• Monsa

Hur mycket är rimligt för en 50-poängskurs?

Någon Religion A och kanske på distans? Blir tokig, det är hur mycket jobb som helst, hur mycket jobb är rimligt på en 50-poängskurs?

Någon religionsskunskapslärare som vill dela med sig?

Jag hinner inte med denna kurse + en till, får sätta ner dom på halvtid. Det är tre insändningsuppgifter och närvarouppgifter varje vecka + att man förstås måste läsa massa i boken och sen ett prov på det. På normalt sätt 3 veckor men på halvtid på fem veckor. Känner mig helt oduglig när man inte får ihop det.
    Fick tillbaka min uppgift och får komplettera den, fick inte ens G på den. Har pratat med kristna, muslimer och judar men jag utgår ändå inte från fakta, tydligen så är det fakta från boken som eftersöks.

Sen undrar jag vad ni säger? Jag har lärt mig att Jesus är Guds son och Jesus är även Gud men så var det inte heller. Jesus var och är inte Gud. Usch, inte alls kul! /Monsa

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt för en 50-poängskurs?
  • jojjo113

Jag läser heltid på distans.. Och läser du en 50 poängskurs under tre veckor så ska du plugga åtta timmar om dagen... Läser du två 50 poängskurser på fem veckor så ska du läsa 8 timmar om dagen (fyra timmar per kurs)...

• Monsa

Jo men vad är rimligt tycker du med uppgifterna, jag sitter väldigt mycket med kurserna, man kan ju inte endast mäta i tid. Hur mycket jobb har du haft med dina kurser då? Något exempel? Ofta sitter man ju mycket mer än så.

• jojjo113

Nu läser jag tex företagsekonomi 50p och religion B 50p...

Och jag läser igenom kapitlena i boken i början på veckan, sen sitter jag kanske tre timmar per dag med insändningsuppgifterna.. Vi skickar in uppgifter varannan vecka de första fyra veckorna och sen är det en till uppgift den sista veckan. Slutprovet är den sista veckan och varje vecka är det närvaraprov...

• Monsa

Hur många frågor inklusive underfrågor har du i din religionskurs? Har du läst religion A med? Kan det skilja från olika lärare hur mycket dom vill ha tror du?

• jojjo113

Nej det skiljer inte från lärare till lärare beroende på hur mycket frågor man får.. Alla får samma som läser på distans.. Jag har läst A kursen också...

Antal frågor spelar inte så stor roll, det är storleken och svårighetsgraden som avgör hur lång tid det tar.. Ibland har man två frågor som är jätte omfattande, och ibland 10 frågor som tar lika lång tid...

För vilken skola läser du distans?

• Monsa

Nti, du då?

Ja förstås tar ju olika frågor ilka lång tid. Hur många poäng är B-kursen på?

• Monsa

Olika menar jag. Vad har du läst för andra kurser förresten? Vad läser du till?

• jojjo113

Jag läser också på NTI...
    Jag läser bara upp mina gymnasiebetyg.. Denna termin läser jag Samhällskunskap B, Historia A, Religion B, Företagsekonomi A och Psykologi A

Religionskursen är på 50 poäng och sammanlagt denna termin läser jag 350 poäng vilket är heltid...

• Monsa

Ok, jag läser i ett sträck utan uppehåll. Har läst heltid varierande med deltid sen i April.
    Har fått ihop 350 poäng hittills, snart 450. Läser du dom efter varandra eller paralellt med varandra? Funderar på om det är bättre att slå ut ett antal kurser över längre tid.

Dessa kurserna halkade jag efter med iom. att vi blev sjuka. Det funkar ju inte så bra att plugga då Men man vill ju inte sätta ner hastigheten på dom heller. Det är väl därför jag tyckt det varit jobbigt nu. Vill bara bli klar nu! Ha det gott/Monsa

• Catha82

50p kursen i religion på komvux är komprimerad i tid, varav den snabba takten. Bara att bita ihop.

• En helt vanlig mamma

monsa, jag hoppas det gar bra med dina uppgifter...

tycker inte att gymnasiekursen skall vara alltfor komplicerad...
    Hrm, ang. jesus och gud. Jesus ar ju guds son...Han ar ju inte riktigt GUd, utan mer en forlagning av Gud. Vad jag inte far klarhet i ar den helige ande??? ven tusan ar det?

• En helt vanlig mamma

Frågan om Andens ställning som den tredje personen i Treenigheten blev inte klart utformad förrän vid 300-talets slut: dels av Basileios den store i öster, dels av Augustinus i väster. Medan Basileios talade om Sonen som född av Fadern av evighet och Anden som utgående från Fadern, framställde Augustinus en lära om de tre personernas inre relationer, varvid Anden är det kärlekens band som förenar Fadern och Sonen, något som senare ledde till tvisten kring det kontroversiella ordet filioque.

????

• En helt vanlig mamma

Förklara ?tredje personen i gudomen?!

Den helige Ande är Gud. Gud är en. En och samma Gud, han som är världens Skapare, uppenbarar sig som tre personer: i Fadern, Sonen och den helige Ande. Fadern är i Sonen, Sonen är i Fadern, den helige Ande är ett med Fadern och Sonen osv.

Gud är treenig, men de tre personerna i gudomen är ett ? alltid överens. Vi tillber EN Gud - Fadern, Sonen och den helige Ande är ETT.
    Jesus skulle lämna jorden efter sin uppståndelse, men lovade att han ändå skulle vara hos oss. Jesus sa:
    ?Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er?. Joh. 14:18

Detta blev möjligt genom den helige Ande, som är Guds egen närvaro i oss. All Guds fullhet finns i den helige Ande.

I villolärorna vill man gärna söka ta ifrån Jesus hans gudom, förneka den helige Andes under och bortförklara treenigheten.

hrm, monsa...

denna kristna org. menar ju att jesus ar gud...

• Monsa

Min kristna väninna säger samma sak. Vart hittade du det?

• sky1208

monsa, jag har läst religion b på nti. ven är din lärare? vet det finns 2st som är riktigt 'elak' de gör livet ett helvete, tyvärr..'

• Monsa

Hallå Sky!!! vad kul att träffa på dig här i tråden! Kan skicka privat om det. Hon verkade bra i alla fall, ringde henne igår och ohn var söt och rba att prata med. Tyvärr så håller väl itne böckerna riktigt måttet, synd tycker jag! Hur tyckte du det var då Sky?/Monsa

Svar på tråden Hur mycket är rimligt för en 50-poängskurs?