• Lingah2

gravid och färga håret?

jag bruakr färga mitt hår rött typ en gång i månaden det är toning och den  går ut jätte lätt så nu börjar håret så slitet ut för ja inte färgat det och tror att ja är ungefär i vecka 5-6 ...är det farligt för bäbisen att färga..har läst på nått ställe attt rött är farligast att färga för det är mest pigment i det

har också en färgbomb (hårinpacning som är skonsamt för håret men gör så att håret "fylls" på med röd färg...är det skonsammare eller kan ja inte använda det heller ? eller är det bara att vänta 9 månader med att färga?

• Svar på tråden gravid och färga håret?
  • Habbi

Min bm sa iaf till mig att man inte ska färga eller tona och ABSOLUT inte bleka håret under graviditeten. Sen väljer man själv om man vill riskera att något händer. Hon sa att dom vet inte vad som kan hända, men det är inte bra.

• Biinzan

Jag har färgat håret och bebis mår bra. Är i vecka 18. Va i vecka 10-11 då jag färgade. Inga problem!

Gravid första barnet, bf 2011 <3
  • KATITZY

Snicksnack! Färga på! Resultatet kan dock bli annorlunda vid en graviditet. Jag färgade håret rött en gång i månaden när jag väntade mitt första barn och sen färgade jag rött till i slutet av grav med mitt andra barn, på slutet avfärgade jag håret och blekte det alltså typ 10 ggr sista månaden jag var gravid. Mina barn mår alldeles utmärkt, och jag är snygg i håret!;)

• Anonym

Det som kan vara farligt i hårfärg är ammoniaken... den KAN leda till fosterskador och frisörer som stått i färgångor i fem år eller mer har t.ex svårare att få barn än andra.

Kan rekommendera en hårfärg som heter Tints of Nature som är ammoniakfri och fri från rescorcinol (ett ämne som hjälper till att "öppna" hårstrået tillsammans med ammoniaken som kan vara cencerframkallande).

Enda skillnaden mot "vanlig" hårfärg är att man måste massera håret i två-fem minuter (beroende på längd) för att öppna hårstråna utan ammoniakens hjälp. Alltså "rugga" upp stråna så färgen kan tränga in.
    Funkar jättebra och har du dessutom färgat håret rött redan och vill fräscha upp det så kommer det nog gå jättebra!
    Hårfärgen bör finnas på någon hälsokostaffär eller naturapotek!

• Niiskuneiti

Det enda jag hört är att man inte ska FÄRGA håret, men att tona/slinga går fint! (Sen kan man faktiskt inte se på en gång om det var riskfritt eller ej, man vet ju inte. Men man har sett att frisörer ofta får barn med allergier. Men då får man ju tänka på hur mycket de exponeras jämfört med om du gör en toning ibland).

Precis som andra påpekat kan resultatet dock bli annorlunda pga alla hormoner...

Kan tillägga att jag tonar håret rött under graviditeten plus att jag hade blonda slingor i somras.

• Lingah2

vill verkligen inte riskera på nått sätt hör olika hela tiden så vet varken ut eller in:p
    kollade nu på tint of nature men då står det att den inte rekomenderas för gravida eller ammande kvinnor
    men här är det ingridienser som är i om nån vet nått om dom:

Ingredienser Colour gel: PEG-2 Soyamine, Aqua, Cocamide DEA, Alcohol Denat., Oleic Acid, Propylene Glycol, Ethanolamine, Hydrolysed Wheat Protein, Parfum, PEG-7 Glyceryl Cocoate, Certified Organic Aloe Barbadensis (Aloe Vera) Leaf Extract, Certified Organic Symphytum Officinale (Comfrey) Root Extract, Certified Organic Citrus Dulcis (Orange) Extract, Certified Organic Citrus Grandis (Grapefruit) Extract, Ascorbic Acid, Tocopheryl Acetate, Sodium Sulphate, Sodium Hydrosulphate, Tetrasodium EDTA, Phenylenediamines, 4-Chlororesocinol, 2-Amino-4 Hydroxyethylaminoanisole Sulphate, N-Phenyl-P-Phenylenediaminesulphate, 4-Amino-Hydroxytoluene, M-Aminophenol, P-Aminophenol.

