Bottis skrev 2010-11-08 14:47:40 följande:
Vi funderar på om man ska låta hunden sköta det helt själv men vi körde lite utan i helgen och hon droppade på golvet och höll inte efter. Det är iofs hennes första löp men ändå. Hon hoppar också gärna upp i soffan så vi kommer nog köra mkt med löptrosan.
Dagtid är hon utan då hon är i hundgård till barnen kommer från skolan men kvällstid och på natten kommer trosan nog åka på. I natt hade hon lagt sig i sängen så vi var glada att vi satt på trosan. Märkte inte ens att hon kom upp, märkligt eftersom hon väger 30+.
Om man har trosan på, "förstör" man instinkten att hålla efter och tvätta rent?
Hon verkar inte störas av den, tvättar sig rent under trosan och biter inte i den.
Det har jag sett hos mina tikar är att de alltid velat tvätta sig vid löp, men även om man har tikskydd kan man låta dem göra precis innan utgång, då tikskyddet ändå ska tas av. Förmågan att slicka upp blod som hamnar på golvet har dock varierat mellan mina tikar. Jag har både använt tikskydd och låtit dem gå utan det, så jag tror inte denna egenskap påverkas av tikskydd. Utan det handlar mera om vad man själv är mest bekväm med. För egen del använder jag bara tikskydd hemma hos andra, för jag föredrar att ta undan mattor, lägga lakan på sängar och sedan moppa, framför hanteringen av blodiga hushållspapper, som mina tikar varit duktiga på att själva ta ur tikskyddet.