• Belleles

Kollektiv bestraffning?

Äldsta sonen och hans kompisar var ute en tidig kväll för några veckor sen. Dom gick till skolgården och upptäckte att brandtrappan och ett fönster i skolan var öppet. En av kompisarna får ett infall och klättrar upp och går in genom fönstret trots att min son säger att det inte är en bra idé.
    Larmet går så klart och alla springer därifrån. Samvetet tär dock på alla så dom går allihop till rektorn och erkänner att det var dom som varit på skolgården.
    Nu är blev det dock att alla 4 fick straff fast det bara var en som gick in. Nu var inte straffet så farligt, dom fick städa bort lite klotter på höstlovet men det jag också reagerar på är att klottret dom skulle städa hade den andra killen i gänget klottrat.

• Svar på tråden Kollektiv bestraffning?
  • Flickan och kråkan

Det är ju lite svårt när man faktiskt inte vet vad som har hänt, eller rättare sagt vad de sagt till rektorn. Om de alla fyra har gått till rektorn och tillsammans tagit på sig skulden gemensamt till det som hänt, så är det inte så märkligt om rektorn så att säga tycker att alla fyra har ett ansvar. 

Vad gäller själva straffet, så är det ju inte knepigt att de får städa.......men lite märkligt blir det om det är klotter av en av pojkarna i gruppen. Det är ju inte kopplat till "brandlarms-incidenten" och klottraren är den som ensam är ansvarig för det. Om rektorn vet vem som klottrat är straffet besynnerligt, vet han det inte så är det inte lika märkligt så att säga.

Som sagt, det beror ju på vad som hänt, vad som sagts och vad alla inblandade vet .

• iggelpiggel

Men din son var ändå med då den andra klättrade in genom fönstret.... så jag ser inget fel i det straff dem fick....

Svar på tråden Kollektiv bestraffning?