• bagarbengt

Tipsa om Din Studentmat!

Hej och välkommen in!

Under de senaste åren har det vuxit fram ett otal receptsamlingar över nätet. 
    Ex. recept.nu, tasteline.com, alltommat m.fl. Det är bra, för mat är viktigt!

Men matlivet är även viktigt för oss som studerar. Dess värre är kunskapen om enkla recept som smakar bra och inte tär för mycket på plånboken svår att finna och ta del av. Därför startade jag receptsidan http://studentkrubb.se vars målgrupp uteslutande är Studenter.

Så nu tänkte jag höra med dig, vilket är ditt bästa tips på bra studentmat?

Mitt bästa tips är en Vegetarisk lasagne:

Pris: 6 portioner. 11 kr / portion

Hoppas på en livlig diskussion med många tips!   Äpple 
  • Svar på tråden Tipsa om Din Studentmat!
  • Lördagkväll

Måste bara säga att fan vilken bra idé.. =)

• annzah

Jag brukade laga mycket chili con carne och köttfärssås och sånt på billig nötfärs när jag pluggade, räckte till massvis med måltider utdrygat med bönor (chili) eller riven morot (köttfärssås).

• Anova

Jag har egentlgen inte något bra tips. Mitt minne av min studentmat är regnbågslax, röding, havskräftor, blåmusslor, ostron, havskatt och hälleflundra, extrajobbade i fiskdisk och fick med mig hem fisk och skaldjur som en "löneförmån".

Ett tips till dig som tänker göra sidan är att hitta recept där man inte behöver ugn. I min första lägenhet fanns ingen ugn och två små plattor. Vet inte hur vanligt det är med kokskåp/kokvrå nu mera, men det finns nog (man har väl inte byggt om lägenheterna?). Och det är ju sådana små lägenheter som studenter ibland hamnar i.

• IsDimma

Jag brukar göra en gryta med vitkål, curry, vatten, lök, buljongtärning(ar), peppar, salt, griskött (kan ju uteslutas för att göra den billigare, den är lika god utan). Så fräser jag köttet och vitkålen. Sen kokas alltihop 20-30 (köttet behöver ofta 30 men utesluter man det behövs inte lika lång tid) minuter.
    I med crème fraish och paprika. Koka ytterligare fem minuter.
    I med rött äpple och servera Som det är eller med ris.
    Mycket vitkål och lite eller inget kött så blir det billigt. Dessutom lätt att göra mycket av om man har plats att förvara maten sen.
    Jag gör grytan på känn så jag har inget recept längre (hade ett för längesen men har tappat bort det) så jag vet inte vilka proportioner som jag använder.

Ibland slänger jag i morötter och nötter också.

• Furie

Jag gör någon variant av moussaka säkert 2ggr/veckan för att det är billigt.

4-500g köttfärs (jag gör som när man gör köttfärs till tacos + en burk vita bönor))
    Skivad potatis + morot i smörad ugnsform 
    På med köttfärsen + matlagningsgrädde
    I ugn ca 45 min på 225grader

Blir 4-5 portioner och kostar väl runt 15kr st tror jag jag räknade ut.

• Mornie Alantie

Jag brukade göra (och gör fortfarande) olika grytor med tomat och bönor. Basen är lök, krossad tomat och någon form av linser eller bönor. Det går att variera massor. Man kan ta purjo istället för gul lök, eller ha i vitlök eller chilli. Rivna morötter funkar, eller fintärnad potatis. Kidneybönor, kikärter eller röda linser ger också helt olika karaktär till grytan. Kokar man bönor och linser själv är den nästan gratis. Den är god till pasta eller ris och går utmärkt att göra i storkok och frysa in till matlådor.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Shaun the sheep

Det vi brukar äta när det krisar med pengar är en "svensk tacogryta".

Man steker 1 stor lök så att den blir mjuk. Sen blandar man det med falukorv, ungefär 400 g blir bra för oss.
    Sen häller man på två burkar krossade tomater och en påse tacokrydda och en msk socker. Sen låter man det stå och puttra ett tag. Servera med klyftpotatis (egengjord är billigast!), ris eller pasta, vilket man är sugen på, och kanske en sallad

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • bagarbengt
    Lördagkväll skrev 2010-11-08 08:41:48 följande:
    Måste bara säga att fan vilken bra idé.. =)
    Tack så mycket! Hoppas att det finns behov för konceptet!
  • bagarbengt
    annzah skrev 2010-11-08 09:16:11 följande:
    Jag brukade laga mycket chili con carne och köttfärssås och sånt på billig nötfärs när jag pluggade, räckte till massvis med måltider utdrygat med bönor (chili) eller riven morot (köttfärssås).
    Bra tips! Köpte du märket Eldorado då eller annat liknande?
  • bagarbengt
    Anova skrev 2010-11-08 09:31:42 följande:
    Jag har egentlgen inte något bra tips. Mitt minne av min studentmat är regnbågslax, röding, havskräftor, blåmusslor, ostron, havskatt och hälleflundra, extrajobbade i fiskdisk och fick med mig hem fisk och skaldjur som en "löneförmån".

