Hur mycket spelar era 5-åringar TV/data-spel? och vad i så fall?
Vi har ännu inte köpt några tv/data-spel till vår son som precis fyllt 5 år. Jag har alltid tyckt att (för mycket) spelande dödar kreativiteten och gör en passiv men vet att en del forskning säger annorlunda så fine...vi funderar på att köpa nån sorts spel till sonen då han inte vill göra annat nästan, än spela spel eller titta på tv. Problemet är att han nästan alltid är inne hos grannpojken som är 6,5 år och han gör inget annat än spelar spel och det senaste jag hörde var att han spelar våldsspel som Battlefield så nu har jag förbjudit sonen att vara där när han spelar det spelet. Hans föräldrar verkar inte ha några gränser alls. Vi har vänner som menar att det bästa är att inte ha gränser för spelande och TV-tittande för då tröttnar de men vi har testat det med TV och det funkar INTE.
Så...spelar era 5-åringar spel och i så fall vilka och hur mycket? Är vi för överbeskyddande? Jag undrar hur det ser ut hos andra för i sonens närmsta vänkrets verkar föräldrarna inte ha några gränser allsom sagt...detta gäller även hans dagiskompis som han helst leker med. hur hård ska man vara? Jag tycker att den senaste forskningens rekommendationer med max 2 timmars skärmtid är bra, helst mindre! Vad hände med leka med bilar, lego, klä ut sig osv? Faktum är att när han leker med grannflickan är det just sånt som de gör + en massa roliga rollekar!