• Anonym (?)

Äckliga svettlukt!!

Hej!
    Jag har ett problem som jag hoppas få lite hjälp med.

Jag har normala "hygienvanor". Duschar kroppen varje morgon & tvättar av mig varje kväll innan sängdags.
    Använder deodorant efter dusch.. och, ja.

Men.. jag hinner ha kläder på mig i 2-3 timmar innan det börjar lukta svett under armarna!
    Jag svettas liksom inte så det blir blött under armarna, men det luktar! Kan inte förstå varför.. det har aldrig varit så förr!

Något tips på vad jag kan göra?
    /

• Svar på tråden Äckliga svettlukt!!
  • jagäraf

Prova att inte duscha/tvätta dig mer än varannan dag. Första dagarna kommer du förmodligen känna dig jätteäcklig men sen kan det hända att kroppen acklimatiserar sig och inte producerar så mycket svett. Det kan nämligen vara så att dina svettningar beror på att du tvättar dig för ofta.

• Anonym (:-S)

Har tyvärr inga direkta råd men är däremot ute efter några. Tvättar mig morgon och kväll använder deo men svettas alltid så jag blir blöt under armarna. Oerhört pinsamt och jobbigt!

• Anonym (?)
    jagäraf skrev 2010-11-08 10:03:33 följande:
    Prova att inte duscha/tvätta dig mer än varannan dag. Första dagarna kommer du förmodligen känna dig jätteäcklig men sen kan det hända att kroppen acklimatiserar sig och inte producerar så mycket svett. Det kan nämligen vara så att dina svettningar beror på att du tvättar dig för ofta.
    Ja, det skulle nog vara värt att prova. Men jag går i skolan varje dag & känner mig inte så sugen att sitta i klassrummet & lukta apa ;P Som sagt.. bara efter någon timme börjar det lukta!

Jag har hört om något som heter "absolut torr" som finns på apoteket.. men jag blir ju liksom inte "blöt" under armarna, utan det luktar bara! Kan inte fatta varför det blivit så helt plötsligt. Har inte haft det problemet sedan jag var hög-gravid mitt i sommar'n för 6 år sedan..
  • brünnhilde

Jag skulle se till att träna regelbundet, dricka minst 2 liter vatten om dagen samt dra ner på köttintag.

• versan

Byt ut deon mot en ny ibland finns det bakterier på den gamla deon. Spraya alla kläderna med Vanish Under armarna innan du tvättar dom. Ibland kan lukten sitta i kläderna trots att du har tvättat dom & då måste du behandla dom med vanish innan du tvättar dom igen.

• Yamit

Kroppen kan ocksa ha vant sig vid din deodorant (om du anvander samma marke/sort under en langre tid). Da kan det hjalpa att byta marke.

• Anonym (?)

Jag byter deo kanske ofta, då jag fått för mig att det sitter en massa snusk på den efter en stund.. trots att jag alltid använder den direkt efter dusch :P

Känner mig aldrig riktigt fräsch! Vilket är jobbigt då jag alltid är noga med hur jag ser ut & att man är fräsch!
    Usch.

• Anonym (jazz)

Samma problem här. Ibland kan jag känna att jag luktar svett under armarna redan när jag är på väg ut ur duchen!

• Anonym (?)

Det där med deodorant förresten!
    Jag har alltid användt LDB's deo.. men sist jag köpte deo (2-3 veckor sedan) så fanns inte den jag brukar använda, så då köpte jag "Nivea - dubbel effect" istället.. kan det bero på det? O_o

• Anonym (Stinky)

Startade själv en exakt likadan tråd för ett tag sedan och fick tipset om en krämig deo som tar bort lukt,  ACO Aluminiumfri deodorant Special Care. Finns att köpa på apoteket och den hjälpte mig direkt!

Svar på tråden Äckliga svettlukt!!