• Anonym (hjälp snälla)

Söka julklappspengar, vilka fonder?

Hej jag skulle verkligen behöva söka julklapps bidrag i år och undrar vilka fonder man kan söka från.
    Majblomman hade ju tydligen sista ansökningsdatum 1 nov här i Göteborg.
    Är verkligen jätte ledsen för att behöva söka men detta året känns inte som det kommer att gå runt.
    Vi har två barn men bara en inkomst, sen har maken julledigt utan betalt halva dec och januari vilket vi inte visste om fören förra veckan, med andra ord inga pengar i januari heller.
    Vi måste ju lägga undan så mycket pengar som möjligt till hyra och mat.
    Våra barn har inte mycket släktingar som de får av heller, på min sida är alla på pappas sida bortgångna min mamma har bestämt att hon inte har råd att köpa. Min man har inga i livet utan sin stackars farmor som ligger sjuk.
    Sen ska vi fira hemma hos moster, hon kommer ju självklart köpa men det är så att de är rätt förmögna och köper väääldigt mycket till sina så jag tycker så synd om mina som ska få kanske 1. Vill ju gärna att de oxå ska få många, menar ju inte massa dyrt men man kan ju få massa små för billig peng. Priset spelar ju inte så stor roll utan mest "högen". Är ju lite känsligt i den åldern med.

Så gärna lite tips på vart man kan söka bidrag till julklapps pengar.

Evigt tacksam

• Svar på tråden Söka julklappspengar, vilka fonder?
  • Anonym

Svenska kyrkan men vet inte om även det är för sent inför julen i år.

• Anonym

Är nog för sent inför julen på alla tror jag , många vill ju ha in ansökan nån månad innan .

• Anonym

Hur gamla är barnen?
    Köp varsin liten grej för någon billig peng, sedan kan ni ju göra egna saker. Tex hemgjorda presentkort -om ni vet att ni får pengar i vår.
    Det kan ju vara presentkort på biofilm, åka till badhuset, något nöjesfält i sommar... så "sparar" ni ju på julklappspengarna och tar det när ni får råd.
    Kolla på tradera, second hand affärer där kan du säkert hitta billiga saker. Ge bort hemgjort godis, kakor...

• Leone i Västerås
    Anonym skrev 2010-11-08 12:50:59 följande:
    Hur gamla är barnen?
    Köp varsin liten grej för någon billig peng, sedan kan ni ju göra egna saker. Tex hemgjorda presentkort -om ni vet att ni får pengar i vår.
    Det kan ju vara presentkort på biofilm, åka till badhuset, något nöjesfält i sommar... så "sparar" ni ju på julklappspengarna och tar det när ni får råd.
    Kolla på tradera, second hand affärer där kan du säkert hitta billiga saker. Ge bort hemgjort godis, kakor...
    Jag säger samma sak, leta presenter second hand.  På annonser och i andrahandsbutiker kan man ju hitta kanonfina saker till hur bra pris som helst. Själv hittade jag en stor kartong på loppis häromdagen med tio stycken stora Bioniclefigurer (Lego).  Nypris hade varit runt 2500:-, och jag betalade 170:- för dem.
    Jag brukar även fynda jättefina riktiga Barbiedockor för 20:-/st, och pussel, filmer och böcker finns alltid för runt 10:an.
    Jag är övertygad om att du kommer att hitta jättefina presenter till dina barn för en låg summa.

Lycka till
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym (hjälp snälla)

Tack alla, ja jag anade att jag var sent ute..
    Jag ska faktiskt ta att kolla på lite loppisar och så, finns ju en del här i Göteborg, Tack för tipsen!!
    Sonen är snart 4 och minsta är inte mer än 1 så den minsta har vi bara tänkt köpa en sak till och lägger lite mer på äldsta.  Tradera tycker jag är svårt, men blocket kollar jag rätt ofta. Vet att min son skulle bli överlycklig för ett sånt bilgarage och det brukar ploppa upp ibland på blocket

Tack för att ni ger mig råd, känns väldigt genant detta men vi har ju gjort det mot oss själv genom att inte ha ett ordentligt sparkonto till sånt här.

• wildlife

Ni kanske kan sälja något för att få in en slant till julklappar? Urvuxna kläder, leksaker som inte används, böcker, filmer, muggar, servis, kastruller... Hur gamla är barnen? Flicka, pojke? Hur mycket kan ni lägga per barn om ni inte får bidrag? Kanske kan hjälpa till att leta billiga klappar Glad
    Vet hur det är när släktingarnas barn får MASSOR av julklappar, medans ens egna bara får ett par stycken. Så var det när mina äldsta barn var små.

• Anonym (förvånad)

Finns det alltså ställen man kan söka bidrag för att få pengar till JULKLAPPAR?!?!?
    Seriöst?!

Då tycker jag att vi har gått lite för långt, handlar julen enbart om julklappar alltså?!

Det finns ju såååå mycket annat att lägga såna pengar på.
    Tänk alla dem som tex får fira sin jul utomhus för att de är hemlösa...
    Ska man verkligen köpa julklappar om man inte har ekonomi för det?
    Även om det är under speciella omständigheter just nu?
    Borde man inte ha sparat och har man inte det, ska man kanske fundera över varför man ska köpa klappar öht..!

Och kanske är dags att lära barnen att det inte handlar om varken priset eller om "högen" utan att julen är något annat är en högtid man får saker på!

• wildlife

En pojke på 4. Min minsta pojke är 3 1/2 och jag har köpt 3 förpakningar med 2 burkar lera + 4 formar (det var cars, toy story och en till som jag inte kommer ihåg nu) för 25 kr st på Toys r Us (Västerås). Kanske kan vara nått om han gillar att "dega".

• Anonym (hjälp snälla)
    wildlife skrev 2010-11-08 13:22:31 följande:

En pojke på 4. Min minsta pojke är 3 1/2 och jag har köpt 3 förpakningar med 2 burkar lera + 4 formar (det var cars, toy story och en till som jag inte kommer ihåg nu) för 25 kr st på Toys r Us (Västerås). Kanske kan vara nått om han gillar att "dega".

Åh han älskar att dega
    Och cars går alltid hem hos honom
  • MajaMaria79

Ja men pyssel är väl bra och inte så dyrt. Man kan ofta hitta klistermärken och snören i små pappers/alltialloaffärer. Behöver inte vara dyrt alls. Sedan slår du in det i olika paket, så att det känns som många.
    Pärlor är tex också roligt och billigt. Kolla in Tradera igen, det är nog en hit. Jag kollade nyss och hittade pärlplattor 2 för 11 kronor och 100 klistermärken för 9 kr osv.

Gips brukar ockås vara roligt och de kan man ju måla sedan.

Svar på tråden Söka julklappspengar, vilka fonder?