IsDimma skrev 2010-11-08 17:36:58 följande:
Jag brukar göra en gryta med vitkål, curry, vatten, lök, buljongtärning(ar), peppar, salt, griskött (kan ju uteslutas för att göra den billigare, den är lika god utan). Så fräser jag köttet och vitkålen. Sen kokas alltihop 20-30 (köttet behöver ofta 30 men utesluter man det behövs inte lika lång tid) minuter.
I med crème fraish och paprika. Koka ytterligare fem minuter.
I med rött äpple och servera Som det är eller med ris.
Mycket vitkål och lite eller inget kött så blir det billigt. Dessutom lätt att göra mycket av om man har plats att förvara maten sen.
Jag gör grytan på känn så jag har inget recept längre (hade ett för längesen men har tappat bort det) så jag vet inte vilka proportioner som jag använder.
Ibland slänger jag i morötter och nötter också.
Perfekt till lunchlådan ju! Ska mixtra lite med proportionerna och pröva att laga det. Tack!
Furie skrev 2010-11-08 18:03:32 följande:
Jag gör någon variant av moussaka säkert 2ggr/veckan för att det är billigt.
4-500g köttfärs (jag gör som när man gör köttfärs till tacos + en burk vita bönor))
Skivad potatis + morot i smörad ugnsform
På med köttfärsen + matlagningsgrädde
I ugn ca 45 min på 225grader
Blir 4-5 portioner och kostar väl runt 15kr st tror jag jag räknade ut.
Som klippt och skuret för
Studentkrubb.se! Lägger till det i listan recept som ska lagas! Tack!
Mornie Alantie skrev 2010-11-08 18:21:43 följande:
Jag brukade göra (och gör fortfarande) olika grytor med tomat och bönor. Basen är lök, krossad tomat och någon form av linser eller bönor. Det går att variera massor. Man kan ta purjo istället för gul lök, eller ha i vitlök eller chilli. Rivna morötter funkar, eller fintärnad potatis. Kidneybönor, kikärter eller röda linser ger också helt olika karaktär till grytan. Kokar man bönor och linser själv är den nästan gratis. Den är god till pasta eller ris och går utmärkt att göra i storkok och frysa in till matlådor.
Samma kommentar som för ovanstående!

Tack!
Shaun the sheep skrev 2010-11-08 18:30:42 följande:
Det vi brukar äta när det krisar med pengar är en "svensk tacogryta".
Man steker 1 stor lök så att den blir mjuk. Sen blandar man det med falukorv, ungefär 400 g blir bra för oss.
Sen häller man på två burkar krossade tomater och en påse tacokrydda och en msk socker. Sen låter man det stå och puttra ett tag. Servera med klyftpotatis (egengjord är billigast!), ris eller pasta, vilket man är sugen på, och kanske en sallad 
Vad gott! Kan även liknas vid en kryddigare korv stroganoff! Och korv stroganoff älskar jag! Måste prövas!
Generellt sett kan man säga att grytor (storkok) är väldigt bra för studerande!
Läs mer och hitta recept på
http://studentkrubb.se
Fler tips välkomnas!! :)