• Anonym (gårendåinte)

sjukskriva sig på gymnasiet?

Går det att sjukskriva sig på gymnasiet? Eventuellt ta hem och jobba?

• Svar på tråden sjukskriva sig på gymnasiet?
  • Anonym (E)

Att helt sjukskriva sig är svårt - då blir det mer ett studieuppehåll på en bestämd/obestämd tid och som du får ta igen när skolan erbjuder de kurser du missat (vanligtvis ett år senare).

Prata med kuratorn på skolan och be dem ha ett elevvårdsmöte där de kan diskutera möjlighten att få göra vissa uppgifter hemma.

Jag pluggade bla datakunskap och delar av matte b hemma för att korta ner min sons dagistider, men mina betyg var motiveringen till att det gick.

Och mår du riktigt dåligt och har möjligheten samt att du och den ev behndlar tror att du skulle vara hjälpt av en sjukskrivning, unna dig det. Att ta studenten ett år senare är inte hela världen. I min klass var vi minst 4 som var ett år äldre och som av olika anedningar (barn, fel gym.val mm) därmed tog studenten ett år senare. 

• GrodanHopp

Jag klampade in till min rektor i våras o förklarade att jag lider av depression och jag orkar inte med allt i skolan just nu. Okej sa hon. En månad senare så fick jag slutgiltigt besked om att jag var välkommen tillbaka till hösten:) så jag läser ett fjärde år nu, fungerar as bra:)

Svar på tråden sjukskriva sig på gymnasiet?