• Coruscant

Vet någon varför man inte får öppna kuvertet med "Utdrag ur Belastningsregistret"?

Jag har sökt jobb på förskola och givetvis beställt ett utdrag ur belastningsregistret.

Nu påstår min tilltänkta arbetsgivare att kuvertet måste vara oöppnat - varför?

Hur ska jag då veta att jag verkligen ger henne rätt papper? 

Dessutom står det på utdraget att det ska synas att utdraget är i original med vattenstämplat säkerhetspapper och försett med Rikspolisstyrelsens vapen, dvs. det går inte att förfalska.

Hur har ni andra gjort - och vet någon hur det funkar: öppnat/oöppnat?

• Svar på tråden Vet någon varför man inte får öppna kuvertet med "Utdrag ur Belastningsregistret"?
  • TheMother

Jag kan då inte minnas att jag inte fick öppna kuvertet. iofs, undrar om det inte kom direkt till chefen från början dessutom, att jag bara skrev under ett papper och så skickade de iväg det och det kom direkt till dem? Hmm, kanske ska låta det vara osagt då, även om jag verkligen inte kan minnas att jag hört nåt liknande förut.

Mamma till Anton 080920
  • Formfin

När jag jobbade på förskola och gjorde utdrag ur registret så var det så att om man hade något så var det flera papper i kuvertet. Dvs, öppnade man det kunde man ju då plocka bort papper utan att det märktes(om man nu hade något i belastningsregistret)... så därför skulle det vara oöppnat.

• Watchbitch

Man får inte öppna för att sidorna är inte numrerade, och då skulle du kunna plocka bort en sida som du inte vill delge arbetsgivaren.
    Fast man kan ju tycka att det vore enklare att numrera med typ "sid 1 av 2"???

• Watchbitch
    Watchbitch skrev 2010-11-08 14:58:35 följande:
    Man får inte öppna för att sidorna är inte numrerade, och då skulle du kunna plocka bort en sida som du inte vill delge arbetsgivaren.
    Fast man kan ju tycka att det vore enklare att numrera med typ "sid 1 av 2"???
    too late Skrattande chsia var snabbare..
  • ReRant

Söker du på nätet så ser du att det är mer regel än undantag att arbetsgivaren kräver att kuvertet är oöppnat.
    Naturligtvis för att förhindra att du förfalskar innehållet.

• Formfin
    Watchbitch skrev 2010-11-08 14:59:53 följande:
    too late Skrattande chsia var snabbare..
  • Coruscant

Jo det står nummer på sidorna. Utdraget jag fick var bara på 1 sida och det står "Sida 1(1)" - så det kan inte vara det som är problemet. Men jag har skickat dem utdraget så får de själva ta ställning till pappret när de ser det.

Ingestans på kuvertet står det att det endast får öppnas av arbetsgivare och inte adrerssaten (det skickas bara till matalskrivningsadressen), utan istället står det i utdraget: "Originalhandlingen är skriven på vattenstämplat säkerhetspapper och försett med Rikspolisstyrelsens vapen".

Jaja, får väl beställa ett nytt...

• Leah1

Bemanningsföretaget sa att det var lätt att förfalska papprerna.

• Namin
    Leah1 skrev 2010-11-08 17:25:18 följande:
    Bemanningsföretaget sa att det var lätt att förfalska papprerna.
    Ja, det är väl för att man inte ska förfalska eller ändra i papprena.

Men hur svårt är det i så fall att också förfalska ett kuvert...?
  • Livisu
    Coruscant skrev 2010-11-08 16:39:41 följande:
    Jo det står nummer på sidorna. Utdraget jag fick var bara på 1 sida och det står "Sida 1(1)" - så det kan inte vara det som är problemet. Men jag har skickat dem utdraget så får de själva ta ställning till pappret när de ser det.

Ingestans på kuvertet står det att det endast får öppnas av arbetsgivare och inte adrerssaten (det skickas bara till matalskrivningsadressen), utan istället står det i utdraget: "Originalhandlingen är skriven på vattenstämplat säkerhetspapper och försett med Rikspolisstyrelsens vapen".

Jaja, får väl beställa ett nytt...
    Skriva på kuvertet att du inte får öppna??? Eh, varför skulle Rikspolisstyrelsen bry sig om du öppnade eller inte, de vet väl inte vad du ska med utdraget till?! Konstig tanke.
Svar på tråden Vet någon varför man inte får öppna kuvertet med "Utdrag ur Belastningsregistret"?