• Ellen Dellen

Hur mycket spelar era 5-åringar TV/data-spel? och vad i så fall?

Vi har ännu inte köpt några tv/data-spel till vår son som precis fyllt 5 år. Jag har alltid tyckt att (för mycket) spelande dödar kreativiteten och gör en passiv men vet att en del forskning säger annorlunda så fine...vi funderar på att köpa nån sorts spel till sonen då han inte vill göra annat nästan, än spela spel eller titta på tv. Problemet är att han nästan alltid är inne hos grannpojken som är 6,5 år och han gör inget annat än spelar spel och det senaste jag hörde var att han spelar våldsspel som Battlefield så nu har jag förbjudit sonen att vara där när han spelar det spelet. Hans föräldrar verkar inte ha några gränser alls. Vi har vänner som menar att det bästa är att inte ha gränser för spelande och TV-tittande för då tröttnar de men vi har testat det med TV och det funkar INTE.

Så...spelar era 5-åringar spel och i så fall vilka och hur mycket? Är vi för överbeskyddande? Jag undrar hur det ser ut hos andra för i sonens närmsta vänkrets verkar föräldrarna inte ha några gränser allsom sagt...detta gäller även hans dagiskompis som han helst leker med. hur hård ska man vara? Jag tycker att den senaste forskningens rekommendationer med max 2 timmars skärmtid är bra, helst mindre! Vad hände med leka med bilar, lego, klä ut sig osv? Faktum är att när han leker med grannflickan är det just sånt som de gör + en massa roliga rollekar!

• Svar på tråden Hur mycket spelar era 5-åringar TV/data-spel? och vad i så fall?
  • tutim

För vår kille har vi begränsat spelandet, vi har gått igenom en period där vi satte äggklocka eller larmet på mobiltelefonen för att han själv skulle höra när tiden tog slut. Det blev oftast tuppjuck och han trodde alltid att vi lurade honom men nu behöver vi bara säga t ill  tiden är ute och det funkar.
    Han brukar få välja om han vill spela en stund efter han kommmit hem från fsk eller om han vill sitta en stund på kvällen istället för Bolibompa - alltså ungefär en timme.
    En timme är vad han får per dag, kanske lite mer på helger men  vissa dagar spelar han inte alls, varken dator eller tv-spel.

Här är x-box mest poppis, Wii funkar också men han är inte alls sådär "besatt" längre utan spelar när han känner för det och vi tillåter det.
    Inga våldsspel och för mig är Lego Star Wars och Lego Batman lite på gränsen men han gillar't. Även spelversionen av "Upp" gillar han.

Eftersom han även får välja om han ska spela dator eller tv-spel så sitter han ibland vid datorn och då oftast på Bolibompas hemsida där det finns massor av kul spel och annat. Annars brukar han låna något spel på bibblan typ Pettson & Findus eller liknande.

Jag upplevde dessutom att det var när vi var som mest hårda med spela/inte spela som han var mest tjatig om det, det har lugnat sig betydligt sedan vi (framförallt jag som själv tillbringat en hel barndom i typ stallet ) lugnat oss och inte har så fantastiskt skarpa gränser runt det hela. Det kanske blir mer spännande då? Jag vet inte.

• Ellen Dellen

Jag håller med. Tror oxå att det blir mer spännande om det är förbjudet. Problemet nu är ju att vi inte har nåt spel hemma utan han springer till grannen hela tiden där vi inte har koll på vad de gör. Han sitter på bolibompa ibland själv och det kan han vara nöjd med. Tror att det kanske lättar om vi köper nåt, wii hade vi nog tänkt då det är det enda jag kan tänka mig använda själv och dessutom spela med honom. Då blir det förhoppningsvis inte lika poppis att vara hos grannen. Min kompis kom med ett tips att bestämma att varannan dag eller nåt, är det spelfria dagar - då slapp hon tjatet de dagar det var spelfritt och han visste att han fick spela nästa dag. Antar att vi får prova oss fram.

Svar på tråden Hur mycket spelar era 5-åringar TV/data-spel? och vad i så fall?