• Geiisha

Är följande yrken värda att satsa på? (grafisk formgivare, originalare etc.)

Jag har varit inne på alla möjliga yrken, men är tveksam till just "media yrken" eftersom det kan vara hård konkurrens om få jobb? Stämmer det? De jag varit mest inne på är väl framförallt grafisk formgivare, men också originalare, förlagsredaktör, copywriter m.fl.

Är det någon idé att satsa på något av dessa, eller ska man köra på att bli förskollärare istället (som jag är mest inne på)?

• Svar på tråden Är följande yrken värda att satsa på? (grafisk formgivare, originalare etc.)
  • Girle

Det är en tuff bransch o du måste ha en bra utbildning, ha ett stort sinne för layout, ha goda kontakter/enorm tur för att ens komma in på vikariat. Du måste brinna för ditt yrke o kunna ta många nej innan du går ett ja.

Lycka till!

• BuoBä

Inom IT-branchen finns det jobb för grafiska designers och interaktionsdesigners, ifall den vinklingen kan vara intressant. Om man kan tänka sig bortom spelbranchen och hippa webbyråer, och satsar på lite "tråkigare" företag (tex ekonomisystem eller något annat som inte låter så hippt men kan vara intressant för det) så tror jag det finns stor chans till jobb.

• hilife

Det råder en "överutbildning" inom media och grafiska branschen. Alla vill ha ett sånt jobb verkar det.
    Jag tror det går att ta sig fram, få intressanta jobb och tjäna bra med pengar om man är beredd att satsa helhjärtat och utbilda sig på en bred front och ägna sig åt det seriöst. Det hjälper dock inte med massa utbildning om du inte brinner för detta område. Du behöver ha TALANG. Man kan vara snickare eller tandläkare utan talang, jo, det går nog att klara sig som grafiker utan talang åxå men ärligt talat - finns inte vettiga förutsättningar hos individen kommer den inte gå speciellt långt.

Ursäkta pessimismen men detta är min åsikt - inte nödvändigtvis en sanning.

Lycka till!
    /Hlife

• johanob

Jobbat som formgivare / AD i 10 år och kan bara hålla med... Talang är viktigare än utbildning. Det man söker jobb med är ju sin portfolio, visa vad man gjort. Jag har då aldrig fått jobb för CV eller liknande. Kontakter, känsla för färg, form och komposition samt en bra portfolio så går det. 

Det dräller av "media-kåta" unga som skaffar sig utbildning samt massa som tycker sig ha bra koll för man kan sin dator och har ju "inrett så snyggt hemma"... men form handlar om att sälja, strategi och som sagt en jäkla massa talang. Men kul är det!

Svar på tråden Är följande yrken värda att satsa på? (grafisk formgivare, originalare etc.)