• bebi3

Vad låg ert ferritin-värde på vid inskrivning?

fick veta i dag att mitt ligger på 12 vilket är väldigt lågt så jag måste äta Niferex redan nu i vecka 12. Jag har inte ätit det innan vid mina andra 2 graviditeter, men nu behövs det.

Jag har senaste tiden varit EXTREMT trött, yrslig, blek, m.m så jag är inte så förvånad.

Vad låg ert Ferritin på vid inskrivningen?

• Svar på tråden Vad låg ert ferritin-värde på vid inskrivning?
  • EmmaRoSa

Mitt låg på 126 och i v 14 121 så jag kan absolut förstå att du måste ta extra måste vara riktigt jobbigt att ha så lågt och må så dåligt..

• bebi3

nee nu tänker du på Hb.. det är inte samma sak som Ferritin-värdet.. Ferritin är kroppens järnförråd. Det kollar de med venprov. HB tar man som kapillärt prov.

• mallanis

Jag blir också fundersam ...ferritin värdet? Är det det samlade järndepåen, reserven liksom? Jag har bara kollat mitt järnvärde och när jag låg på runt 100 så var jag yr och fick blodtrycksfall. har haft 119 som bäst.

Tredje gången gillt!?
  • bebi3

mallanis: ja det är det. De brukar kollar ferritin-värdet för det försämras snabbare än HB:t i kroppen och på så sätt kan man försöka undvika järnanemi.

• mallanis

Det har jag aldrig kollat men ska försöka kolla upp det vid mitt nästa besök...då jag har liknande symptom...

Har en kompis som också hade superlågt har för mig att hon låg på 5 och skulle ta 2 tabletter dagligen MEN de kan ju  ställa till det för magen! Hon var sjuk hela tiden, blek,  svag och feber hur länge som helst...

Men det borde kunna stiga ganska fort va? Kompisen skulle också äta mycket persilja! Hur många tabletter ska du ta om dagen?

Tredje gången gillt!?
  • bebi3

mallanis: har man runt 6 och under kan man få venofer intravenöst så man tankar på ferritinet. Det är viktigt att man har ett bra förråd inför förlossningen. Ja be att dom kollar upp det. Man upptäcker järnbrist först genom ferritinet innan hb:t påverkas. Mitt hb är bra men ferritinet kasst för kroppen har tagit från "järnbanken" för att hålla ett bra HB och när "banken" börjar bli tom så sjunker även HB.t.

• EmmaRoSa

Aha ok ja jag tänkte att namnet hördes annorlunda men då vet jag då har jag lärt mig det. ;) Men min bm har nog aldrig kollat det vad jag vet, det låter ju som att det också är något som måste undersökas ibland men om de ser att järnvärdet är bra så kanske de inte gör det eller??

• mallanis
    bebi3 skrev 2010-11-08 19:56:39 följande:
    mallanis: har man runt 6 och under kan man få venofer intravenöst så man tankar på ferritinet. Det är viktigt att man har ett bra förråd inför förlossningen. Ja be att dom kollar upp det. Man upptäcker järnbrist först genom ferritinet innan hb:t påverkas. Mitt hb är bra men ferritinet kasst för kroppen har tagit från "järnbanken" för att hålla ett bra HB och när "banken" börjar bli tom så sjunker även HB.t.
    ahh bra förklaring!  Får återkomma på onsdag ;)

Hoppas du fyller på förråden snabbt nu!
    Tredje gången gillt!?
  • jguz

Kollar man det på alla?

I slutet på min första grav. Var mitt hb 99, men hon sa bara åt mig att fortsätta med mina järntabletter (som jag kräktes upp direkt).
    Efter förlossningen var mitt hb på 76 och jag svimmade hela tiden... Slutade med att jag fick tre påsar med blod i "dropp".

Hade det kunnat stoppas ifall de kollat mitt detektiv värde när de såg att mitt hb var så lågt och järntabletterna bara kom upp igen? Jag mådde ju skit i flera månader...

• jguz

Ferritin värde!! Inte detektiv värde... Haha... Att skriva från mobilen är inte det lättaste ;)

• Linas1983

Ett tips för er med lågt järnvärde, drick sempers barnjouce står bland barnmaten och kan ges till barn från 4 månader tror jag. Tre såna i veckan höjer järnvärdet rejält. dom är helt sockerfria

• mallanis

Ts hur har det gått för dig?

Var på inskrivning förra veckan tog tester för ferritinvärdet men BM skulle bara återkomma om det inte såg bra ut. Hade dock järnvärde på 113 så hon tyckte att jag skulle börja ta järntabletter redan nu (går in i v 12 idag) ...

Tredje gången gillt!?
  • lovedoodi

åh nu vet ja vad barnmorskan menade... Hon har sagt hela tiden att hon inte tror att ja behöver få nåra problem med järnvärdet eftersom mitt ferritinvärde låg på 67 vid inskrivningen..

sen börja ja fundera för alla skriver att dom har 3 siffrigt i järnvärde :P men tack nu vet jag :D
    Hoppas du mår bättre nu :)

• brokig

9,1 och Hb 123 i 9+5, fick ordination om 1 järntablett per dag till att börja med..

• Hannathu

Hade 85 resp 92 i ferritinvärde första resp andra och 140 i hB med båda
    Behöver definitivt inga järntabletter

• Snutt77

Jag hade lågt Ferrarin värde i slutet av min andra graviditet. Fick inte upp järn värdet med niferex så jag fick järn intravenöst, då kickade förlossningen igång... 2 veckor för tidigt!!

Svar på tråden Vad låg ert ferritin-värde på vid inskrivning?