• enlitenbitkaka

Positivt ÄL-test - när ska man ha sex?

Hade sex igår kväll, fick positivt ÄL-test nu vid 19-tiden (var NÄSTAN lika starkt imorse). Ska vi ha sex idag också eller vänta tills imorgon? Vad är bäst?

• Svar på tråden Positivt ÄL-test - när ska man ha sex?
  • moisen01

Men om de visar starkt på testet så är de ju klart att ni ska ha så mycke sex som möjligt både idag o imorn :) Det är ju nu du har ägglossning liksom.:) Lycka till !

• mg79

Om jag har förstått saken rätt visar ägglossningstestet att du förväntas få ägglossning inom de närmaste 24 h. Om ni var tillsammans igår, kan spermer finnas kvar, och jag skulle nog vänta tills i morgon eftersom mannens spermier får bättre kvalitet om han inte får utlösning varje dag. (Tydligen optimalt var tredje dag..)

Men jag är absolut ingen expert och dessutom ofrivilligt barnlös... Flört

• moisen01

Hehe men då vet du ju att ni ska ha sex imorn o behövde inte fråga....om de nu inte är så bra att ni har de för ofta...

• Mrs Moneybags
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-07 19:58:25 följande:
    Alltså, jag har varit gravid förut...så jag vet att vi kan men är orolig att de ska vara slöa ändå...

Vill höra från någon som VET vad som är bäst...med sex varannan, var tredje eller varje dag...
    Jag har läst att bara om man vet säkert att spermierna inte är i bästa skick ska man ha sex varannan dag. I alla normala fall ska man ha sex varje dag när man har fertilt sekret/utslag på äl-test. Så står det i boken "Taking charge of your fertility" av T Wechsler, som är "bibeln" för oss som tempar.

Om man vill ha sex varannan dag ska man försöka tajma det så att man har sex två dagar före ägglossning och på själva ägglossningsdagen. Vilket ju inte är helt lätt att veta när det är exakt...
  • lmcl

Hej!
    Är i samma sits själv - fick glad gubbe igårkväll, hade sex, och planerar sex idag igen. Det är ju bättre att ha sex en dag för tidigt än tio minuter för sent...

• lmcl

Men är det inte bättre att ha sex nu, och vara säker, än att vänta ett dygn till och kanske vara ute för sent?

Svar på tråden Positivt ÄL-test - när ska man ha sex?