och det är stooor skillnad på att få grundersättning och inkomstbaserad ersättning. Jag betalar ca 100:- i månaden och det har jag fått tillbaka med råge nu när jag varit arbetslös.

• undrar

Jag tycker du ska ringa både lärarförbundet och Kommunal och fråga vilken akassa du bör gå med i. Jag skulle anta att det är bäst att gå med i Lärarförbundets akassa eftersom du är med i deras förbund och det är inom deras område du antagligen kommer arbeta så småningom.

Det finns vissa vilkor för att kunna gå med i akassan. Du måste nämligen arbeta minst 17 tim/v i minst 4 veckor, så jag råder dig (om du arbetar så mycket) att gå med i akassan så fort som möjligt.

Om du blir arbetlös senare så måste du ha varit medlem i akassan i minst 12 månader för att kunns få ersättning enligt din tidigare lön, därför är det bra att gå med så fort man har ett arbete.

Man måste även uppfulla sk. arbetsvilkor om man blir arbetslös. Man måste alltså ha arbetat minst 6 månader minst 70 timmar per månad.

Så tyvärr kan man inte bara gå med och sen förvänta sig att kunna få ut ersättning om man blir arbetslös, men det är bra att vara med i en akassa så har man en viss trygghet i alla fall om någon händer. A-kassa är helt enkelt en arbetslöshetsförsäkring.

Hoppas att mitt svar ger dig lite klarhet.

• Stossan

Tack för svaren...lite klarhet fick jag. Jag ska fråga mitt arbetsplatsombud om han vet något.

Svar på tråden Facket o A-kassa?