• augmamma

Vid vilken ålder börjar barn vilja sova i egen säng?

Min 2-åring somnar och sover i vår säng. Vi tycker alla tre att det är mysigt så vi har inga planer på att försöka ändra det så länge alla trivs. Nu undrar jag vid vilken ålder barn själva brukar vilja sova i egen säng. Vi har en liten säng bredvid vår så att en övergång kan bli naturlig sen, men sonen uttycker inget intresse för att sova i den.

• Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn vilja sova i egen säng?
  • MizzPiggy

Tror inte att barnet själv tar det steget utan det är nog något man får
    Mana på själv om det ska ske..

• Shaun the sheep

Min son är tre, och vill inte sova själv.. Fast vi vill att han ska sova i egen säng, men eftersom han måste dela rum med syrran blir det lite svårt - Hon är väldigt lättväckt när man är inne i hennes rum. När vi flyttar så kommer han dock få lära sig sova i sitt eget rum och i egen säng :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Modesty Blaise
    MizzPiggy skrev 2010-11-07 14:13:01 följande:
    Tror inte att barnet själv tar det steget utan det är nog något man får
    Mana på själv om det ska ske..
    När min äldsta var fem år så sa hon: "Nu flyttar jag upp till mitt rum", sedan sov hon där jämt och lät sig bara endast undantagsvis övertalas att sova med oss. Den yngsta låg kvar tills hon fyllde sju, sedan var det slut med samsovandet även med henne. 

Oh, those were the day's. Så mysigt att sova med barnen, tyckte vi föräldrar. Får hoppas att barnbarnen vill sova över när de kommer (om de kommer några, barnen har förvarnat om att de vill göra karriär först).  
  • Mamsie

Aldrig... var jag på väg att säga. Men det är väl nånstans mellan 5 och 12 års ålder om de själva får bestämma....
    Elaka mamman Mamsie låter inte barnen bestämma Oskyldig...

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Marlene

När sonen var 3 år frågade han själv efter en egen säng. Han fick en och när han sover där så sover han hela nätter och kommer in till oss först på morgonen när det är dags att stiga upp, men ibland sover han med oss ändå

• Förälskad

Våra barn har sovit i egen säng sedan födseln så de vet ingenting annat men jag tycker inte det är speciellt mysigt med barnen i sängen då jag tycker det blir trångt och jäkligt.

Båda barnen började sova i eget rum runt 6 månader.

Jag tycker absolut inte ni ska stressa med att få erat barn att sova i egen säng så länge ni trivs som det är.

• Dr Mupp

mina har aldrig frågat efter egen säng. De två stora åkte ur familjesängen när de var 4,5 resp 3 år, då fick de ett gemensat sovrum för då hade jag tröttnat på att ha tre barn i sängen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • cicci85

Vi köpte en egen säng till sonen när han va 2,5 år. Då ville han väldigt gärna sova där, han va stor nu sa han och kan sova själv hela natten.
    Men efter ett halvår kom lillebror och då ville han sova intill mig igen. Så det fick han! 

Nu är han 5 och vill helst ligga bredvid oss men måste somna i sin säng och får komma över om han vaknar. 2-åringen ska oxå somna i sin säng men vill helst ligga i vår säng hela natten... Jag tycker det är supermysigt att ha dem i sängen Men vi har en gästsäng vi kan sova i om vi vill sova ostört en natt.

• relan

Det finns nog ingen bestämd ålder för det. Det sker när det sker.
    Jag har en sonens (nästan 3 år) säng bredvid min, och hans är lite lägre. Där sover han ungefär halva natten, sedan kryper han upp till mig. Vissa perioder vill han sova i sin egen säng hela natten, vissa bara i min säng. Han får välja.

• idipidi77

Min treåring har alltid sovit i vår säng. Vi flyttade strax innan han fyllde tre och han fick eget rum, sedan dess sover han där och är omåttligt stolt över detta. Han fick hjälpa till att fixa i ordning rummet, bädda sängen och så, sedan kom beslutet helt från hans sida. Han kommer ibland och kryper ner i vår säng men det är ju bara mysigt

• NäraMammaiNorge

Min pojke, ca 21 månader, vill bara sova i vår säng ibland. Hans säng står visserligen intill vår, men det är där han helst vill sova. Sen är väl frågan hur gammal han är när han vill sova på ett eget rum, men det har vi ingen brådska med att ta reda på.

• vittra

Tror inte heller det finns någon bestämd ålder för det. Vissa väntar tills barnet själva uttryckligen ber om det. Andra testar egen säng vid olika åldrar och märker att det fungerar helt enkelt. Märker man att det inte fungerar, ja då är barnet inte redo och får förhoppningsvis fortsätta sova med föräldrarna ett tag till.

Nu vid 3 år sover dottern hela nätter i egen säng. Hon har inte bett om det, men vi testade och det fungerade. Dock står sängen i vårt rum än så länge.

• Tangent

Min pojke är 7 år och sover i familjesängen. Han har i perioder sovit i egen säng men är nu tillbaka i familjesängen. jag frågar då och då om han vill sova i egen säng, men han vill inte. De perioder han sovit i egen säng har inneburit sämre sämn för hela familjen.

• kutiom

Min dotter är 4 ½ och har börjat vilja sova i egen säng. Hon har testat men kryper än så länge tillbaka till min säng. Hon säger själv att när hon blir fem ska hon sova i egen säng, vi får väl se hur det blir, förr eller senare hittar hon dit

• Tanja f

Min dotter som är snart 3,5 ville sova i sitt rum på eget initiativ för en vecka sen. Storebror har varierat, men nu vill han sova hos oss. Han är 6 år.

• TheMother

Sonen valde för bara några veckor sedan att sova i egna sängen när han sov hos mormor. Visserligen har han sedan 1 års ålder sovit hela nätterna i egen säng när han sovit över där (men somnat hos mormor och hon lagt över honom efter det). Men som sagt, då valde han att även somna i egen säng.
    Resesängen står nu bredvid vår säng och han får välja mellan att somna där och hos mig (oftast blir det hos mig) och sen lyfter jag över honom när vi lägger oss. Nu är han inne i en fas då han kommer över till mig igen runt 4-5 på morgonen men ibland sover han hela natten i egna sängen.

Har köpt ny säng som står och väntar på honom på hans rum. Han älskar sängen men har just inte testat att sova i den ännu, på riktigt. Men flyttar vi bara upp våra sänger så tror jag inte att det blir så stora problem för honom att själv vilja sova i sin säng, bara han vet att han har mamma (och pappa) nära.

Mamma till Anton 080920
  • Majsan70

Vår dotter var 5 år ungefär då hon ville ha eget rum o egen säng o allt det där. Men i övrigt så kommer hon fortfarande gärna o sover hos oss då hon är fyllda 7 år.

• Annsiss

Det är nog väldigt olika en kompis till mig delade säng med sina yngre syskon tills hon var 15, kanske extremt men först då var hon mogen att flytta till eget rum, innan sov hela familjen i samma.

Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn vilja sova i egen säng?