• Mamma TN

Snyggt, vitt, matporslin???

Är på jakt efter nytt matporslin som ska se modernt ut och funka till både vardag och fest. Har tänkt mig vitt eller benvitt. Vill att stora tallrikarna ska vara min 28 cm. Har inte heller tänkt lägga ner en förmögenhet men inte vill inte heller ha IKEA. Någonting mittemellan. Har kollat runt lite på nätet men hittar inget riktigt bra. Ngn som kan hjälpa mig??

Är även på jakt efter snygga, enkla bestick i rostfritt. Tips??

Väldigt tacksam för svar. 

• Svar på tråden Snyggt, vitt, matporslin???
  • 071001

Inte billigt, men Mateus har fint porslin.

• Mamma TN
    071001 skrev 2010-11-08 11:22:18 följande:
    Inte billigt, men Mateus har fint porslin.
    Håller med... o vi har faktiskt en del Mateus men tycker de är lite för känsliga för att fungera som vardagsporslin. Trots att vi inte diskat dem i maskin har de krackelerat i lasyren. Dessutom är de så himla stora...
  • 071001

Mm, nej det låter inte bra om lasyren krackelerar! Åhléns har ganska enkel design på sina grejer.

• Mamma TN

Puffar lite..

071001 skrev 2010-11-08 13:07:57 följande:
    Mm, nej det låter inte bra om lasyren krackelerar! Åhléns har ganska enkel design på sina grejer.
    Har tittat på Åhlens tidigare men då visste jag inte riktigt vad jag ville ha. Värt ett besök således. 

Nu har jag kollat runt lite på nätet och hittat fint porslin och bestick från Erik Bagger, dansk desig. Inte så billigt dock... men fint. 

Snälla fler tips. Vill att mattallrikarna ska ha minst 28 cm diameter.

• SE10

Ett kriterium för mig har varit att man ska kunna komplementera om något går sönder även om 10 år, så det kan vara nåt att tänka på.

Själv så har vi iittalas teema som varit i produktion sen 1952. Finns i massor av storlekar och funkar väldigt bra att kombinera med annat. Serien är väldigt modern och funktionalistisk exempelvis så funkar de olika storlekarna på tallrikarna som lock till djuptallrikarna vilket är praktiskt.

Finns iofs inte i 28cm, men 26cm tallrikarna är väldigt rymliga tackvare designen, vet heller inte om vi skulle få in så mycket större tallrikar i diskmaskinen.

• Grynet09

Vi har Arabia 24h. Mycket snyggt tycker jag, däremot är de lite dyra. Man kan komplettera med Iittalas vita porslin om man vill för det är samma färgbad. Jag har mattallrikar, assietter och kaffemuggar i 24h och mindre frukostskålar från Iittala, Teema. Det funkar bra ihop.
    Tror och hoppas att 24h inte slutar tillverkas än på ett tag. Man kan beställa dem på Cervera tex.

Lycka till!

(Besticken jag skulle vilja ha heter Wmf - Philadelphia och finns också på Cervera. 1099 för 4 set, lite dyrt kanske, men de står på önskelistan till jul)

Svar på tråden Snyggt, vitt, matporslin???