Colourfix: Aqua, Hydrogen Peroxide, Certified Organic Anthemis Nobilis (Roman Chamomile) Flower Extract, Polyquaternium-10, Phenoxyethanol, Potassium Sorbate, Vitamin E, Etidronic Acid. 
  • Anonym

Tyvärr finns det nog ingen färg som direkt rekommenderas till gravida och ammande av den anledningen att man inte vet hur mkt som går genom huden och vidare till fostret + att hormoner kan ställa till det med resultatet.

Men, som andra sagt också, man ska nog inte vara rädd att färga håret en eller två ggr under graviditeten... Fråga frisören annars om de hellre rekommenderar toning (verkar hur som helst smartare eftersom du bara vill fräscha upp färgen lite?).

Jag sitter själv i samma sits... jag bara MÅSTE färga håret om jag ska våga visa mig ute bland folk, blekte det och gjorde jättefint innan sommaren men nu har jag utväxt och torra frasiga toppar! Usch! Vill ha tillbaka mitt röda hår jag hade innan...  Är gravid i v.15 och tänkte gå till frissan och fråga i veckan vad hon tror. Hoppas att de säger "Ja, men det ÄR INGEN FARA!" istället för "Jaa, vi har egentligen inga restriktioner kring att färga gravida.. men det är ju på egen risk, man vet ju inte vad som händer... och resultatet kan bli dåligt..."

Jag vill inte lägga ut 1500kr på klipp och färg om det inte blir bra, då kan jag ju lika gärna klippa av mig allt!

• Lingah2

ja gör det alltid själv men det kanske man absolut inte ska göra...men tror inte frisörer vet så mycket för sist ja fråga så sa dom att man kunde färga håret och varför skulle man inte kunna göra det sa hon...så då har det aldrig ens kommit upp på frågan.
    det borde vara lungt om man ser till att inte få nån färg i hårbotten men då får man ju utväxt istället:p
    det är jätte drygt..jag ska fota mej till veckan och göra ett omslag till våran skiva...så det känns jätte risigt att se ut såhär..så hoppas att bm säger att det är lungt...du får skriva när du pratat med dom :)

• Neos mami

Be någon annan färga, du behöver ju inte sniffa hårfärg. Jag brukar färga, varannan månad nu när jag är gravid. Är ju varken helt ofarligt eller farligt så kan ju trappa ner på färgandet.

När jag använt blekmedel ber jag någon annan göra det. =)

• Iväntanpålivet

Jag färgade håret idag. Kom att tänka i efterhand på att det kanske inte var så bra =/
    Kände hur lukten riktigt fastnade i halsen på mig..
    Är gravid i v 10 och jag kan säga att färgen blev inte riktigt likadan som den blivit tidigare. Kanske beror på graviditeten..?

• Anonym

Det som kan hända är bara att resultatet av färgning/ toning kan bli sämre pga av att håret kan variera i kvalitè under graviditet, jag tonar mitt emellanåt och bebis lever än...

• LuneNoire

Gammal seglivad myt att det inte skulle vara bra att färga håret. Står man i ångorna hela dagen är det en annan sak, men för oss vardagsfärgare, även om man färgar ofta, är det ingen fara. Kör på!

• Blivande tonåringsmamma

Jag läste i en mamma tidning om ekologisk hårfärg till gravida så det använder jag:) finns att köpa på life butikerna. Men med en eko färg känner man på bara lukten att det är bättre. Vanlig färg kan skada,..

• Anonym

vanlig hårfärg skadar inte. då hade inte gravida frisörer arbetat med det elelr färgat håret på gravida.

Svar på tråden gravid och färga håret?