• fritzzz

hemmagjord glögg. super god men trisst färg

jag provsmakade vår hemmagjorda glögg igår och den blev jäkligt god. färgen e så trisst brun. undrar om någon har tips på hur man kan ändra det? kan man lägga i något som ger lite mer glöggliknade färg?
    det e ju inte så konstigt att färgen e brun med tanke på att alla ingredienser är bruna. detta fick mig att funderar på dem man köper, har de färgämne i som gör de mer åt röda hållet eller...

• Svar på tråden hemmagjord glögg. super god men trisst färg
  • puss

kanske röd karamellfärg? jag har aldrig gjort glögg.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Billiejoe

kan du inte lägga ut receptet.

Min sambo är helt galen i glögg men här ute i buschen så har de inte börjat sälja än så då måste jga åka in till stan o köpa o de blir en dyr glögg.
    Men göra själv skulle va roligt o prova Glad

• fritzzz

det borde du göra om du är lika förtjust i glögg som mig.   det blir väldigt gott och känslan av att den är hemmagjord gör den ännu godare Skrattande 

• fritzzz

billiejoe!   ja jag ska skriva ner det Skrattande

• puss

VARNAR för den vidriga "saffransglöggen" på sysembolaget. Kräks jag vill ha fritzzz´s hemmagjorda.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Billiejoe

har provat en glögg som heter Dufvenkrooks,
    finns både som lättvinglögg o starkvinglögg den är super god. Svartvinbär o blåbär, sen tror jag den andra smaken va hjortron.

puss skrev 2010-11-08 08:01:29 följande:
    VARNAR för den vidriga "saffransglöggen" på sysembolaget. Kräks jag vill ha fritzzz´s hemmagjorda.
    de lät inte ens gott med saffran, de är bara gott i lussebulla.. tror jga mste baka idag Glad
  • fritzzz
    5 L svagdricka
    2,5 kg strösocker
    1 pkt jäst
    250 g russin
    5 skivade potatisar
    1 kanelstång
    ca 5 cm ingefära
    1 pkt hela kryddnejlikor
    1 pkt hela kardemummakärnor

Blanda allt i 10-liters plasthink, lägg plastfolie över, stick lite hål i och låt stå i rumstemperatur 3-6 veckor. Rör om i blandningen lite då och då.
    tappa över till flaskor helst med en hävert.
  • fritzzz

jag provat många olika smaksatta glöggsorter men jag måste säga att den vanliga blossa starkvin är helt klart min favorit.

Svar på tråden hemmagjord glögg. super god men trisst färg