• sunsed1

Hur mycket matematik har era 2or i skolan?

ja, som frågan i rubriken samt undrar jag också vad lär sig era 2or på matematik lektionerna?

Här är det addition och substraktion 0 - 10
    och en relativ ny lärometod - "Talhusen" (dvs färgade rutor med tal 0 - 10 )

Själv tycker jag detta hör till första klass och att barnen behöver mycket mer stimulans.

Dottern dagdrömmer! genom hela genomgångar.

Vad lär sig era barn i tvåan i matte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-09 18:59
    Tack för alla svar. Idag har jag försökt mig på att boka in ett möte med deras upptagna mattelärare. Bara jag nämde möte ang matematik, kontrade läraren att hon vet min dotter tycker uppgifterna är för lätta med ALLA måste kunna dessa oavsett, per automatik. Och inte bara 1+3 = __ men även 1 + __ = 4 eller 7 - __ = 5 osv. Öppen utsaga heter det men dottern kan det redan, så klasskamrater är tvungna att skaka liv i henne i slutet av lektionen.

Jag var väldigt nära att dras in i en redan förlorad diskussion mitt i korridoren, men avstod och bestämde istället ett möte där vi kan ta allt i lugn och ro på tisdag nästa vecka.

I 2ornas kursplan står det i korthet:
    - kunna siffrors värde 0-100, jämföra och storleksordna 0 - 100
    - kunna förklara vad addition och subtraktion står för och sambandet mellan dem
    - kunna addition och subtraktion i huvudet 0 - 20
    - kunna addera och subtrahera med hjälp av mellanled 0 - 100
    - mäta, beskriva och namnge tvådimensionella geometriska objekt, cirkel, rektangel, triangel
    - jämföra längder, areor, massor, volymer, tider (större, mindre, lika med, tung - lätt osv)

Det låter kanske käckt men om vi sammanfattar det så står det egentligen:
    + & - upp till 20 (huvudräkning)
    + & - upp till 100 (heltal) 50 + 20=
    veta vad en cirkel, rektangel, triangel är
    kunna uppskatta vikt, mått och tid

Och de har inga matteböcker!
    Dottern går i en sk Montessori inspirerad klass. Och hon går redan med barn som är 1-2 år äldre.Så låta henne sitta med 3orna blir nog inte roligt. Redan nu vill hon inte känna sig som något extra så hon krymper under lektionerna och förlorar sig i dagdrömmeri.

Jag vägrar tro att min dotter är det enda barnet som tycker att matematik på den här nivån är något tråkigt och understimulerande. Inga utmaningar, ingen stimulans. Jag är övertygad hon inte är den enda.

Håller redan på att förbereda mig inför samtalet med matematikläraren...Dock nytt läroplan är stadgat och alla måste följa den.....det blir spännande att se vad vi kommer fram till

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-27 00:48
    Jag funderar på att byta skola, men hon stortrivs med skolan, läget, kompisarna, lärare och klass sammanhållningen. Andra ämnen som Svenska och engelska håller måtten - så länge, det är mattematik som gör mig galen.

Efter samtal med läraren visade det sig att skolan är med i ett matte projekt med nya inlärnings metoder där pedagogerna förväntas helt frångå Montessori pedagogiken. Synd tycker jag.

Det känns att mina ansträngningar att göra saker bättre endast ledde till att barnet slutat berätta för mig om lektionerna eller så undanhåller hon merparten av lektionstimmarna.

Tack för alla era synpunkter.
    Det lutar åt att vi byter skola i 3an - 4an. Hon måste ju få en adekvat utbildning som håller måtten!

• Svar på tråden Hur mycket matematik har era 2or i skolan?
  • Jessis

Man glömmer snabbt vad barn haft för form av böcker och utbildning och även om det bara är två år sen jag hade ett barn i årskurs två så minns jag inte.

(Jag har haft två stycken innan det barnet också men jag minns inte deras heller.)

Men det du beskriver har min dotter i ettan så jag tycker det låter lite väl enkelt för en tvåa och jag förstår att din dotter drömmer sig bort under lektionen.

Ta upp detta med hennes lärare och förklara att du tycker det hela känns för enkelt och fråga hur dom tänkt sig det hela.

• rasajj

Tvaan i Sverige, da ar man 8-9 ar val? Sa da gar barnen i trean har i USA.

De plussar och minusar. ;-D Upp till tre och fyr-siffriga tal. Uppstallda under varann.

De raknar hela tal, sa tex 10,20,30 osv upp till 100 Sedan 100, 200, 300 osv.. upp till 1000.
     de ska aven kunna udda och jamna tal och kunna rakna upp och ner enligt udda/jamnt.

tex 2,4,6,8 osv eller 1,3,5,7 osv.

