Hur mycket matematik har era 2or i skolan?
ja, som frågan i rubriken samt undrar jag också vad lär sig era 2or på matematik lektionerna?
Här är det addition och substraktion 0 - 10
och en relativ ny lärometod - "Talhusen" (dvs färgade rutor med tal 0 - 10 )
Själv tycker jag detta hör till första klass och att barnen behöver mycket mer stimulans.
Dottern dagdrömmer! genom hela genomgångar.
Vad lär sig era barn i tvåan i matte?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-09 18:59
Tack för alla svar. Idag har jag försökt mig på att boka in ett möte med deras upptagna mattelärare. Bara jag nämde möte ang matematik, kontrade läraren att hon vet min dotter tycker uppgifterna är för lätta med ALLA måste kunna dessa oavsett, per automatik. Och inte bara 1+3 = __ men även 1 + __ = 4 eller 7 - __ = 5 osv. Öppen utsaga heter det men dottern kan det redan, så klasskamrater är tvungna att skaka liv i henne i slutet av lektionen.
Jag var väldigt nära att dras in i en redan förlorad diskussion mitt i korridoren, men avstod och bestämde istället ett möte där vi kan ta allt i lugn och ro på tisdag nästa vecka.
I 2ornas kursplan står det i korthet:
- kunna siffrors värde 0-100, jämföra och storleksordna 0 - 100
- kunna förklara vad addition och subtraktion står för och sambandet mellan dem
- kunna addition och subtraktion i huvudet 0 - 20
- kunna addera och subtrahera med hjälp av mellanled 0 - 100
- mäta, beskriva och namnge tvådimensionella geometriska objekt, cirkel, rektangel, triangel
- jämföra längder, areor, massor, volymer, tider (större, mindre, lika med, tung - lätt osv)
Det låter kanske käckt men om vi sammanfattar det så står det egentligen:
+ & - upp till 20 (huvudräkning)
+ & - upp till 100 (heltal) 50 + 20=
veta vad en cirkel, rektangel, triangel är
kunna uppskatta vikt, mått och tid
Och de har inga matteböcker!
Dottern går i en sk Montessori inspirerad klass. Och hon går redan med barn som är 1-2 år äldre.Så låta henne sitta med 3orna blir nog inte roligt. Redan nu vill hon inte känna sig som något extra så hon krymper under lektionerna och förlorar sig i dagdrömmeri.
Jag vägrar tro att min dotter är det enda barnet som tycker att matematik på den här nivån är något tråkigt och understimulerande. Inga utmaningar, ingen stimulans. Jag är övertygad hon inte är den enda.
Håller redan på att förbereda mig inför samtalet med matematikläraren...Dock nytt läroplan är stadgat och alla måste följa den.....det blir spännande att se vad vi kommer fram till
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-27 00:48
Jag funderar på att byta skola, men hon stortrivs med skolan, läget, kompisarna, lärare och klass sammanhållningen. Andra ämnen som Svenska och engelska håller måtten - så länge, det är mattematik som gör mig galen.
Efter samtal med läraren visade det sig att skolan är med i ett matte projekt med nya inlärnings metoder där pedagogerna förväntas helt frångå Montessori pedagogiken. Synd tycker jag.
Det känns att mina ansträngningar att göra saker bättre endast ledde till att barnet slutat berätta för mig om lektionerna eller så undanhåller hon merparten av lektionstimmarna.
Tack för alla era synpunkter.
Det lutar åt att vi byter skola i 3an - 4an. Hon måste ju få en adekvat utbildning som håller måtten!