• höst

Vattkoppor

Sitter hemma med en liten 4 årig sjuk tjej som har vattkoppor, vad ska jag göra för att det inte ska klia så mycket på henne?

• Svar på tråden Vattkoppor
  • Jeanette1974
    Bra sida för barnsjukdomar,   1177.se Detta stod där: Att lindra klådan kan ge stor hjälp

Det vanligaste problemet är att utslagen kliar. Ett sätt att lindra klådan är att använda zinkpudervätska, som verkar avkylande på huden. Man kan även svalka huden med alsollösning eller kylbalsam. Alla tre medlen finns att köpa på apotek. Man kan även kyla huden med bara svalt vatten.

Antihistaminläkemedel som används mot allergisk klåda hjälper bra. Tavegyl eller Atarax är exempel på sådana läkemedel. De är väl beprövade på barn och dämpar klåda. Man blir ofta trött av läkemedlen, men det är inte alltid en nackdel om man har svårt att somna på grund av klådan. En del distriktssköterskor eller sjuksköterskor på barnavårdscentralen kan skriva ut recept på Tavegyl för behandling av vattkoppsklåda, men Atarax behöver skrivas ut av läkare.

Vissa receptfria antihistaminer kan också användas mot klåda. Ofta finns det åldersgränser för många av läkemedlen och det står angivet i noggranna anvisningar på förpackningen.

Hydrokortisonsalva är inte lämpligt mot just klåda av vattkoppor, eftersom den kan leda till att blåsorna lättare blir infekterade av bakterier.

Mamma, pappa och fyra barn
  • pp08

Finns även något nytt på apoteket som ska hjälpa. Receptfritt. ska kolla om jag hittar namnet.

• höst

Tackar, det är värre nu än på dan, nu sover hon äntligen men försöker få tag på lite klistillande i morgon.

• pp08

Jag kollade och det heter: PoxClin.  Receptfritt.

En skum i dispenser som lindrar symptom vid vattkoppor, dämar klåda, svalkar och lugnar husen och bildar mekanisk barriär mot bakterier.

• malin84johansson

när min pojke hadde det   duttade ja med kylbalsam  det hjälptew han massor 

han sa - mamma dytta mig hihi så skulle ja sitta å dutta han med en bommullstuss med kylbalsam på

Svar på tråden Vattkoppor