Geometriska monster, de ska kunna spara siffermonster och sedan fortsatta monstret. sag

123 123 123 sa ska de sedan fortsatta monstret, fast det kan ju vara svarare monster da..

De ska kanna igen geometriska figurer, bade tva- och tredimentionella. sa kvadrat och kub, cirkel och cylinder osv.
     de ska kunna klockan, hel- och halv timme saklart men aven minuter och sekunder.

De ska kunna anvanda matinstrument, linjal tex och mata i bade cm och inches.

De ska lara sig tabeller och grafer, bade att lasa av dem och aven fylla i dem.

Det ingar ju naturligtvis massor i matematiken som de ska kunna det har aret!!

I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • änglavinge

Nu var det ju några år sedan jag själv gick i 2:an, men jag vill ändå minnas att vi hade mycket 'svårare' matteuppgifter än så! Kommer även ihåg att eftersom jag och en kompis räknade ut hela boken i förväg fick vi 3:ans mattebok i stället. Hette dom inte Äppel. Päppel, Pirum, Parum osv tro?? Eller har minnet helt sviket kanske Tungan ute

En rolig kontrast är att min yngsta dotter som är 2 år, har redan mattelektioner på sitt dagis, och det låter ungefär som samma uppgifter som du beskriver om inte ännu mer invecklade. Nu bor ju vi i Kina kan jag tillägga och här ser man lite 'allvarligare' på barns utbildning.

Hur som helst, om din dotter inte verkar bli stimulerad av innehållet så tycker jag helt klart att du ska ta upp det med hennes fröken. Annars blir det lätt att hon kanske struntar i att räkna för det 'är för lätt' och att hon som du säger 'drömmer sig iväg'.

Lycka till!

• Punkster

Fråga läraren! Säg att din dotter inte känner sig stimulerad på lektionerna. En del skolor kör ju med individuellt anpassad undervisning i bl.a. matte, din dotter kanske kan få uppgifter som ger henne en liten utmaning istället?

• Tinnys

Det finns en timplan på hur många minuter matte åk 2 ska ha, den borde finnas på skolverkets hemsida annars borde du kunna få den från rektorn. När det gäller hur svår matte det ska vara så be ditt barn ta hem sin mattebok och titta igenom den och se hur det ser ut. Det kan vara ganske individuellt, men med tanke på att det finns nationella prov i trean nu så borde det vara ett mål med undervisningen redan i tvåan, men prata med läraren, hon är ju där hela dagarna och ser din dotter så hon borde kunna ge dig bra svar.

• minafyra

Min sexåring gör ungefär samma saker som din dotter gör när han har matte i sexårs versamheten. Låter väldigt enkelt för att gälla tvåor, hur ska de kunna klara mattetestet sedan i trean?

• EmmisLj

Nu har jag inga barn i den ålder, men är utbildad lärare för äldre åldrar. Tycker det låter som en väldigt låg nivå. Googlade lite snabbt och hittade lite olika mål i matematik för olika skolor. Där beskrev det att barnen skulle kunna addera och subtrahera utan tiotalsövergångar upp till 100, dvs 33+56 eller 47-12.
    De skulle också kunna namnge tal upp till 1000, dvs 457, 982.
    Sedan skulle de kunna addera och subtrahera med tiotalsövergångar upp till 20, dvs 9+8 eller 12-5.

• Pinje

ts, vi har här hemma samma åsikt som dig och kommer ta upp det på nästa utvecklingssamtal. Matteboken och läxorna är på den nivån du beskriver fast upp till 20. Vet dock att de jobbar en hel del med att det skall gå fort att räkna, att det skall komma automatiskt, och det är en annan sak att kunna svara vad 7+5 är efter 2s än efter 10s. Men min son behöver mer utmaning.

EmmisLj skrev 2010-11-09 08:34:11 följande:
    Nu har jag inga barn i den ålder, men är utbildad lärare för äldre åldrar. Tycker det låter som en väldigt låg nivå. Googlade lite snabbt och hittade lite olika mål i matematik för olika skolor. Där beskrev det att barnen skulle kunna addera och subtrahera utan tiotalsövergångar upp till 100, dvs 33+56 eller 47-12.
    Sedan skulle de kunna addera och subtrahera med tiotalsövergångar upp till 20, dvs 9+8 eller 12-5.
    Detta kan min son nu! Fattar att det är tråkigt med matte, han som älskat matte. Men detta är väl vad de då skall kunna när de går ut tvåan? Blir ju hela vårterminen också kvar för att komma dit med hela klassen.
  • Tuffen

Fråga om din dotter kan få ha matte med äldre elever. Jag har en son i ettan, han har matte med 2-3-orna. Dock är han långt fram även där, men det finns inga fyror på hans skola. Fråga!