Ett tips till dig som tänker göra sidan är att hitta recept där man inte behöver ugn. I min första lägenhet fanns ingen ugn och två små plattor. Vet inte hur vanligt det är med kokskåp/kokvrå nu mera, men det finns nog (man har väl inte byggt om lägenheterna?). Och det är ju sådana små lägenheter som studenter ibland hamnar i.
    Åhh vilken lyx! Skrattande

Tack för tankeställaren! Den ledde till att jag startade en undersökning på sidan (som du finner här: http://studentkrubb.se)! Finnes längst ned till höger.
  • bagarbengt
    IsDimma skrev 2010-11-08 17:36:58 följande:
    Jag brukar göra en gryta med vitkål, curry, vatten, lök, buljongtärning(ar), peppar, salt, griskött (kan ju uteslutas för att göra den billigare, den är lika god utan). Så fräser jag köttet och vitkålen. Sen kokas alltihop 20-30 (köttet behöver ofta 30 men utesluter man det behövs inte lika lång tid) minuter.
    I med crème fraish och paprika. Koka ytterligare fem minuter.
    I med rött äpple och servera Som det är eller med ris.
    Mycket vitkål och lite eller inget kött så blir det billigt. Dessutom lätt att göra mycket av om man har plats att förvara maten sen.
    Jag gör grytan på känn så jag har inget recept längre (hade ett för längesen men har tappat bort det) så jag vet inte vilka proportioner som jag använder.

Ibland slänger jag i morötter och nötter också.
    Perfekt till lunchlådan ju! Ska mixtra lite med proportionerna och pröva att laga det. Tack!
    Furie skrev 2010-11-08 18:03:32 följande:
    Jag gör någon variant av moussaka säkert 2ggr/veckan för att det är billigt.

4-500g köttfärs (jag gör som när man gör köttfärs till tacos + en burk vita bönor))
    Skivad potatis + morot i smörad ugnsform 
    På med köttfärsen + matlagningsgrädde
    I ugn ca 45 min på 225grader

Blir 4-5 portioner och kostar väl runt 15kr st tror jag jag räknade ut.

Som klippt och skuret för Studentkrubb.se! Lägger till det i listan recept som ska lagas! Tack!
    Mornie Alantie skrev 2010-11-08 18:21:43 följande:
    Jag brukade göra (och gör fortfarande) olika grytor med tomat och bönor. Basen är lök, krossad tomat och någon form av linser eller bönor. Det går att variera massor. Man kan ta purjo istället för gul lök, eller ha i vitlök eller chilli. Rivna morötter funkar, eller fintärnad potatis. Kidneybönor, kikärter eller röda linser ger också helt olika karaktär till grytan. Kokar man bönor och linser själv är den nästan gratis. Den är god till pasta eller ris och går utmärkt att göra i storkok och frysa in till matlådor.
    Samma kommentar som för ovanstående! Skrattande Tack!
    Shaun the sheep skrev 2010-11-08 18:30:42 följande:

Det vi brukar äta när det krisar med pengar är en "svensk tacogryta".

Man steker 1 stor lök så att den blir mjuk. Sen blandar man det med falukorv, ungefär 400 g blir bra för oss.
    Sen häller man på två burkar krossade tomater och en påse tacokrydda och en msk socker. Sen låter man det stå och puttra ett tag. Servera med klyftpotatis (egengjord är billigast!), ris eller pasta, vilket man är sugen på, och kanske en sallad

Vad gott! Kan även liknas vid en kryddigare korv stroganoff! Och korv stroganoff älskar jag! Måste prövas!

Generellt sett kan man säga att grytor (storkok) är väldigt bra för studerande!

Läs mer och hitta recept på http://studentkrubb.se

Fler tips välkomnas!! :) 
  • Tutilure

Jag gillar verkligen din sida. Brukar gå in där och kika emellanåt, ska se om jag kommer på något recept som skulle passa. :)

• Kolovratss

Tänkte skaka liv i denna tråden igen då billig studentmat fortfarande är lika viktigt ;D. Mitt bästa studentrecept är pyttipanna med ägg, rödbetor och smörgåsgurka. Gud vad gott det är (och billigt).
    En blogg jag följer som bloggar om studentmat och är lite rolig: http://hassesstudentkrubb.se/

Svar på tråden Tipsa om Din Studentmat!