• isabelwaland

Eldrök farligt för bebisar?

Vi har nyss blivit med landställe och behöver nu elda en massa trädgårdsskräp (löv, grenar, gräs). Jag vägrar låta våran snart 9 månader gamla son vara med ute på landet när vi gör det, då jag tycker det känns ohälsosamt med all röken. Min man blir provocerad och påstår att jag överdriver.

Hjälp. Finns det nån som har faktabaserad kunskap så jag kan argumentera sakligt i denna fråga. Eller har jag till och med fel?

• Svar på tråden Eldrök farligt för bebisar?
  • Frontline

Hur nära elden har ni sonen ifråga är ju bra att veta?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • isabelwaland
    Frontline skrev 2010-11-08 23:27:32 följande:
    Hur nära elden har ni sonen ifråga är ju bra att veta?
    Vi eldar på tomten. Och ja, vad ska jag säga... vi har ju vår son på tomten också, han är ju med mig hela tiden. Eventuellt kan vi få med en barnvakt, men elden brinner ju hela dagen och röken ligger ju över hela tomten...
  • Frontline

Jo men ni ser ju hur röken går, röken är ju inte nyttig för nån men man kan ju undvika den så mycket man kan...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Denebola

Tja, eldrök innehåller ju mikropartiklar och giftiga gaser, men så länge ni har bebisen med vinden i rygg så bör det inte vara någon fara. Så länge han inte reagerar på det själv (kan ju vara ovant med lukten osv). En bra tumregel är att om man får hosta/irriterade luftvägar/tårar i ögonen så har man varit för nära röken. Men att känna lite röklukt är inte farligt.

Svar på tråden Eldrök farligt för bebisar?