• bustjejen

Min dotter går i 2-an. De tränar rätt så mycket addition och subtraktion och har nu även börjat med multiplikation. Jag tycker matten är ganska avancerad med tanke på att de är så unga.

• sunsed1
    EmmisLj skrev 2010-11-09 08:34:11 följande:
    Det du beskrev skulle jag verkligen uppskatta om de gjorde. Men tyvärr, av någon anledning som jag inte vet än är hela klassen på förskolans, ettans matte. Jag tror det beror på den nya undervisningsmetoden som lärarna måste lära sig för att i sin tur kunna applicera det på eleverna. Synd tycker jag, för barnen tycker det är trist.
  • sunsed1
    Punkster skrev 2010-11-09 07:47:06 följande:
    Fråga läraren! Säg att din dotter inte känner sig stimulerad på lektionerna. En del skolor kör ju med individuellt anpassad undervisning i bl.a. matte, din dotter kanske kan få uppgifter som ger henne en liten utmaning istället?
    har försökt tala med läraren och vi bokade ett möte nästa vecka. Tyvärr tror jag inte individuell anpassat undervisning kommer att fungera. Dottern vill inte känna sig som något extra. Men jag är övertygat att hon inte är den enda, och jag ska försöka få igenom förslaget att samla ihop en grupp som är lite längre framåt och jobba speciellt med dessa. Likadant när det finns barn som har det svårt och de behöver extra hjälp, fast på det motsatta hållet.
  • sunsed1
    Pinje skrev 2010-11-09 09:02:53 följande:
    ts, vi har här hemma samma åsikt som dig och kommer ta upp det på nästa utvecklingssamtal. Matteboken och läxorna är på den nivån du beskriver fast upp till 20. Vet dock att de jobbar en hel del med att det skall gå fort att räkna, att det skall komma automatiskt, och det är en annan sak att kunna svara vad 7+5 är efter 2s än efter 10s. Men min son behöver mer utmaning.Detta kan min son nu! Fattar att det är tråkigt med matte, han som älskat matte. Men detta är väl vad de då skall kunna när de går ut tvåan? Blir ju hela vårterminen också kvar för att komma dit med hela klassen.
    Förstår vad du menar, min dotter har älskat matte fram till något halv år sedan. DÅ det börjades med upprepningar och inget nytt tillkom, Hon tycker matte är trist, såsom resten av klassen.

Det tycker jag är fruktansvärt eftersom jag själv älskar mattematik och vet att med bra undervisningsmetoder kan barnen upptäcka väldigt mycket i ämnet!
  • mg79

Blir upprörd när jag hör sånt här.. jobbar som matematiklärare på gymnasiet, och min önskan är förståss att man underhåller och utveklar dessa intresserade elevers kunskap redan i tidig ålder. Ser allt för många fall där de kommer upp till oss och exempelvis inte ser skillnad på 100-50 och 50-100... suck...

• Bibimbap

TS Det mest konstiga är att ska pedagogiken ha montessoriinslag borde du snarare se att din dotter fick uppgifter som var anpassade till vad hon behöver lära sig....?

Min dotter går på montessoriskola och det sista läraren skulle göra är att låta hennes sitta med något hon redan kan - hon får uppgifter som möter henne där hon är kunskapsmässigt.
    Dom har inte heller några matteböcker men väl massor av verktyg för att lära sig matte på ett bra sätt för att verkligen förstå som tex "minusmaskiner"

Min flicka fick sina första omdömen nu i dagarna och  bedömningen som görs gentemot vad dom ska klara innan slutet av årskurs tre. Hon fick mål uppsatta på sitt utvecklingssamtal utifrån var hon befinner sig i förhållande till dessa mål.

Om skolan verkligen har montessoriprofil borde du se något sådant och din dotter borde vara stimulerad av uppgifter som passar hennes nivå!

• Fimpen72

Vår dotter har Matte Safari böcker.
    Hon låg långt före de andra i ettan och blev skoltrött. Hon fick inte extra uppgifter eller räkna i en mera avancerad bok. Tyvärr så lyssnade inte läraren heller på vad vi sa så vi bytte skola som hon älskar.

Nya läraren vill att hon är med på genomgången tillsammans med klassen men sen får hon räkna fritt.
    Tanken är att hon ska få ännu mera avancerade saker framöver.
    Hon räknar ju division och multiplikation i huvudet så hon skulle bli galen av 3+_=7

När hon gick i ettan beställde vi egna matteböcker från adlibris för andra klass som hon kunde räkna i hemma.

Svar på tråden Hur mycket matematik har era 2or i skolan?