• jeli79

Allt förstört...

Vet inte vad jag ska ta mig till... jag har målat hela badrummet och tänkte nu måla en schablon runt om... emn det går inte. Den bara flyter ut....tror det har att göra med att det är väv jag målat på och den är lite bucklig... har provat måla med pensel, dutta med både svamp och pensel... inget går... nån som har nå tips??

• Svar på tråden Allt förstört...
  • elims

färgen kanske är för rinnig?

• Mamma2001

vad använder du för färg? Målade schabloner i bebisrummet på väv vägg å de gick kanon,de i färgaffären sa du ska använda hobby/allmogefärg...

• Mini78

Tejpar du fast schablonen ordentligt? Det finns en specialtejp för det, den ska fästa bra men inte för bra så tapeten under skadas.

Är färgen du målar med väldigt tunn? Är den tjockare brukar den inte flyta ut så lätt. Vad målar du med för produkter?

(Jag har hyfsat koll på Nordsjö-sortimentet!) Jobbar där..

• jeli79

capacrol... capacryl står det på burken.. jag sa till på färgaffären att jag skulle måla schabloner med den....

• jeli79

visst ska man väll dutta?? går det bra med vanlig svamp?? jag har provat med pensel oxå... och roller.. och svamp

• Nyfiken gul

ska du måla schabloner ska du ha ytterst lite färg o helst använda en torr svamp!

låt schablonen sitta kvar tills färgen har torkat också!

• jeli79

ska jag låta den sitta kvar tills den torkat så blir jag ju aldrig klar....

• jeli79

oj... jag är för snabb att skicka i väg.. jag har använt bara lite färg.. och torr svamp.. jag vill ju att den ska va heltäckande....

• izza29

sätt dit shablommen, måla först med grundfärgen som du har på väggen, då mättas kanterna under shablommen.
    Låt torka o ta inte bort shablommen. Sen är det bara att måla på med den färg du ska ha.
    Gör likadant när ni ska måla typ ränder på väggen o använder målartejp.

• izza29

schablommen stavas det visst!!!*L*

• izza29

Hoppas du förstod vad jag menade.
    Om du målar först med färgen som du redan har på väggen så är det ju den som flyter ut under schablommen, och det syns ju inte.
    Då kan ju inte den nya färgen tränga in under, då är den ju redan mättad.
    Ta den tid som det tar, det är då det blir bra.

• jeli79

Hej izza 29 och alla ni andra! Jätte smart ide det där med att måla med grundfärgen först! Men jag har lyckats få det någorlunda nu iallafal.. jag ahr någ använt för mycket färg trots allt.... nu har jag haft nästan ingen och så har jag duttat och duttat! Men det blir bra när det blir klart.. lite skavanker får det vara! JAg har lu lite att fixa i morgon... alla prov där på väggen som misslyckades.. men huvudsaken det ordnar sig nån gång! Tack alla för tips och råd!!!!

• linda87

det ska finnas ett praylim som man kan använda när man gör schabloner detta spraylim är inte permanent fästande dvs det går att ta bort fårn väggen, jag såg deta på äntligen hemma för nån månad sedan de gjorde decoopae och schambloner på en vägg, detta kan av ett tips om schablonen är pillig...!

Svar på tråden Allt förstört...