• Bottis

Tik som löper och trosa

Hej.
    Vå tik påbörjade sitt första löp i fredags. Vi köpte hem en sådan där trosa till hund eftersom hon är en stor hund vilket jag hört kan droppa en hel del och för att vi inte vill ha klegg i soffan då hon kan hoppa upp i den ibland.

Jag undrar, hur gör ni som har tik med trosa. Hur ofta byter ni bindan? Är det ok att ha vanliga trosskydd i trosan eller måste det vara de som man köper på djuraffären? Vi tänker att man borde lufta, räcker det under promenaderna eller bör man lufta mer?

Hur gör ni andra hundägare? 

• Svar på tråden Tik som löper och trosa
  • qenzo

Jag har bara använt löpskydd på en tik och använde då helt vanliga bindor inuti. Det är billigast och jag bytte flera gånger om dagen för att undvika lukt. Så fort tiken var inomhus använde jag skyddet men aldrig utomhus.

• mallanis

Jag tar också vanliga bindor men har märkt att en del med klister sitter fast lite väl bra i skyddet. Men det får funka har haft löpskyddet på inne och vid promenader av. Har en hanhund så har även haft tikskyddet på över natten ibland . Men det verkar funka bra och har inte märkt att hon har haft besvär av att ha det även nattetid. Jag har dock bara använt tikskyddet när hon blöder som mest. Byte binda när det behövdes det märker du.

Tredje gången gillt!?
  • Buggis

Vi köper billigast möjliga trosskydd på närmaste affär. Byter vid varje promenad och när vi släpper ut henne på baksidan. Och när hon gnuggar av sig trosorna.....

• Bottis

Vi funderar på om man ska låta hunden sköta det helt själv men vi körde lite utan i helgen och hon droppade på golvet och höll inte efter. Det är iofs hennes första löp men ändå. Hon hoppar också gärna upp i soffan så vi kommer nog köra mkt med löptrosan.

Dagtid är hon utan då hon är i hundgård till barnen kommer från skolan men kvällstid och på natten kommer trosan nog åka på. I natt hade hon lagt sig i sängen så vi var glada att vi satt på trosan. Märkte inte ens att hon kom upp, märkligt eftersom hon väger 30+.

Om man har trosan på, "förstör" man instinkten att hålla efter och tvätta rent? 

Hon verkar inte störas av den, tvättar sig rent under trosan och biter inte i den. 

• Bottis
    Buggis skrev 2010-11-08 14:44:13 följande:
    Vi köper billigast möjliga trosskydd på närmaste affär. Byter vid varje promenad och när vi släpper ut henne på baksidan. Och när hon gnuggar av sig trosorna.....
    Har köpt hem Euroshopper trosskydd, 50 för 9kr. De funkar bra. Blir lite orolig dock att man ska ge hunden en infektion om man har bindan. Samtidigt så har ju vi människor det och vi blir ju inte sjuka?

Hur länge löper era tikar?
  • Buggis
    Bottis skrev 2010-11-08 14:49:23 följande:
    Har köpt hem Euroshopper trosskydd, 50 för 9kr. De funkar bra. Blir lite orolig dock att man ska ge hunden en infektion om man har bindan. Samtidigt så har ju vi människor det och vi blir ju inte sjuka?

Hur länge löper era tikar?
    Om du är orolig för infektionsrisken så kan du ju vid övervakade tillfällen ta av den så får hon "slafsa" bäst hon vill. Vi blir galna när vår hund ska "slafsa" eftersom hon aldrig ger sig, det kan hålla på huuuur längs som helst. Och högt! Hon både sörplar och slafsar och stånkar.... Bläää. Därför åker hon ut på baksidan med jämna mellanrum så man slipper lyssna på eländet...

Tror hon blöder ca 3 veckor...
  • Bottis
    Buggis skrev 2010-11-08 14:53:49 följande:
    Om du är orolig för infektionsrisken så kan du ju vid övervakade tillfällen ta av den så får hon "slafsa" bäst hon vill. Vi blir galna när vår hund ska "slafsa" eftersom hon aldrig ger sig, det kan hålla på huuuur längs som helst. Och högt! Hon både sörplar och slafsar och stånkar.... Bläää. Därför åker hon ut på baksidan med jämna mellanrum så man slipper lyssna på eländet...

Tror hon blöder ca 3 veckor...

Det där slafsandet har vi hört. Hon kör igång lagom till vi ska sova, ligger vid sidan av sängen och det låter inte kul. Säger åt henne att sluta då. Övrig tid på dygnet får hon hållas om hon är på golvet eller i sin bädd.
  • systertillknorr

Vår labbe hade första löp i somras och hon blödde så lite att det räckte med lite mjukt ihopvikt hushållspapper. Vi märkte när hon blödde lite mindre och lät henne då vara utan. Men troskydd eller bindor ska ju funka jätte bra, de i djuraffären är ju sådyra och ser ändå ut som vanliga bindor....

• Fanny b
    Bottis skrev 2010-11-08 14:47:40 följande:
    Vi funderar på om man ska låta hunden sköta det helt själv men vi körde lite utan i helgen och hon droppade på golvet och höll inte efter. Det är iofs hennes första löp men ändå. Hon hoppar också gärna upp i soffan så vi kommer nog köra mkt med löptrosan.

Dagtid är hon utan då hon är i hundgård till barnen kommer från skolan men kvällstid och på natten kommer trosan nog åka på. I natt hade hon lagt sig i sängen så vi var glada att vi satt på trosan. Märkte inte ens att hon kom upp, märkligt eftersom hon väger 30+.

Om man har trosan på, "förstör" man instinkten att hålla efter och tvätta rent? 

Hon verkar inte störas av den, tvättar sig rent under trosan och biter inte i den. 
    Det har jag sett hos mina tikar är att de alltid velat tvätta sig vid löp, men även om man har tikskydd kan man låta dem göra precis innan utgång, då tikskyddet ändå ska tas av. Förmågan att slicka upp blod som hamnar på golvet har dock varierat mellan mina tikar. Jag har både använt tikskydd  och låtit dem gå utan det, så jag tror inte denna egenskap påverkas av tikskydd. Utan det handlar mera om vad man själv är mest bekväm med. För egen del använder jag bara tikskydd hemma hos andra, för jag föredrar att ta undan mattor, lägga lakan på sängar och sedan moppa, framför hanteringen av blodiga hushållspapper, som mina tikar varit duktiga på att själva ta ur tikskyddet.
  • qenzo
    Fanny b skrev 2010-11-08 16:27:01 följande:
    Det har jag sett hos mina tikar är att de alltid velat tvätta sig vid löp, men även om man har tikskydd kan man låta dem göra precis innan utgång, då tikskyddet ändå ska tas av. Förmågan att slicka upp blod som hamnar på golvet har dock varierat mellan mina tikar. Jag har både använt tikskydd  och låtit dem gå utan det, så jag tror inte denna egenskap påverkas av tikskydd. Utan det handlar mera om vad man själv är mest bekväm med. För egen del använder jag bara tikskydd hemma hos andra, för jag föredrar att ta undan mattor, lägga lakan på sängar och sedan moppa, framför hanteringen av blodiga hushållspapper, som mina tikar varit duktiga på att själva ta ur tikskyddet.
    Hahaha jaa det är en del experter på :P
    TJT'n jag hade var ur sitt skydd på 2 sekunder :D Hon löpte också ofantligt många gånger per år så det blev ohållbart till slut, med tikskyddet.
Svar på tråden Tik som löper och trosa