Du barnmorska, vad tjänar du?
Hur och var (vårdcentral/avd/mott?) jobbar du och vad får du ut efter skatt?
Hur och var (vårdcentral/avd/mott?) jobbar du och vad får du ut efter skatt?
69....
Snittlönen för barnmorskor är 26 000kr/mån. Efter skatt blir detta cirka 17 000 kr. Ha en bra dag!
Torka skit och bli uthängda på FL för 17 000kr/mån ?!?!
När ska kvinnoyrken någonsin bli bättre värderade?
Tjänar 25000 innan skatt, om jag hade fått jobba heltid. Tyvärr har jag bara en 75% tjänst så det blir väl runt 18.000 eller så i grundlön. Tycker åtminstone att man skulle ha rätt till heltid. Jobbar på förlossning/bb och snart även på gyn (roterar).
Snittlönen för barnmorskor är 26 000kr/mån. Efter skatt blir detta cirka 17 000 kr. Ha en bra dag!
Ni barnmorskor är värda allt guld i världen! För två dagar sen födde jag mitt första barn och vad skulle jag gjort utan det enorma stöd, professionalism och trygghet jag fann i den bm jag hade! Jag är helt lyrisk, inte bara över vår underbare son, utan även över hela upplevelsen vi fick tack vara henne!
Nån som kan berätta lite mer om hur det är att vara barnmorska? Tycker att det verkar vara ett fantastiskt arbete, trots obekväma arbetstider kanske och funderar faktiskt på att omskola mig...trots att det tar lika lång tid som min förra utbildning...
Har det varit svårt att få jobb osv?
Tillbaka till en gammal tråd....
Vill bli barnmorska, men tycker det känns lite sisådär med den långa utbildningen för mig som redan har jobb...
Det jag måste göra är:
Läsa 2 kurser och få betyg för att ens kunna söka sjuksköterskeutbildningen som är på 3 år som börjar i höst (har nu BF början på jan...så tufft blir det isf...)
Jobba 1 år som sjuksköterska(?)
Vidareutbilda mig till barnmorska 1,5 år.
Är just nu städkärring, har ett slitsamt jobb men underbara kollegor. Heltidslönen ligger nu på 20.050kr.
Hade ni studerat om ni var jag? Eller tyckt det var bortkastat studielån för sån skitlön man får som BM?
Jag menade, min heltidslön ligger på 20.050kr. Jobbar dock bara deltid pga slitigt jobb men med mer helger..brukar få ut ca 12.000kr...
Alltså jag älskar mitt jobb men skulle aldrig ge mig in i att utbilda mig igen. Det var tufft. Tänk på att man säkert förlorar upp mot en miljon på dessa år med studielån. (med förlorad arbetsinkomst mm+en stenhård utbildning). Det känns rätt surt faktist. Visst lönen kan bli helt ok om man jobbar mycket nätter och helger, vilket jag gör just nu då det passar bra när man har småbarn. Om du får utbildningen betald så skulle jag absolut satsa på att bli barnmorska, men då är det nog större chans om man redan är i vårdsvängen. En heltidstjänst är inte det lättaste att få, man får jobba deltid och ta extra pass vilket ochså suger. Maken utan högskoleutbildning tjänar mer än mig, han jobbar inom industri. Men å andra sidan har jag roligt på jobbet, även om det kan vara tufft många dagar i dessa tider med så mycket nedskärningar. Man får ibland prioritera väldigt hårt på jobbet, vilket gör att man inte ibland kan ge den vård man skulle önska. Lite om vad jag har för tankar iaf..