• golftok

Straffa barn som trotsat med uteblivet mellis, är det okej på förskolan?

Vårt barn som blir 6 år i vår vägrade att städa på förskolan innan mellis. Det var hon och ett annat barn som vägrade. Dessa fick då inget mellanmål. Jag tycker själv inte att det är okej att straffa eller belöna med mat och känner att de gjorde fel vilket de själva inte tycker även om de inte som de säger "använder detta som metod". Är jag känslig som överreagerar? Självklart ska mitt barn plocka upp och städa på förskolan som alla andra barn men finns det inget annat sätt t.ex. att konsekvensen för barnen blev att de inte fick vara i lekrummet dagen efter de vägrat att städa upp eller något annat?

• Svar på tråden Straffa barn som trotsat med uteblivet mellis, är det okej på förskolan?
  • pigglet

Nej, det känns som ett konstigt straff. Att få äta är väl en rättighet, inget blir bättre av att vara utan mat.

• Trulis78

Oj, det känns som ett konstigt straff. Eller det är väl konstigt med straff överhuvudtaget kan jag tycka. Jag skulle tycka att det var ok som konsekvens, typ "ni får inget mellis förrän ni har städat upp det och det". Alltså att barnen självklart får äta så fort de gjort klart sin städsyssla så att säga.

• Venna

Nej, det känns absolut inte ok!

Om de nu var tvungna att få ett straff hade det väl varit bättre med något som relaterar till det de gjort, eller i det här fallet -inte- gjort!

Som du säger hade det varit mer lämpligt att de nästa dag inte fick använda sakerna de inte plockade undan. Men att straffa genom att inte ge dem nellis låter helt sjukt!

• golftok

Då hade jag inte fel som kände att det var fel. Ska ta upp det här igen för de hände i förra veckan och det känns som om personalen inte lyssnade till mig och det var fel.

• Bembu

Nej verkligen inte ok. Om jag var du skulle jag ringa till fsk-chefen och berätta så du får ett svar på hur förskolan ska agera.

• marilyn84

Inte OK enligt mig. Hade det hänt på min dotters förskola så hade jag blivit förbannad. Barnen SKA ha alla måltider som serveras under tiden som de är på förskolan. 

• delifi2

abslout inte okej, prata med dom en gång till.

Barn har rätt att få mellis vare sig de plockar undan eller inte. Då är det bättre att de får nåt annat "straff"

• Lindreas

Mat ska inte användas som belöning eller som straff! Absolut inte! Däremot kan jag helt klart gå med på att man inte får något mellanmål förrän man städat, helt enkelt för att reglerna på förskolan är sådana (om man har en sån regel alltså!). "Innan maten städar man", om man drar ut på städningen så blir mellanmålet lite senare. Alternativet, som jag tycker är bättre, är att efter mellanmålet ska det städas, och resten av dagen får man inte vara i det rummet alls. Typ.

• Hannah74

Nej. Fy. Hade blivit jättearg!

Svar på tråden Straffa barn som trotsat med uteblivet mellis, är det okej på förskolan?